Annons:
Etikettfoder-hälsa
Läst 7598 ggr
russin
2014-11-07 19:27

Lunginflammation

Jag har knappt skrivit alls på länge, för det är så mycket annat som tar upp min hjärna.

26:e september blev Mini sjuk - eller rättare sagt låg.  Bara sådär utan synbar anledning. Skakig, hängig, flåsig, ville inte äta mm. 29:e åkte jag till distriktarna och det togs lite prover och lyssnades på henne. Ett leverprov var lite högt, så dom trodde hon fått i sig något som kroppen inte tyckte om. Under veckan som kom så piggade hon på sig och blev som vanligt…..eller inte, men hundar är bra på att dölja saker.

Jag började märka att hon andades snabbare och mer ytligt. Blev mer skakig när vi varit ute och framförallt när hon sprang (hon älskar att springa och leta sorkhål på fälten).Förra onsdagen gjorde vi ett återbesök och alla prover var i stort sett bra och hon lät bra i andningen, men lite öm i magen…..njae, vet inte riktigt om det kändes bra men dom ville vi skulle ta oss vidare till där det fanns mer resurser. Jag beställde tid på ett riktigt bra Djursjukhus i grannstaden och åkte dit nästa dag (vårt djursjukhus hade inga tider samma vecka).

Röntgen, ultraljud, massor med blodprover. Alla 17 olika provsvar visade på finfina värden (ett ivägskickat prov visade senare att hennes sänka låg på 78 och den ska ligga under 7). Ultraljud likaså. Men röntgen visade på rejäla förtätningar i lungorna, så diagnosen blev kraftig lunginflammation. Plåtarna skickades även iväg till experter i USA för extra koll.

Vi fick efter en 5 timmar lång dag åka hem och börja med antibiotika  och slemlösande. Mini blev sämre över helgen och ytterligare en antibiotika sattes in + Rimadyl. Fungerade inte det heller och hon blev tröttare och tröttare och jag började bli mer och mer orolig - vi har dåligt med akutdjursjukvård här kvällar och helger.  Hela antibiotikabredden var insatt, så det verkade inte vara en bakteriell lunginflammation - så frågan är vad som orsakar den. Vi har pratat om att göra ett lungsköljprov, men för att minska riskerna så behövs Minis andning förbättras då det annars är en för stor risk med sedering. Nu orkade Mini knappt mer än att äta och sova. Igår sattes kortison in och efter bara 4 timmar hade jag nästan en ny hund. Hennes andning ligger på mellan 50-60 andetag per minut och vuxen en hund ska ligga på 8-20 per minut.

Nu får hon gå på kortison en period och förhoppningsvis bli bättre och bättre. Hon har fortfarande snabb och ytlig andning, men syresätter sig bättre och är mycket piggare och gladare. Nästa vecka ska lungsköljprovet förhoppningsvis göras och jag hoppa då på att dom ska hitta vad som felar.

Jag har världens bästa veterinärer nu och jag har fullt förtroende för dom, så jag känner mig helt trygg med deras jobb. Dom lyssnar på mig och vi bestämmer gemensamt vad vi ska göra då det är jag som ser hur hon mår här hemifrån.

Så senaste veckan har bara bestått av oro, men lite har lättat nu även om många frågetecken kvarstår - men just nu känns det ändå skapligt då Mini mår så mycket bättre❤️

Annons:
isla
2014-11-07 22:59
#1

Usch så jobbigt för er! Hoppas hon mår bättre snart och att ni hittar vad som felar.

Promenadmatte
2014-11-08 00:00
#2

Hoppas att allt löser sig i slutändan! 🌺

Bit inte när det räcker att morra.

Cahira
2014-11-08 01:57
#3

Åh jobbigt. Stor kram! 🌺

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

vallhund
2014-11-08 03:37
#4

Vi håller alla tummar o tassar 🌺 + att vi skickar ett virtuellt ben till Mini.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

russin
2014-11-08 08:25
#5

Tack alla.

Det känns superjobbigt att en pigg hund i sina bästa år och i bra kondition blir så sjuk över en natt. Men jag hoppas nu att det ska fortsätta åt rätt håll. Idag ska hon få gå en kort promenad - hon fick gå en liten, liten kort igår (första på en vecka) och hon kommer bli så glad över en liten till idag.

russin
2014-11-09 12:46
#6

Äntligen börjar jag få tillbaka min hund såsom hon egentligen är - piggerlin och full i bus❤️ Hon har svarat kanonbra på kortisonet, men frågan kvarstår vad som utlöste lunginflammationen. Hoppas få lite mer svar under veckan som kommer, för imorgon blir det återkoppling med veterinärerna.

MIni själv är själaglad över att både få och orka börja följa med på lite promenader igen - hon har ju fått gå i trädgården en vecka och det är görtrist säger hon, även när man egentligen inte orkat med mer🙂

Annons:
Promenadmatte
2014-11-09 13:59
#7

Åh, vad skönt för er! Hoppas att det nu bara går framåt! 🙂

Bit inte när det räcker att morra.

Cahira
2014-11-10 03:47
#8

Skönt med framsteg!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

russin
2014-11-12 20:06
#9

Upp och ner, jäkla berg-och dalbana. Kortisoner minskades ner och skulle ges varannan dag och Mini blev riktigt dålig idag igen, så det blev att sätta in högdos igen 2 gånger per dag igen illa kvickt😕 Det är så jobbigt att se henne ha så jobbigt med andningen, så jag vill verkligen få veta vad som felar nu så vi kan göra något. helt klart är att anbitiotika inte hjälper alls, utan endast kortison.

På fredag ska hon sövas för att göra lungsköljprovet - och matte får sen äta nudlar i några månader. Det är inte billigt med djursjukvård - men jag hoppas att vi kan få något för det och att vi får lite svar. Chefsveterinären har tagit över det mesta av Minis behandling nu, så hon är ändå i goda händer - men det skrämmer mig att han inte tycker att det ser ut som en klassisk lunginflammation på röntgenbilderna. Misstanke finns om något som heter eosinofil pneumoni, som är en form av lunginflammation där kroppen "reagerar mot sig själv" enkelt förklarat. Andra alternativ vill jag inte ens tänka på, såsom tumörceller mm.

Så håll tummen alla inför fredagen och att prover som sedan skickas iväg ska visa något "bra"

vallhund
2014-11-12 20:52
#10

#9

Jag kan ju inte direkt trycka på bra inlägg, vill visa att vi finns här o tänker på dig o Mini. Så svårt när de blir allvarligt sjuka o vi står maktlösa utan att förstå.

Kram på er! 🤗

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Cahira
2014-11-12 21:09
#11

Stor kram! Det låter verkligen inte alls kul. 😕

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

russin
2014-11-14 16:54
#12

Nähä, det blev ingen sövning idag då dom inte vågade. Antibiotikan har gett Mini lätt blödande magkatarr, så hon har varit uppe och kräkts blod inatt😕 Röntgen visade i alla fall på lite, lite förbättring så kortionet hjälper om än långsamt.

Nu står jag i valet och kvalet i om vi ska strunta i lungsköljprovet tills vidare, då dom ändå tror att det är enosinofil lunginflammation pga att hon inte blev bättre av antibiotika, men bättre av kortison. Det finns inte så mycket kvar att välja mellan enligt dom. Självklart tycker dom det är bättre att veta säkert och tycker vi ska göra detta, men jag får välja själv - hon behandlas ändå nu för just detta. Hon har reagerat illa vid sövning tidigare, så det känns inte kul att behöva söva om det inte är tvunget. Behandlingen är tråkig nog ändå med kortison 3-4 månader och sedan inhalator troligtvis resten av hennes liv 2 gånger per dag. Så jag ska fundera över helgen om vi enbart ska behandla symptom och se åt vilket håll det går eller söva henne nästa vecka….svårt val.

Det känns för jäkla tråkigt att en hund på 4 år ska behöva få en sådan här sak, men vi ska klara det med❤️

vallhund
2014-11-14 17:27
#13

Jag skulle nog vänta om jag var i din sits.

Kram/Vallis

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
russin
2014-11-14 19:33
#14

#13 tack för feedback. Jag känner lite så jag med, även om veterinärerna inte tycker detsamma…. Oavsett får jag veta om diagnosen är rätt, fast det bara bara lite längre tid om jag väntar. Men jag slipper vara rädd för sövningen. Men ska ta helgen och fundera allt jag kan.

Cahira
2014-11-14 23:53
#15

Men fy vad obehagligt! Ingen rolig sits alls. :( Jag hade nog också avvaktat och sett om man kunde kanske hjälpa hennes mage på traven på något vis.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

russin
2014-11-15 08:37
#16

#15 hon har fått magmedicin och jag ska ändra lite i hennes kost så det blir än mer skonkost. Tycker synd om henne - en hund som sällan har magproblem, som nu har ont. Men lite bättre sen igår. Inte lika ont och har visserligen kräkts några gånger inatt men inget blod denna gång.

Cahira
2014-11-16 02:11
#17

#16 Alla framsteg är underbara i såna lägen. Håller tummarna för er. 🌺

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

russin
2014-11-16 11:54
#18

Huj så hon dricker - och kissar (. Men idag är hon pigg och glad, så jag har sänkt kortisondosen med en fjärdedel. Den ska fortsätta sänkas gradvis, för att nå minsta möjliga dos men en som hon fortfarande mår bra på. Dock kommer det ges dagligen tills vidare, då hon inte klarade att gå över till varannan dag. Hennes kissande är jobbigt, för inatt fick jag släppa ut henne 6 gånger mellan 11.30 igår kväll och 8 i morse !!! Inte bra för nattsömnen… Hoppas drickandet och kissandet lättar lite när dosen sänks.

Idag har hon även fått följa med på en kortare promenad och var så otroligt glad över det och pigg även efteråt. Hoppas inom snar framtid att kunna ta med henne på normala promenader, fast i koppel då (inget lösspring ännu) - för hon skulle må väldigt bra av det - både kroppsligt och ännu mer mentalt. Hon är galet uttråkad av att vara hemma och vaktar galet i trädgården så fort hon ska ut och kissa.

Jag velar fortfarande om jag ska göra lungsköljprovet eller inte. Ska först höra med veterinären om det verkligen är säkert att det går att se om det är eosinofil lunginflammation eller inte med det provet - annars känns det rätt meningslöst. Dom tror ju att det är detta, men det brukar synas på blodprov vilket det inte gjorde. Så jag känner  lite att om jag inte gör detta, så är risken att det istället gnager i mig att "tänk om annan behandling skulle satts in"…. Skitsvårt val helt enkelt. Väga risker för och emot mm. Jäkla hjärnstrul att fundera fram och tillbaka.

russin
2014-11-16 17:10
#19

Det jobbiga är att medicinen hon fått för magen, verkar få henne att kräkas ännu mer - så får ta bort den och se om det blir bättre 😕

vallhund
2014-11-16 22:29
#20

Sjuka hundar med oidentifierade tillstånd kan jag relatera till, men ingen så ung.

Har du tillgång till någon barnvagn? Om du har det så kan du sätta på henne en sele som du förankrar i vagnen så hon får uppleva mer intryck o du kan låta henne gå o nosa på lite olika ställen. Det ger ju henne lite mer psykisk stimulans eftersom hon då kan få vara ute längre o vara med där du o andra hunden är.

Träffade en BC bäby vars ena ben var gipsat upp över höftleden, ägarna tyckte att det varit deras räddning o att vappen var mycket nöjdare med livet sedan de började ta ut henne i vagn, det var på Gärdet under EM i vallning för ett antal år sedan så där fanns massvis att titta på.

Vi fortsätter tum o tasshållning.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Cahira
2014-11-17 06:12
#21

Vagn var ingen dum idé! Och du kommer nog fram till hur du ska göra. Det måste kännas som rätt val.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

russin
2014-11-17 08:27
#22

Har haft med henne några gånger och provat med vagn - ingen hit än så länge. Hon är en hund som "kan själv" så hon var sur som ättika 😉 Men hon har fått börja gå två mindre promenader per dag nu och hon är så glad över det. Nu börjar vi nog få lite ordning på magen med, efter att magmedicin mm tagits bort. Blir lite mer skonkost en tid framöver (vom och ris) så den får läka ut ordentligt. Jag vill gärna kunna lägga fokus på att få lungorna att bli så bra som det går och gärna samtidigt få kissfria nätter (mycket nattspring nu med kissnödig hund pga kortisonet).  Dosen ska ju långsamt trappas ner till en dos hon fungerar på.

Mini är ju vanligtvis en väldigt aktiv hund och älskar långa promenader i skog och mark och vi siktar på att någon gång framöver komma dit igen. Det får ta sin tid🙂

Cahira
2014-11-17 09:18
#23

Du gör ett kanonjobb. 🌺

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

russin
2014-11-17 14:09
#24

#23 - tack❤️

Det är nu jag märker att det är extra jobbigt med en riktigt aktiv hund, när Mini  ledset får stanna hemma och vara själv när jag går längre promenader med Polly och låter henne få jobba med kropp och knopp. Känns i hjärteroten, men som tur är så är Mini enkel att lämna själv - det hade varit mycket jobbigare om det varit den Polly som fått detta elände till sjuka. Mini är dessutom liten, så jag kan enklare bära henne en bit om jag skulle märka hon helt plötsligt blir trött på hennes kortare rundor. Fast jag önskar hett att båda mina kärlekar kunde få vara friska och krya !

Cahira
2014-11-18 03:14
#25

Bra passivitetsträning om inget annat. ^^

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

russin
2014-11-27 12:33
#26

Det går långsamt framåt, men biverknignarna av Minis kortison håller på knäcka mig - jag får inte sova då hon dels vill kissa på natten och dels går upp och vandrar (rastlös) och är hungrig. Vi håller på att sänka dosen sakta, sakta och jag har fått låna hem en inhalator som jag ska klicka in henne på, så den inte blir en jobbig upplevelse. Jag har köpt/beställt en egen, men det tar lite tid innan den kommer hem. Att andas in kortison ger färre biverkningar än i tablettform och har vi tur så kanske hon kan klara sig med enbart den - åtminstone mesta tiden. Hon ska dock först få vänja sig vid att andas i den utan medicin, så vi förhoppningsvis kan få det till en mindre otrevlig grej då det ska göras två gånger per dag sen troligtvis resten av hennes liv.

Igår sövdes hon och det gjordes ett lungsköljprov och kikades ner en bit i halsen/strupen mm på henne. Nu väntar vi bara på att få svar på cellprover och bakterieprover för att se om diagnosen eosinofil pneumoni är rätt eller inte. Dyr liten undersökning, men det är skönt om jag kan få en säker diagnos så slipper jag fundera om behandlingen är rätt eller inte. Sövningen gick i alla fall utmärkt och hon var piggelin på kvällen 🙂

För tillfället mår hon ändå riktigt bra. är med på promenader (dock ej några jättelånga och inget lösspringande än), busar hemma. Andas fortfarande snabbt, men inte lika snabbt som förut och inte lika tungt och syresätter sig ändå bra då hon orkar och vill mer

vallhund
2014-11-27 18:39
#27

Tack för uppdateringen! Leon skickar blöta hundpussar, han övernattade själv hos vet igår, med dropp efter att ha brutit sig in i VildaVittras skafferi o kalasat på rent cacaopulver, socker o vetemjöl.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
russin
2014-11-27 19:51
#28

Busig Leon då att hitta på sådana dumheter. Hoppas de gick bra trots allt han fick i sig ❤️

Cahira
2014-11-28 03:57
#29

Skickar massa kramar. ❤️

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

russin
2014-11-28 12:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#30

Så här ser en inhalator för hund (och katt) ut  och hur man gör när hund/katt ska andas i den (denna är lånad och hund-och kattinhalator ser exakt lika ut, förutom texten - den för hund heter Aerodawg). Mini är jätteduktig och protesterar inte alls❤️ Det sitter en liten "ventil" på den så man ska se när hunden tar ett andetag som är "rätt" och så får man räkna så den tar tillräckligt många.

vallhund
2014-11-28 12:57
#31

Duktig Mini!

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Cahira
2014-11-28 17:49
#32

Duktiga Mini. ❤️ Och matte såklart!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

russin
2014-12-05 22:25
#33

Jag har i alla världens mest fantastiska lilla hund ❤️ Nu kör vi två mediciner via inhalatorn morgon och kväll (luftrörsvidgande, som ska provas för att se om vi kan lätta på biljuden som hörs och sen kortisonsprayen) och hon är så himla duktig. Kolla här så får ni se 🙂

https://flic.kr/p/qgxWYu

russin
2015-01-20 20:54
#34

Nu känns livet tungt igen :(

Jag var och skulle kontrollröntga lungorna på min Mini idag, för att se hur mycket bättre dom blivit - det är lite över två månader sen senaste röntgen. Hon har ju mått mycket bättre sen hon fått äta kortison + använt inhalatorn nu sen dess. Bakslaget blev hårt att lungorna inte är det minsta bättre, utan är direkt fula med massor av förtätningar:cry: Mini verkar må rätt bra, är pigg och glad även om det låter om henne när hon andas - men lungorna är fortfarande lika sjuka som förut och någon diagnos har ännu inte kunnat ställas med säkerhet, då de flesta prover visat felfritt. Kortisonet har alltså bara dolt symptomen och maskerat sjukdomen. Så förutom röntgen, så togs nya prover idag för att se om något nytt dykt upp. Jag ska även samla träckprover i 3 dagar för att skicka iväg för lungmaskkontroll. Vi har ju gjort ett lungsköljprov där inget hittats - vare sig mask, eosinofila celler eller tumörceller, men just lungmask kan tydligen vara luriga enligt veterinären. Jag har gått tillbaka till min veterinär som jag haft i många år förut och litar helt på, så jag hoppas hon ska rota i detta ordentligt nu. Vi hamnade ju i grannstaden då det inte fanns akuttider när Mini blev sjuk, men nu har dom som sagt fått journalen och allting.

Om ingenting visar något, så är nästa steg att göra en biopsi på lungorna. Det känns så oerhört tragiskt att en 4-årig glad hund ska ha lungproblem - som dom ännu efter 4 månader inte hittat orsaken till. Endast att lungorna har rejält mycket förtätningar och utan kortisonet så skulle hon i dagsläget må skit rent ut sagt. Börjar få dåliga vibbar av allting nu :(

Annons:
Cahira
2015-01-20 20:59
#35

Men näe fy fan.. :( Stor kram till er båda!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

vallhund
2015-01-21 06:27
#36

🤗

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

russin
2015-02-05 16:50
#37

Äntligen efter 4 månader och många prover, röntgen, lungsköljprov, massor mer prover osv så har felet hittats hos min älskade lilla hund och vad som är problem med henne lungor. Det kryllar tydligen av Fransk hjärtmask i henne !!!!! En parasit som hittills inte ens funnits i Östergötland och som SVA nu anmält (anmälningspliktig). Efter att ha trott att jag snart ska behöva ta bort henne, så har det gått till att hon kommer att bli fullt frisk igen:love: Behandling startar på måndag :)

Haztparken
2015-02-05 18:19
#38

Åh vad roligt att höra! Vilken lättnad det måste vara för dig! Hoppas Mini får en snabb återhämtning :) Vet dom varför/hur hon fått denna parasiten?

Cahira
2015-02-05 18:20
#39

MEN GUD VAD LÄSKIGT!!!! 😮

Och vilken lättad!! ÄCKLIG sådan, men lättnad ändå!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

russin
2015-02-05 19:52
#40

Mina hundar älskar att käka överkörda, platta och soltorkade sniglar och sniglar är mellanvärd till franska hjärtmasken. Det verkar som om Mini är första fallet i Östergötland - den är ovanlig i Sverige över huvud taget, men har hittats på ett fåtal ställen. Nu även här tydligen 😕

Vi som knappt ens är utanför stadsgränsen ska få något skit som andra dragit hit. Tyvärr är jag inte mer välvilligt inställd till dessa gathundar som har släpats hit och vi har ju även haft några smuggelhundar i området som tagits omhand.

På måndag ska vi som sagt börja behandla, då hunden kan få jobbigt när masken dör - därför börjat vi inte på en helg. Vi har knappt något jouröppet här, så inga fler risker. Nu vill jag bara att hon ska bli frisk och pigg igen och återgå till sitt gamla galna jag❤️

Cahira
2015-02-05 20:08
#41

Riktigt lättande att få svar iallafall! ❤️

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
Cahira
2015-02-05 20:17
#42

Förresten, sprid denna information på hundar iFokus så folk kan varnas att det nu finns i sverige. Kanske finns fler fall därute som inte hittat svaret än.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

russin
2015-02-19 10:19
#43

Herre jösses vilket rabalder det blev om detta. Mini är med i tidningen http://ostgota.lokaltidningen.se/dodlig-parasit-drabbar-hundar-/20150217/artikler/702189736/2004 och mitt eget inlägg på Fb delades ca 3500 gånger på bara några dygn. Mitt mest lästa inlägg sen jag gick med i Fb för typ 10 år sedan. helt galet har det varit. Mitt i allt så försöker jag få min hund frisk och där är det lång väg att gå.

fridarebecka
2015-02-19 21:22
#44

Åh vad skönt att ni äntligen fått ett svar! Lycka till med behandlingen Mini 🙂

Cahira
2015-02-20 01:01
#45

Fin bild på Mini! Det är bra att folk tar varningen på allvar så man inte har en illa spridning. Jag hoppas hon återhämtar sig bra.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

russin
2015-02-20 08:22
#46

Det är lite läskigt, för nu är det 4 fall i Sverige inrapporterade i år och det är bara februari ! Min här i Östergötland, en i västernorrland och 2 i västra götaland. Vi kommer garanterat se mycket mer av detta framöver😕

Cahira
2015-02-20 09:20
#47

Bra att det uppmärksammas, men otroligt läskigt. :/

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

russin
2015-05-19 20:46
#48

Jag tänkte jag skulle uppdatera lite gällande min hund som fick fransk hjärtmask och som varit så väldigt sjuk i vinter. Nu har Mini röntgats en sista gång ca 2 månader efter att hon blev maskfri och tyvärr visar lungorna fortfarande på mycket förtätningar. Något bättre än tidigare, men långt ifrån bra. Jag misstänkte att det inte skulle vara helt bra, då Mini väser en del när hon andas men hon är ändå så pigg, så glad och så busig nu att jag ändå blev lite förvånad. Men även med stetoskop hörs biljuden tydligt, så inte bara bilderna visar hur det är.

Den franska hjärtmasken har gett henne obotliga skador i lungorna och som hon får leva med - men trots allt kan hon ändå leva ett någorlunda normalt liv som det är i dagsläget. Hon orkar långpromenader och hon vill busa när vi kommer hem och då är jag nöjd. Hon verkar själv inte bekymra sig så mycket för sin lite väsiga andning, så vi är ändå nöjda med tanke på att hon var på gränsen till avlivning för några månader sedan.
Jag får bara vara försiktig då hon är lite extra värmekänslig numera och att hon reagerar på stark kyla - men det tar vi som det kommer och vi kan anpassa oss till dom tillfällena det behövs. Hon är min maskot och kommer att vara det så länge hon lever och jag räknar med ett långt liv - och bir det värre när hon är äldre, så får vi fixa det då. Efter diskussioner fram och tillbaka så tycker både veterinären och jag att hon i dagsläget mår bäst av att fortsätta som nu och det är utan kortison, då det ger henne så enorma biverkningar - så vi fortsätter vårt vanliga liv, som vi påbörjade för lite över en månad sedan <3

En vän till mig sa att kanske hon tar tid på sig att läka och att hon kommer bli bättre om ett år eller så - oavsett så kan hon leva ett normalt och bra liv trots allt som det är nu och det är jag nöjd med. Jag får bara ha lite extra koll, då hon med dessa lungor kommer vara extra infektionskänslig. Men hon är en tuff liten rackare, så jag tror hon får ett långt liv ändå:)

Vad jag vill ha sagt med detta är att parasiter kan ställa till ett elände och ge skador som aldrig går bort - så ha detta i tanke att vi har fått in och kommer säkerligen få in fler och fler mindre kända parasiter i vårt land. Kanske det snart tom är dags att börja fundera på våra avmaskningsrutiner och avmaska mot fler saker än vi tidigare gjort - att tänka på :) Jag kommer fortsättningsvis avmaska under snigelsäsongen mot just fransk hjärtmask efter prat med SVA - för aldrig mer vill jag riskera detta på någon hund. Främst inte som mina hundar tyvärr käkar sniglar….

Annons:
Upp till toppen
Annons: