Annons:
Etikettarbetande-hundar
Läst 2225 ggr
[amazingdogs98]
12/11/14, 5:39 PM

Skillnad fårraser

Hej! Mina föräldrar och jag (jag är 16år) har tänkt skaffa en flock får till våren 2015. Det är våra första egna får (har dock hyrt en flock får under detta sommarhalvåret), och vi är osäkra på vilken fårras vi ska skaffa. Vi hade uppskattat att få lite tips här. Här är några egenskaper som vi önskar hos fåren: - ska överlag vara lugna och snälla mot vallhundar (hört att t.ex texel är ofta tuffa mot hundarna) - ska vara lätta med lamming och övrig hantering - ska kunna gå ute året om (dock med lösdriftbox och inne vid lamming osv.) - ska inte vara överdrivet "rymningsbenägna" Självklart vet jag att alla sakerna ovan är till viss del individuellt men är även skillnader på olika raser. Så kom med rastips! :-)

Annons:
Cahira
12/12/14, 1:46 AM
#1

Jag har dessvärre inte bra tips att ge dig, men hoppas någon annan här kan ge dig bra svar. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

LinDajSon
12/14/14, 12:49 PM
#2

Kolla upp gotlandsfår, mycket trevlig ras. Tycker den passar in på dina önskemål. :)

[amazingdogs98]
12/14/14, 1:58 PM
#3

#2 tack för tipset, jag har varit inne på gotlandsfår en hel del faktiskt så det blev som en lättnad när någon annan också tyckte att den rasen lät bra. :-)

Lojs
12/14/14, 6:07 PM
#4

Jag skulle ställa frågan på någon border collie grupp på facebook, där är det nog större chans att få fler svar. =) Till exempel den här https://www.facebook.com/groups/124752574348378/ jag är inte medlem där personligen (har inte bc), men många av mina vänner som har bc är med där.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

[amazingdogs98]
12/14/14, 9:44 PM
#5

#4 Ja det är nog fler som svarar där, men tänkte att jag skriver här ändå. Har skrivit i lantdjur.ifokus också och där jag fick ytterligare fler svar :-)

Cahira
12/15/14, 1:13 AM
#6

Jag är glad att du frågade här med även om jag inte kunde ge speciellt bra svar. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
Elinmatsdotter
12/29/14, 10:20 PM
#7

Ta inte gutefår dom e tuffa mot hundarna, våra hemma markerar med frambenen mot min hund. Annars e dom super lätta lamningar, trevliga mot människor, har horn så dom e lätta att handskas med och har bra ull då den oftast släpper av sig själv så man slipper kanske klippa hela fåret? 😄

[amazingdogs98]
12/30/14, 9:39 PM
#8

#7 Ja, har tränat på gutefår och även dem var väldigt tuffa mot min hund så gutefår lär det inte bli. Tack för svaret :-)

Upp till toppen
Annons: