Annons:
Etiketthundträning
Läst 2745 ggr
Cahira
1/1/15, 7:31 PM

Trickutmaning Januari

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Januari utmaning blir tasskontroll

Fri tolkning. Jag lär ha rätt många kroppskontrollutmaningar eftersom det kan man inte få för många av. Denna utmaning kan vara allt från klossen till tasstarget, om man vill träna agility kan man träna att hunden ska stanna på kontaktfältet till exempel. Anpassa till er hund och halka inte ihjäl er om ni tränar utomhus. Det kan vara high five, gå på ens fötter och så vidare. Växlingar med fötter låsta är en annan form av tasskontroll. 

Skriv era mål för månaden och sedan berätta hur det går. Behöver man hjälp, stöd eller råd så hjälps vi åt här i tråden! Och skriv jättegärna önskemål på kommande utmaningar. :)

Edit: Glömde säga att ALLA raser är välkomna, inte bara vallhundar!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
Cahira
1/1/15, 7:33 PM
#1

Jag har inte räknat ut vad jag vill göra med Apache ännu denna månad, men denna gång är jag frisk nog att delta själv! Inga ursäkter längre. 😃

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

slarvigt
1/2/15, 9:52 AM
#2

Mina mål är att Sot ska lägga sin tass på min fot när jag håller upp den (och inte på smalbenet) och så ska vi fortsätta med klossträningen och att stå i låda, som vi varit lite dåliga på att träna på :)

Stormvindh
1/2/15, 1:32 PM
#3

Ska definitivt vara med på detta, har bara lite svårt att bestämma mig för vad jag ska fokusera på! Någon som har tips på någon övning som passar in på temat för en 6 månaders valp som inte har övat tasskontroll tidigare? :)

Medarbetare på Vallhundar

slarvigt
1/2/15, 2:43 PM
#4

#3 Valpar har ingen koll på sin bakdel och vet knappt att de har någon, så där kan man lägga fokuset. Det kan tex handla om att hunden ska ställa sig i en låda med alla tassarna i lådan, klossträning där hunden ska flytta runt baktassarna eller att man medan man lagar mat kastar ner grytlapparna på golvet och berömmer/klickar när hunden sätter baktassarna på dem :)

Cahira
1/2/15, 4:58 PM
#5

Här är en 11 veckors valp som tränar klossträning. Man kan antingen träna detta för snyggare fot sedan, eller träna snurra/spinn på klossen, helt upp till var och en. Vissa tränar bara ena hållet, andra tränar båda hållen. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Stormvindh
1/2/15, 8:31 PM
#6

Tack för tipsen! Tror bestämt att det blir klossträning ändå! 😃 Vad kan man använda som "kloss"? :)

Medarbetare på Vallhundar

Annons:
Cahira
1/2/15, 9:17 PM
#7

#6 Du kan använda en tjock bok :) Enda användningen för telefonkatalogen längre. 🤐

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Stormvindh
1/4/15, 11:22 AM
#8

#7 Tack! Påbörjade detta igår och Storm tyckte jag var helkonstig som ville att hon skulle stå på en bok 😂 Fattade inte mycket igår så får hoppas att det går bättre nästa gång jag försöker, haha!

Medarbetare på Vallhundar

slarvigt
1/4/15, 4:26 PM
#9

#8 Hihi, det tar ju ett tag om man inte gjort något liknande förut såklart :)

Cahira
1/4/15, 4:34 PM
#10

Jag försöker fortfarande komma på vad jag vill göra med Apache. Något som han har modet att göra men som ändå kan utveckla honom framåt. 🤔

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Stormvindh
1/6/15, 6:24 PM
#11

Efter dagens tredje pass idag så förstår Storm mer! Redan igår kom hon så långt att hon la en tass på "klossen", slutade då där och idag lyckades hon med båda tassarna! Förstår inte direkt riktigt vad jag vill än men framsteg ändå 😃

Medarbetare på Vallhundar

Cahira
1/6/15, 7:19 PM
#12

Hejja för framsteg! 👍

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Stormvindh
1/7/15, 8:20 PM
#13

Delar med mig av ett litet klipp från vår träning idag, börjar gå  bättre helt klart! Hade varit kul att se nån snutt hur det går för er andra också lite längre fram 😃

Medarbetare på Vallhundar

Annons:
Cahira
1/7/15, 8:23 PM
#14

Filmsnutt kommer från mig när mina lungor klarar av att gå upp och ned i trappen. Borde bli idag eller imorgon. :) Apache kan bara träna i källaren nämligen och med bronkit kunde jag inte gå i trappor. Men snart så!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
1/7/15, 8:25 PM
#15

Duktig hon är förresten! 😍

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Stormvindh
1/7/15, 11:09 PM
#16

#14, #15 - Är ju långt kvar på månaden så det är inte bråttom! Hoppades bara på att inspirera andra genom att själv bidra 😉

Tack!

Medarbetare på Vallhundar

Cahira
1/7/15, 11:26 PM
#17

Ja det gör du verkligen! 🤗

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
1/19/15, 5:57 AM
#18

SÅ nu är jag frisk nog att träna hund igen, WOHO!

Jag fick ingen EN bra video, utan flera halvbra… så jag hade inget val än att redigera. Jag hatar att redigera. Men nu har jag något att visa upp iallafall. :)

Han har inte sett ett däck sedan bilden i #0 togs och då tränade vi inte direkt heller. Jag ville bara att han skulle sluta vara rädd för den och sen gick vi vidare. Det var sommaren 2013. 

Jag har försökt träna klossen i evigheter utan framgång med alla möjliga grejer och jag tar fram ett däck och vips så kan han det automatiskt. 😮

Jag är stolt och imponerad över honom! Jag belönade honom med flit på ett speciellt ställe eftersom det var första gången han jobbade mer självständigt på avstånd och jag kände att han var redo att ha lite mer krav/förväntan. Men jag såg också några missar jag gjorde. 😟 Men jag återhämtar mig fortfarande från bronkit så jag äter fortfarande konstiga mediciner, jag skyller på det. :)

Hursomhelst, här är en video. :) Den har en corgirumpa i sig. 😃

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

slarvigt
1/19/15, 6:44 AM
#19

Så duktig han är! :)

Stormvindh
1/19/15, 10:26 AM
#20

#18 Men åååh vad söt han är! Viftar på svansen hela tiden haha :) Duktiga ni är!

Medarbetare på Vallhundar

Annons:
russin
1/19/15, 11:53 AM
#21

Polly har jag klosstränat med en hel del när hon var valp och utöver det har hon själv klättrat på smala träd, grenar, bergssidor osv. Hon vet exakt vart hon har sina bakben och tassar och är mer som en geckoödla än hund !

Här en annorlunda lek hon har för sig emellanåt, men som ni ser så skulle hon aldrig kliva fel eller utanför med sina bakben - hon vet precis vart hon sätter tassarna fast hon inte ser dom. Tyvärr har jag missat att spara den på datorn, så den finns bara på min facebook - men ni som har facebook kan se knäpphunden här 😃 Hon gör gärna detta både inne, ute på fält (ofta precis vid kanten av en å) och helst av allt i snö då det glider bättre då… 😉

https://www.facebook.com/video.php?v=10152608789981775&set=vb.675321774&type=3 Klicka på HD så blir det bättre bildkvalité

Stormvindh
1/19/15, 12:07 PM
#22

#21 Haha så otroligt söt hon är! Stenkoll på fötterna helt klart 😃

Medarbetare på Vallhundar

Cahira
1/19/15, 8:52 PM
#23

Haha vad rolig hon är!

#19 #20 Haha ja han är duktig! Och jag tror någon installerade en spanielsvans på honom för den viftar verkligen konstant. ❤️

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
1/27/15, 7:12 PM
#24

Hur går det för er?

Snart börjar Trickutmaningen Februari :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Stormvindh
1/28/15, 9:18 PM
#25

Jag tycker det har gått bra för oss! Har jobbat en del och inte hunnit träna lika mycket men jag är ändå nöjd med var vi är just nu med tanke på hennes första reaktion när jag tog fram en bok och menade att hon skulle stå på den 😂 Så även om vi har en bit kvar för att få det sådär riktigt bra och klockrent så är jag glad att vi kom så pass långt som vi gjort ändå :)

Medarbetare på Vallhundar

Cahira
1/28/15, 11:31 PM
#26

#25 Lite mer hinner ni träna. 👍

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Upp till toppen
Annons: