Annons:
Etikettrasfrågor
Läst 3300 ggr
[eevie Z]
2015-03-09 02:23

Border Collie frågor

Hej! :) Är en tjej på 19 år och jag planerar att skaffa en hund inom en snart framtid (forhoppningsvis till sommar 2016). Och jodå, jag vill jättegärna ha en Border Collie! Jag har läst mycket om rasen på alla möjliga sidor och så. Så jag har lite teoretisk kunskap om rasen. Men detta kommer i så fall att bli min första riktigt egna hund (svårt att förklara). Jag vet att BCn är en väldigt aktiv och arbetande hund som behöver mycket aktivering och mental stimulering och att det är en svår första hund.
Jag ser det såhär: Ska man ha hund ska man lägga ner tid på den, annars kan man lika bra vara utan ;)

Men jag är väldigt inställd på Border Collie och har även spanat in en uppfödare som jag tycker mycket om!

Men jag undrar lite grann om hur det funkar med vissa grejer och tänkte att detta förmodligen var det bästa stället att vända sig till! :D

1. Hur funkar det om man vill registrera sin BC hos SKK, jag läste att alla BC måste klara ett vallningstest annars anses de vara en blandis trots att det är en renras. Hur funkar det egentligen? Om någon skulle vilja förklara eller eventuallt kunna ge mig en länk till ett sida där det står lite mer detaljerat om det hela vore det toppen! Vad skulle hända om man gör tested men men misslyckas, får man då fler chanser eller är det kört?

2. Kenneln jag har spanat in ligger i Norge, hur funkar det med om man vill regga den i svenska klubben?

Har funderat rätt länge på detta och har haft fler frågor innan men just nu står det stilla! Jag återkommer om jag kommer på fler!

Tack för all hjälp 

/// Fanny

Annons:
[amazingdogs98]
2015-03-09 12:50
#1

Om båda föräldrarna är godkända vallhundar, alltså har fått godkänt på vallhundsprov samt har minst A eller B höfter och är ögonlysa UA så registreras valparna som renrasiga border collies. Sen om du har en tik och ska ta valpar så måste du klara godkänt vallhundsprov och även hanen som du ska para med för att valparna ska få registreras. Samt då höfterna och ögonen ska kollas som jag skrev innan. Du kan göra vallhundsprovet så många gånger du vill (tror jag iallafall) tills du klarar det. Tror att om valparna föds i Norge men ska få registreras i Sverige måste föräldrarna klara vallhundsprovet i Sverige men är osäker på hur det är. Har själv border collie så bara att fråga om det är nått mer du undrar :-)

vallhund
2015-03-09 15:58
#2

Om hunden föds i Norge av norskreggade föräldrar så blir den automatiskt reggad i SKK/SVaK när man skickar in exportstamtavlan.

Det luriga är att Norges motsvarighet till SKK inte skickar ut stamtavlor förens alla valparna i kullen är sålda.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

CissiD
2015-03-09 19:40
#3

#2 Så om en av valparna i kullen inte skulle bli såld vad händer då? får man inte sin stamtavla?

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

vallhund
2015-03-09 20:11
#4

Ingen aning, har aldrig behövt ta reda på det.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[eevie Z]
2015-03-09 23:06
#5

#1 #2 Tack för svaren! 

#1 Har din Border Collie gjort vallprov och så? Är det då så att om jag inte planerar att ta en kull på min tik(vilket jag inte tänker göra) så är det inte nödvändigt att göra vallprovet utan hon kan reggas som renrasig BC iaf, så länge båda föräldrarna har klarat vallprovet. Jag är nästan 100% säker på att kenneln reggar sina hundar i Norge då de aktivt vallar och gör vallprover och så.

[amazingdogs98]
2015-03-10 21:52
#6

Nej min BC har inte gjort något vallhundsprov ännu för hon är bara 11 månader gammal. Ja, om båda föräldrarna är Godkända vallhundar så registreras valparna efter dem som renrasiga.

Annons:
Monstertassar
2015-03-12 08:06
#7

Föräldrarna i norge behöver inte ha Gk vallprov. De krävs bara att de har stamtavla där så kan du fixa det i Sverige. Ska du avla på din dock sen, krävs gk vallprov här i Sverige.

Upp till toppen
Annons: