Annons:
Etikettatt-börja-valla
Läst 1610 ggr
MissanTissan
1/23/15, 10:38 PM

Vallning, vad säger ni?

Jag har fått alla möjliga olika tips, men här kommer frågan. Tycker ni man bör valla med sin hund om det inte är 100% att man fortsätter med vallning i fortsättningen?
Jag har fått höra att man inte bör börja med något om man inte ska fortsätta med det. Vad säger ni?

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Annons:
Sugar Mist
1/23/15, 10:48 PM
#1

Det är väl lite trist att tända hunden på något som man inte kommer fortsätta med? Speciellt när det gäller hundens naturliga behov och instinkter.

-

LinDajSon
1/23/15, 10:52 PM
#2

Om vi säger såhär. Ska man valla med sin hund bör man, för att ge den rätt förutsättningar att komma någonstans, valla regelbundet. Två gånger om året ger ingenting överhuvudtaget. Det är bara slitage på fåren. OM man inte tänkt valla hyfsat regelbundet så finns det andra saker man kan göra med sin hund. Att se vallning som "rolig aktivering" som en del gör, är bara bedrövligt. Fåren är inte där för vårt höga nöjes skull. Det minsta man kan göra är att ha ett mål med sin vallhundsträning (och det målet bör inte vara "låta hunden ha lite roligt"). :)

vallhund
1/23/15, 11:00 PM
#3

Jag är inte det minsta osäker men som frågan är ställd så är den går inte att besvara utifrån dina kategorier.

Innan man kan uttala sig bör man veta vad det handlar om för hundras o vilka slags vallningsobjekt det handlar om. Och var i världen. Det finns lokala vallhundsraser som är superba men så numerärt små att de inte är kända annat än i närområdet.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Cahira
1/23/15, 11:13 PM
#4

Jag tror absolut att det går att valla med en hund och sedan lägga av men jag tror att man då får vara beredd på att jobba ännu hårdare för att få en harmonisk hund eftersom den inte får samma utlopp. 

Precis som en jakthund som kan jaga och sen pensioneras så är instinkterna alltid där, men nog GÅR det.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

MissanTissan
1/23/15, 11:20 PM
#5

Det är inte som att det går någon nöd på Chip även om han inte får valla. Men tänker att det kan vara något som vi kan göra någon gång i framtiden då mina föräldrar ska flytta ut på landet men Chip kommer flytta med mig när jag flyttar hemifrån.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Upp till toppen
Annons: