Annons:
Etikettarbetande-hundar
Läst 1854 ggr
CissiD
11/17/14, 1:17 PM

Border collie fråga

Jag va iväg och tittade vallningt här om dagen och blev väldigt intresserad. De e otroligt häftigt när man ser en vallhund göra de den är avlad för!

Så till min fråga. Det var Border Collies som vallade och man ser ju på dem att de vill inte sluta även om de gör de när de blir tillsagda. Ni som har eller har haft BC hur ofta måste de valla? Är det flera gånger per dag eller är det någon gång i veckan?

Ska inte själv skaffa någon BC men blev väldigt nyfiken då folk har väldigt skilda åsikter om detta. I frågorna tänker ja ju då att hunden får mycket annan mental stimulering där den får tänka annars blir det ju nästan omöjligt att svara på den frågan då de är en arbetande hund.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Annons:
Cahira
11/18/14, 3:00 AM
#1

Vet att i skottland vallar som efter säsong, högsäsong är det varje dag och lågsäsong ingenting alls. Det är informationen jag fått iallafall.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

CissiD
11/18/14, 10:48 AM
#2

#1 tack för svaret! Ja de verkar som att det finns många olika åsikter om detta. Den ja va hos ansåg att de behöver inte valla bara de får använda sitt huvud mycket och man inte väljer de största valllinjerna. Så man blir ju nyfiken. Hade verkligen en BC kunnat nöja sig med bara annan stimulering? Många menar ju att man måste ha egna får och då fattar ja de som att de måste valla varje dag. Mycket förvirrande detta med hårdarbetande hundraser :)

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

vallhund
11/18/14, 2:39 PM
#3

Det beror ju på, en del är vallidioter får man en sådan så duger inget annat.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Cahira
11/18/14, 10:31 PM
#4

Ja föräldradjuren gör enorm skillnad helt klart, plus passivitetsträning. En hund som aldrig lär sig slappna av kommer ha svårare att koppla av. 

Men med det sagt. En hund med stark vallinstinkt är precis som stark jaktlust, en instinkt går inte att stänga av. Men en arbetande hund (vallhund, jakthund, draghund m.m.) som inte kan ha högsäsong och lågsäsong med vila/andra aktiviteter är nog en enormt stressad hund. Det är ju även stressande för flockdjuren att bli förföljd av en "varg" alltför ofta. Även om djuren är invallade så blir det en viss stress för deras instinkter är ju densamma.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

CissiD
11/18/14, 11:06 PM
#5

Förstår helt att de har mycket att göra med föräldradjuren. De finns ju de individer som inte kan valla också även om de är få. Mer intresserad generellt hur pads ofta rasen generellt behöver för att må bra. :)

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

vallhund
11/19/14, 9:05 AM
#6

På vintern har man med sig hundarna vid utfodringen där de får hålla kor/får från fodergången medans man häller ut mat.

Vi hade kall lösdrift o mjölkgrop så hundarna fick jobba lite året runt.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
CissiD
11/19/14, 3:36 PM
#7

#6 okej, Du som haft bc vad anser du generellt. Hur många gånger i veckan måste de just valla? Om de nu får mentalstimulering på annat håll. 

Känner själv att det inte är en vanlig familjehund utan i mina ögon är bc en av de allra mest krävande raserna. Men har som sagt aldrig haft än förut. Mest nyfiken :)

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

vallhund
11/19/14, 5:33 PM
#8

#7 Generellt tycker jag att man skall välja en annan ras om man inte har tamdjur som man kan använda hunden till vid djurhantering. Själv bytte jag ras när jag planerade ny hund då när det var aktuellt för mig. Visserligen en annan vallhundsras men inte så extrem som BC eller WK.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

CissiD
11/19/14, 7:50 PM
#9

Okej känner du likadant om personen inte själv skulle ha tamdjur men ha ambitioner att tävla i vall? 

Kom ihåg nu att jag är bara intresserad mer generellt. Jag är bara nyfiken att veta mer om en av de häftigaste raserna som finns :)

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

isla
11/24/14, 12:47 AM
#10

Huruvida hundarna behöver valla regelbundet eller ej är nog helt klart en fråga om individen. Vissa hundar verkar klara riktigt bra att inte valla alls, trots att de blivit tända, medan andra klättrar på väggarna om de inte får arbeta varje dag. Det jag alltid fått höra är att om man inte tänkt valla så ska man låta bli att tända dem, men jag själv tycker att det inte verkar spela någon större roll. Vill de valla, så vallar de oavsett, om så det är bilar, barn, bollar, katter… Eller får om de har turen att bo på rätt ställe. Oavsett, jag anser att det inte går att säga hur mycket man behöver valla med en BC, det är så olika. Vissa kräver daglig vallning, andra är inte ens intresserade av att valla. Det är inte sällan jag ser annonser på BC som säljs pga att de inte duger som vallhundar och de kan helt klart bli kanonhundar hos någon som vill hålla på med annat, men om man köper en BC valp så får man nog kallt räkna med att få en vallidiot, så man bör nog tänka sig för ordentligt innan man väljer en BC, om man är redo att anta utmaningen OM man har turen att få en extrem arbetsmaskin. :)

CissiD
11/24/14, 9:19 AM
#11

#10 ja de stämmer säkert. Ja de vuxna hundarna som inte är bra på att valla eller inte gillar valla har jag hört om. De e intressant att en så vall inriktad avel kan ge sådana individer också. Det tycker jag är väldigt fascinerande. :) 

För visst är det väl så att BC inte får avlas på utan vallprov?

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

isla
11/24/14, 11:20 AM
#12

Stämmer, BC ska ha vallhundsprov för att få gå i avel, men avel är svårare än så. Dessutom anser iaf jag att alla hundar kan klara ett vallhundsprov om de får rätt förutsättningar. Man kan inte bara ta två toppindivider och tro att avkommorna ska bli lika bra eller bättre. Se bara hur många travare och galoppörer det finns som inte duger på banan, trots bra föräldrar. Sen kan det även bero på föraren/tränaren men som sagt, alla blir inga vinnare bara genom generna, även om det självklart är större möjlighet att få en vinnare med vinnare till föräldrar. Så själv tycker jag inte alls det är konstigt att det föds border collies utan intresse för att valla/som inte är högpresterande.

CissiD
11/24/14, 12:24 PM
#13

#12 Har inte själv sett hur vallprov går till och är inte insatt i aveln. Har bara hört just detta med vallprov som krav när man försöker övertala folk att inte skaffa en BC. Vilket jag tror är väldigt smart om man nu inte vill valla eller väljer att adoptera en äldre hund som visat sig oduglig i vall.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Annons:
vallhund
11/24/14, 1:13 PM
#14

Regler som gäller alla tävlingar o prov, bara SVaK kan anordna dessa officiella tävlingar o prov.
http://vallreg.svak.se/arkiv/Tavingsanvisningar_2014.pdf

Förklaring av de olika tävlingarna/proven:
http://www.svak.se/?page_id=149

Här kan ni hitta tävlingar/prov, sidan är sökbar på flera olika sätt så det är lett att hitta några tävlingar som ligger nära så att ni kan åka o titta på som åskådare:
http://www.svak.se/?page_id=801

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: