Annons:
Etikettfoder-hälsa
Läst 3697 ggr
IngridSvensson
2/19/15, 8:53 PM

Tjock Corgi?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! 

Har en Welsh Corgi Cardigan på prov här hemma och undrar om någon mer än jag
tycker att han är lite åt det mulliga hållet?

Har googlat efter vad rasens vikt ligger på, men det verkar vara en väldans stor skillnad. Från 12-24 kg har jag läst.. Denna hund väger 14.8 men tycker han ser så himla runt ut gentemot min Lundehund. 

Bifogar en bild, men kan vara svårt att svara på utifrån den. Dock när jag känner på honom har han en del fett runt revbenen och ryggraden känns inte så himla väl…. Min lunde har revben som känns och en ryggrad som känns men man kan inte spela på revbenen om ni förstår vad jag menar.


Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

Annons:
IngridSvensson
2/19/15, 8:53 PM
#1

Kan inte rotera bilden tydligen..


Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

baloo4
2/19/15, 8:57 PM
#2

Svårt att se på bilden . Hur gammal är hunden ?

Min cardigan tik är 9 månader och väger 13,5 kg och är alldeles lagom i hullet :)

AnneN
2/19/15, 9:02 PM
#3

Då man dra med fingrarna längs sidan av bröstkorgen ska man kunna känna revbenen utan att behöva gräva ner dem i fett, men man ska inte kunna "spela harpa" på dem.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

fridarebecka
2/19/15, 9:03 PM
#4

Jag tycker att han ser lite rund ut, (men å andra sidan så ser jag inte heller så slimmad ut i alla vinklar). Jag tror du kan lita på din egen magkänsla, känns han rund så är han nog det. Skicka gärna en tydligare bild när du har tid 🙂

IngridSvensson
2/19/15, 9:08 PM
#5

Tack för svar alla! Han är #2   2 år, men han är tydligen lite mer av den "atletiska typen" som personen sa som omplacerade honom.  

#3 okej, nä precis. Man känner faktiskt varken revben eller ryggrad så han behöver gå ner i vikt.. Han äter Orijens torrfoder nu, men jag utfodrar min lunde med VOH och vill ge denna hund VOH också. 

#4 Det tycker jag med, jo det är en dålig bild men kan tyvärr inte ta någon mer för stunden för mobilkameran har lite ström 🤪

 Jag funderar på att dra med honom på mina längdturer med lunden, och bara ge han lite mindre mat än vad han fick tidigare. Men svårt att köpa dragsele om han kommer gå ner i vikt känner jag..


Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

Cahira
2/20/15, 12:28 AM
#6

Corgis har väldigt rund kroppstyp men du ska kunna känna/se en midja på en cardigan (vilket han ser ut att vara) 

Du ska känna revbenen med lätt tryck och det ska vara en liten "ficka" framför låren efter revbenen. Om du känner att det går in och sen ut igen på låren så är hunden i rätt bra vikt. Om det är rätt så jämntjockt från revben till låret så är det nog några pluskilon. Du ska helst även känna bröstkorgen som en (  ) form. Även om corgin är väldigt rund i kroppen så brukar man ändå kunna känna revbenen lättare närmare magen bakom armhålorna där huden är tunnare och såna saker. Du kan även se om hunden rör sig som den ska eller om den viker ut armbågarna eller slänger ut benen då den går. Det kan också vara en indikation att det är lite plusvikt. 

Om du ska dra med honom så MÅSTE du få honom i bra vikt först och bygga upp muskelatur så hunden har muskler som kan stötta ryggraden för att minimera diskproblem. Välmusklad är viktigt på långryggar. 

Jag har funderat på att dra med min corgimix men 1. han har knäproblem och 2. han är så låg till marken att vinkeln att t.ex. dra en cykel skulle belasta fel. Så skulle vara dragweight i så fall - typ dra kättingar på promenad.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
Cahira
2/20/15, 12:33 AM
#7

Nu klickade jag på bilden och med tanke på hur ljuset reflekteras i midjan så tror jag inte han är alarmerande tjock, men jag skulle gärna se bilder på honom stående.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

IngridSvensson
2/20/15, 8:35 AM
#8

#6 Tack för Svar! Okej, ska vänta med drag ifall han ska gå ner något kilo. Han sover så sött bredvid min hund nu så jag väntar med att känna på honom. Ska ta mer kort idag på honom när det är ljust! :) han är inte jättetjock men tror att något kilos nedgång inte skulle skada. Men bifogar bilder senare idag! #7


Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

IngridSvensson
2/20/15, 2:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#9

När han går så vobblar magen åt sidan en del. Men det kanske det ska göra på corgis?


Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

LinDajSon
2/20/15, 2:47 PM
#10

Han ser inte jättetjock ut. Har sett betydligt fetare corgis. Får han lite mer fysisk träning så musklar han nog på sig och blir fastare i kroppen, då borde wobblandet ge med sig. :)

IngridSvensson
2/20/15, 3:07 PM
#11

Okej vad skönt! #10 okej, jagg får göra så. :)


Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

Cahira
2/21/15, 3:46 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5
#12

Han är i bra vikt. :) Han kan musklas, men han är i bra vikt. :) Han kommer bli ännu bredare nu mellan 2 och 3 års ålder. Deras kroppstyp är lite knepig men han är inte tjock. :) 

Nu är min en blandis, och denna bild i bildspelet är inte rakt ovanifrån. Men du kan se bröstkorgen, ryggmusklerna och så vidare. Alla dessa bilder togs på samma dag utom den där han ligger på golvet. 

För jämförelse: Som ettåring. Tvååring i bildspelet. Har ingen bild på honom nu som treåring men kan ta bilder och visa nån dag om du är intresserad.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

IngridSvensson
2/21/15, 11:02 AM
#13

Fin vovve och fina bilder! Okej det är nog jag som är ovan den typ av kropp. De har inte så uppdragen buklinje eller vad det heter.


Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

Annons:
Cahira
2/21/15, 11:37 AM
#14

Nej precis.. kroppen är väldigt…. cylinderformad. :) speciellt på cardigan! Pembroke är lite mer kompakt.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

IngridSvensson
2/21/15, 12:44 PM
#15

Okej, tack för att du berättat lite! Nu ska jag dock lämna tillbaka denna hund till tidigare ägare, för det blev för mycket för mig med denna hund och min kände jag.


Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

Cahira
2/21/15, 12:50 PM
#16

Det som är så bra med provtid, att kunna se om det fungerar eller ej. Fin var han iallafall. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

IngridSvensson
2/21/15, 1:16 PM
#17

Verkligen! Synd att de inte funkar ihop bara. Tack ska du ha iaf :)


Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

Cahira
2/21/15, 2:21 PM
#18

Älskar din lundehund föresten. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

IngridSvensson
2/21/15, 3:32 PM
#19

Åh men tack! :D Han är en riktigt festlig jycke han också.


Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

Cahira
2/21/15, 4:20 PM
#20

Det kan jag tänka mig.. aldrig mött nån tyvärr.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
IngridSvensson
2/21/15, 6:11 PM
#21

Synd :/ verkligen speciella på sitt sätt! Riktiga livsnjutare. Finns ca 500 i Norge och ungefär 500 i europa och några i Nordamerika.


Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

Cahira
2/22/15, 7:47 PM
#22

Jag är rätt glad att dom inte är populära här… usa är rätt duktiga på att förstöra raser och sälja till fel folk.

Till exempel så tycker dom att finsk spets ska ha en bakgård med livfull lek ca 30 minuter om dan enligt en bok jag har.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

IngridSvensson
2/23/15, 7:38 PM
#23

Men herregud.. 😕 Ja det kan jag hålla med om faktiskt.  Då är det väl lika bra att de inte är det.


Skråmyrs blogg
We will one day, Venture to the stars. 
RegnbågeStjärnor

[0djur]3
3/24/15, 2:41 PM
#24

Min corgi cardigan tik är 30 cm hög och väger 15 kg, men hon leker med de andra hundar, springer med på ridturerna och vallar får som tycker att gräset är godare hos grannen :)

Upp till toppen
Annons: