Annons:
Etikettkul-och-bus
Läst 2073 ggr
slarvigt
11/29/14, 2:28 PM

Lekstil

Många hundägare som jag träffar när jag är ute med min schapendoes säger att vallhundar är så härliga och goa med sin speciella lekstil. Jag brukar mumla lite och nicka, men nu måste jag få fråga: hur ser den ut? Hehe. 

Det jag kan se på min hund är att hon gärna leker genom att jaga och bli jagad (vilket verkar logiskt för vallhundar), men hon brottas ju också och så. Här finns några dalmatiner som vi ofta träffar i hundrastgården som hon inte verkar ha så lätt att leka med för de vill bara brottas och kampa med olika leksaker, så hon blir lite utanför när hon försöker springa iväg och visa att hon vill bli jagad :) 

Ibland har hon fått tag i deras leksak och lagt sig och gnagt på den istället och då kommer de ju fram såklart och vill ha den, varpå min hund blir superglad och springer iväg det snabbaste hon kan och lämnar bollen där. Då lunkar dalmatinern såklart bara fram och tar den och börjar leka med sina syskon igen… :) 

När hon leker med mig och sambon tycker hon för övrigt att det är jättekul att bli jagad med en leksak och att vi försöker ta den från henne, eller att kampa och brottas och så också.

Annons:
CissiD
11/29/14, 3:09 PM
#1

Ja skulle säga att min kille är väldigt lik din. Att bli jagad och att jaga är de roligaste som finns. Men han gillar att brottas också gärna med stora hundar medan de står still och han brottas med den andra hundens huvud. Oftast blir han ju omkull brottad och rullar iväg han e ju inte så stor.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

slarvigt
11/29/14, 5:12 PM
#2

Jo, så brottas min hund också. Och de små sätter hon sig på och gör "ass to the face" 🙊 Dalmatinerna är dock lite för stora och "unghundiga" för att hon ska vilja brottas med dem tror jag :)

CissiD
11/29/14, 5:20 PM
#3

Haha ja min är ju unghund än så länge så han hittar ju nya roliga sätt att leka på hela tiden :)

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

slarvigt
11/29/14, 5:47 PM
#4

#3 Jo, min också, men en aning mindre än en dalmatin 😄

Cahira
11/29/14, 11:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Såhär ser det ut när min corgimix leker. Jaga jaga jaga! ^^ Han vill aldrig bli jagad, han vill "valla" sin kompis. :) Speciellt Frodo. :P

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

russin
11/30/14, 3:03 PM
#6

Mina kan inte leka vettigt - eller jo, Mini kan för då blir det lite "lättbrottning" men mest dragkamp. Polly däremot tycker det bästa leker är att kuta så fort man kan efter någon hund man känner väl och så ge dom en sådan kroppstackling att dom tappar andan…….så försöker hon göra varje dag med Mini, vilket jag inte tillåter nu när Mini har lungproblem. inte heller med kompisen chihuahua som helt tappar luften och voltar i luften 😮 Polly är väldigt hårdhänt, men leker egentligen mest med mig. Kan jaga efter vissa hundkompisar i lek, men att bli lekjagad själv är görläskigt…..det gör bara hundmördare enligt henne 😡🤔

Annons:
Cahira
12/1/14, 12:35 AM
#7

Hahaha åh stackars Polly. 😛

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

russin
12/1/14, 8:25 AM
#8

#7 - Polly är den smartaste hund jag haft och tänker ofta i både två och tre steg i mycket och lättlärd som tusan, men när det gäller hundspråk så är hon lite analfabet 😉

Cahira
12/1/14, 8:35 AM
#9

Man kan inte vara bäst på allt. 😃

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

fridarebecka
12/2/14, 10:10 AM
#10

Min mudiblandis är rätt hårdhänt när han leker, hans bästisar är amstaff, jämthund och finsk stövare och han har lärt sig att han måste ta i för sitt liv för att ha en chans att vinna över dom.
Igår träffade han en pudelvalp på 3 kg och det tog en stund innan han förstod att den lilla krabaten inte plötsligt skulle förvandlas till hulken och äta honom. När han väl förstått det så var han så duktig, la sig ner på rygg och slog med tassarna mot valpen och hade dragkamp liggandes istället för att attackera uppifrån och mer eller mindre göra magplask på valpen 😂
För första gången i hans liv var han den mognare "valpen" och han hade liiite svårt att hålla sig lugn och förståndig hela tiden, ett par gånger fick hundarnas tråkiga mattar sätta fram en fot eller bryta leken när den blev för vild 🙂

Upp till toppen
Annons: