Annons:
Etikettarbetande-hundar
Läst 1232 ggr
Promenadmatte
2014-11-09 14:09

Diskussion: Tik/Hane till vall/arbete/vardag!

Vad anser ni funkar bäst av egen erfarenhet eller av något som ni läst/hört?

Hur valde ni kön på er hund och hur tycker ni att det funkar i vallning (om ni kör det) eller annat arbete? Hur är det till vardags eller i samband med andra hundar?

Har ni funderat på kön till nästa hund? Är det kanske mer varierat inom olika raser? Vad tycker ni? 

Jag tänkte att detta ämne kunde vara en intressant diskussion samt höra era åsikter! 🙂

Bit inte när det räcker att morra.

Annons:
Stormvindh
2014-11-09 18:28
#1

Har inte jättemycket erfarenhet av det ämnet eftersom Storm är min första egna hund, men  har tidigare alltid växt upp med hanhundar och hade tänkt skaffa en hane nu med om det hade funnits någon kvar i kullen. Egentligen inte av någon annan anledning än att det var vad jag var van vid, och sen tycker jag att det är smidigt med hanhundar på det sättet att man slipper själva löpningen även om hanarna ju kan bli halvknasiga av det istället!

Vad jag har hört ska väl tikar kunna vara lite mer egensinniga och hanhundarna lite större matte/hussegrisar men det beror väl helt på ras och individ med 🙂 Sen känner jag mig visserligen tryggare med en tik idag vid exempelvis hundmöten då jag är mer rädd för slagsmål/påhopp med hanhundar än tikar. Storm är ju så liten ännu men den andra hunden här hemma brukar så lätt stressa upp sig pga andra hundar eller tikar i närheten, tycker inte det är samma problem alls med tik… Än så länge 😂

Som sagt eftersom Storm är så liten än kan jag inte riktigt jämföra mellan tik och hanhund så jag har inte så mycket mer att bidra med tyvärr men det är ett himla intressant ämne för det var precis sånt här jag funderade på innan jag skaffade hund!

Medarbetare på Vallhundar

Promenadmatte
2014-11-09 19:02
#2

Ja, jag tänkte att det kan vara bra referens till de som kikar in här i tankar på vallhund oxå! :)

Bit inte när det räcker att morra.

Upp till toppen
Annons: