Annons:
Etikettövrigt
Läst 1384 ggr
Cahira
11/10/14, 3:29 AM

Håll tummarna för Digger

Jag märkte idag att Digger har förlorat muskelmassa rätt rejält senaste tiden. Han är gammal och har alltid varit tunn men med tanke på vad han äter, hur mycket han äter, att han är gammal och hans motion så borde han inte vara så tunn. Så i veckan ska vi ta in honom till veterinären för en koll. 

Mike sa att han inte minns exakt vilket år han var född utan har en generell uppskattning så han kan vara äldre än 12 så vi ska kolla hans journal för att se hur gammal han verkligen är. 

Jag är väldigt orolig över gammelmannen. Det kan vara allt från att han helt enkelt åldras så, till mask, till cancer i värsta fall. Min magkänsla säger att nåt är fel så jag behöver tumhållning i veckan. Jag kommer uppdatera i denna tråd hur det går och när vi får en tid.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
isla
11/10/14, 9:40 AM
#1

Vi håller våra tummar och tassar för Digger.

Promenadmatte
11/10/14, 10:19 AM
#2

Håller tummarna med!

Bit inte när det räcker att morra.

Kitten86
11/10/14, 11:40 AM
#3

Håller tummarna för er och Digger!

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Cahira
11/11/14, 1:51 AM
#4

Tack! Han har tid på onsdag eftermiddag (7 timmar efter svensk tid) så jag uppdaterar då hur det gått.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Stormvindh
11/11/14, 2:29 PM
#5

Åh, hoppas att Digger är okej! Vi håller tummar och tassar för honom här hemma också!

Medarbetare på Vallhundar

vallhund
11/11/14, 4:52 PM
#6

Här hålls alla tummar o tassar.

👍

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
CissiD
11/12/14, 2:14 PM
#7

Håller både tummar och tassar för er!

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Cahira
11/12/14, 9:22 PM
#8

Vi åker om tio minuter och jag dör av nervositet! Vi fick tag i ett "träckprov" att ta med också. Undrar hur paffa dom blir när dom får en påse bajs. XD Är nog INTE många amerikaner som tänker på att ta med bajs till veterinären. xD

Men om det är mask så får man ju veta det iallafall. 

Jag uppdaterar direkt jag kommer hem!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Kitten86
11/12/14, 9:39 PM
#9

#8
Hoppas allt går bra och att han inte lider av något allvarligt!

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

russin
11/12/14, 11:00 PM
#10

❤️ tummar för Digger

Cahira
11/13/14, 12:49 AM
#11

Jag är riktigt arg just nu så ber om ursäkt om en svordom slinker in i texten. Ska försöka att hålla mig sansad när jag skriver detta.

Hon vägrade testa sköldkörteln för "hundar med sköldkörtelobalans är bara feta så vi testar inte smala hundar" och hon tyckte att fodret vi matar är skräp bara för att det är ett lite mer ovanligt märke och "Felet är inte hos honom, det är hos er. Ni måste mata honom mer" <---- jättekul att bli anklagad för att svälta sin hund när han äter typ 5dl om dagen, minst och väger kanske 20 kg eller nåt. 18 kanske?  Plus att han stjäl mat av katterna och av Frodo som äter specialfoder då han har foderallergi.

Hon tyckte att han skulle äta ett foder av stort märke som funnits länge för dom vet ju vad dom gör. Typ iams, royal canin, purina…. Mike sa att han åt beneful förr och hon tyckte att vi skulle gå tillbaka till det. Beneful när jag kollade hade kött som fjärde ingrediens om jag minns rätt, och det hade BARA biprodukter och mjöl, resten var spannmål. Majs var första ingrediensen. Så för att få upp honom i vikt tycker hon vi ska mata honom foder i samma värde som sågspån. 😡

Hon hittade ett blåsljud på hjärtat som han inte haft förr så vi måste hålla koll på det, annars var han frisk. Inga parasiter, lever, njurar m.m. funkar som de ska. Hon sa också att hans värden av fosfor, magnesium osv var precis som det skulle, vilket också är jättelogiskt för femton minuter innan så sa hon att han inte kunde absorbera näringen i det foder vi ger - för det inte är ett "big name brand food". 

Finns ingenstans vi kan få ett andra utlåtande ifrån heller så vi är fast med dessa jävla idioter. Vem fan anklagar ägarna för att svälta sin gamla hund?? Ger mig sjutton på att dom skulle säga samma sak om jag kom in med en whippet, skulle inte förvåna mig med alla fethundar jag sett i det väntrummet. 

Näe fy fabian säger jag bara!

Sammanfattning:

  • Inga parasiter
  • blåsljud på hjärtat
  • bra värden

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

VildaVittra
11/13/14, 1:22 AM
#12

#11 Än är inte den sista idioten född. Du ska inte börja barfa honom så hon får riktigt ont i hjärnan?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Cahira
11/13/14, 1:49 AM
#13

#12 Haha ja herregud tänk om jag hade sagt att jag matar honom barf eller färskfoder. Hon hade nog slagit volter och tuppat av.

Jag testade henne och sa "Tror du det vore bättre om han åt spannmålsfritt?" och hon svarade "inte nödvändigtvis" 

Ja vad säger man..

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
VildaVittra
11/13/14, 1:51 AM
#14

Är det den enda veterinären där ni bor?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

VildaVittra
11/13/14, 1:53 AM
#15

Förresten, tog hon ett blodsocker på honom?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Cahira
11/13/14, 2:03 AM
#16

Japp ingen diabetes, och ja den kliniken är vårt enda val, enligt Mike så jag får lita på det.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Stormvindh
11/13/14, 11:06 AM
#17

#11 Förstår att du arg! Verkar inte vara någon vettig veterinär det där… Vår Eurasier har ju problem med sin sköldkörtel (kan dock inte exakt vad det är för problem), men han var då rakt inte tjock när vi upptäckte det, snarare tvärtom, mager och eländig.. Hoppas att det ordnar sig för Digger i vilket fall som helst och att ni förhoppningsvis inte behöver prata med samma veterinär fler gånger!

Medarbetare på Vallhundar

Kitten86
11/13/14, 11:59 AM
#18

Kan mycket väl förstå din frustration och ilska på veterinären! Och mycket tråkigt att du inte har något val/chans på ett andra utlåtande….

Man får ju ändå se det positiva som kom ut från besöket dvs. att han har bra värden,  lider inte av parasiter och har inte diabetes. Håller med om att det är udda att veterinären motpratar sig själv på det sättet=  ge honom bättre foder/annat märke kontra han har bra värden 😉 Men som någon skrev innan så är ju inte sista idioten född! Mysko att de vägrade ta sköldkörtelprover också…. Om du som ägare efterfrågar fler tester så borde de ju möta er i denna fråga jag menar ni får vet mer (i det "värsta" fallet har han bra värden) och veterinären får ju betalt för det så vem förlorar på att göra testet speciellt när ni som ägare vill det!?

Min dvärgpudel  fick sköldkörtelproblem när han blev äldre och han var inte heller på något sätt överviktig när diagnos ställdes!!

Har Digger förlorat muskelmassa jämnt över kroppen eller är det någon sida/del som förlorat mer?

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

russin
11/13/14, 12:37 PM
#19

Vilken märklig veterinär - det är ju ändå du som betalar 🤐

Cahira
11/14/14, 12:57 AM
#20

Han har förlorat muskelmassa på låren värst, lite på huvudet och en del på skuldrorna men ryggen är precis likadan. Jag tänkte att OM han tappar vikt av t.ex. cancer så vill jag hitta det tidigt. Men eftersom han hade bra värden just nu och inget tecken på infektion eller så så får jag bara hålla ett öga på honom helt enkelt. 

En av mina vänner påminde mig att han har haft mer stress än vanligt så troligen är det stressbetingat eftersom han är en riktig stresspelle. Men jag hittade ett valpfoder med omega 3 och 6 som jag ska tillsätta i hans foder när jag matar honom separat kl 15. Det är även tid att börja ge tillskottet som han åt i fjol som minskade stelheten i hans leder så jag tror detta blir en bra plan. Ska även äntligen ha tid över att inviga symaskinen och sy jackan åt honom som han desperat behöver. Han fryser mer än vad min chinese crested gör - troligen för att han är mager. 

Hans blåsljud på hjärtat förklarar varför han vill ta det lugnare så han ska bli bortskämd som en prins dessa sista åren vi förhoppningsvis har kvar med honom. Han har väldigt lite starr i sitt öga med för sin ålder och fick beröm för fina tänder så så länge blåsljudet inte förvärras så ska vi nog få ha kvar honom ett tag till. :)

Jag har lugnat mig med tanken att veterinären ganska så garanterat har feta labbar hemma och är hemmablind. Det skulle förklara varför hon är så foderblind. Hon sa att "om han äter skålen tom så ger ni inte tillräckligt med mat, han ska äta tills han lämnar mat i skålen" så är det inte konstigt om hon har feta hundar hemma och tycker om foder med mycket spannmål/bukfylla.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
Kitten86
11/14/14, 1:17 PM
#21

#20
Ja, det låter inte helt otippat att veterinären har feta hundar hemma och därmed har en helt annan referensram. Man kan ju fortfarande tycka att just en utbildad veterinär borde ha lite mer kött på benen så att säga vad gäller hälsa och förebyggande för just detta.

Visst låter det inte helt otroligt att stressen påverkat din hund på så sätt att han tappat muskelmassa. Tappar dem muskelmassa ojämn så bör man ju se efter varför då det brukar indikera en skada av något slag. Håller tummarna för att hans blåsljud hålls i schack också så att ni får ha honom ett par år till. Inte för att skrämmas men min dvärgpudel fick åldersrelaterat blåsljud och efter konstaterad diagnos levde han i ca 1,5 år till sen fick han högersidig hjärtsvikt då blåsljudet gjorde att hans hjärta förstorades, högersidiga hjärtsvikten i sin tur orsakade vätska i buken vilket tröck på lungorna och han fick svårare att andas. Men han levde tills han blev nästan 15 år vilket ändå är en bra/hög ålder :)

Håller tummarna för att foderbytet och tillskottet gör sitt till och att han snart blir bättre!

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

[Wraith]
11/14/14, 7:26 PM
#22

Han har ju åldern inne så att de tappar muskelmassa i denna ålder behöver ju inte vara så konstigt :) När jag hade en gammelhund på 15 år så tappade även han muskelmassa sista åren, trots bra aptit. Så om allt ser bra ut med prover osv så hade jag väl inte oroat mig, MEN jag hade försökt få upp vikten.

Även om veterinären verkar vara mer än korkad så har hon en bra tanke iaf och det är att byta foder. Det kan ju vara något i fodret som inte hunden kan ta upp så bra. Om han har en hög ämnesomsättning så kanske han behöver mer energi från maten. Något kraftigare, matigare…ja det räcker kanske med något tillägg till nuvarande foder.

Jag hade funderat på någon typ av färskfoder om ni har något bra märke där borta. Men sen har jag ju helt skippat idén med torrfoder, kommer aldrig över tröskeln här hemma så länge jag får bestämma;)

Men det är lättare sagt än gjort. Jag provade en hel del med min vovve, men att få sådana här hundar upp vikt är inte det lättaste. Men de får ju heller inte fortsätta dala neråt. Det enda jag inte provade var färskfoder, men det berodde på att vi inte hade några återförsäljare i närheten, vilket var riktigt tråkigt.

Sen så är ju aktivitet jätte viktigt, där hunden får röra på alla sina muskelgrupper (så länge de är friska), det kanske inte byggs på så mycket mer men det hjälper att hålla resterande muskler lite längre. Simning är ju annars en nyttig form av motion där alla muskler används.

Cahira
11/15/14, 12:38 AM
#23

Jag vill ge färskfoder men det vill inte Mike och det är ju han som betalar och hans hund egentligen. Detta högenergifoder var vår kompromiss mot bättre foder eftersom han åt beneful när jag kom hit… sågspånsfoder. Jag förväntar muskelförlust men det känns som att jag ville vara säker på att allt stod rätt till, speciellt då han var smal redan från början och om något var fel ville jag vara ute i god tid. Det kändes udda att han tappat muskler på huvudet och att lårbenen tappat så mycket mer än resten. Han har god aptit och han gillar valpfodret som tillskott. Kommer avvakta närmaste dagarna och se hur han reagerar på det hela. 

Han var sig själv på promenaden idag och det kändes skönt. :) Han är mycket mindre stressad så jag känner mig mer optimistisk nu när man vet hur hans värden ser ut. Jag försöker glömma vad den veterinären sa, hon gjorde förutfattade meningar innan hon ens undersökt hunden mer genomgående när hon sa att han inte fick i sig tillräckligt och jag fick tjata mig till ett blodprov som tydligt sa att levervärden, njurvärden, blodvärde, sockernivå, fosfor/magnesium/annat var precis som det skulle. Jag önskar att hon inte satte sig på tvären över sköldkörteln så jag hade fått det svart på vitt med, men om hans läge försämras eller så så får jag boka in enskilt för det helt enkelt.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Upp till toppen
Annons: