Annons:
Etikettkul-och-bus
Läst 1802 ggr
Cahira
2014-11-04 20:37

Trickutmaningen är tillbaka!

Jag gjorde en undersökning ett tag tillbaka som frågade hur gammal er hund är och de flesta hade flera hundar och/eller en hund 1 år eller yngre. Så omstarten på trickutmaningen blir "Stanna". Fri tolkning. 🙂 Och det är inte en tävling utan mer något kul att göra ihop och peppa varandra, ställa frågor osv. Ni måste inte avsluta utmaningen utan ni kan dela med er så mycket eller lite av er resa som ni vill, även om jag gärna ser bilder och filmer. :)

Skriv gärna om ni hakar på så vi ser hur stort intresse som finns. Gör det så lätt eller svårt du vill. Jag tänkte försöka starta dessa i början av varje ny månad så vi testar och ser vart vi hamnar!

Det måste inte vara en vallhund som hakar på, för övrigt. Och ni får jättegärna skicka önskningar på trickutmaningar så jag har inspiration och idéer på vad ni skulle tycka vara kul. Vi har gamla önskningar på fritt följ och lite annat så det kommer nog upp snart.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
Cahira
2014-11-04 20:51
#1

Jag hakar på själv med min chinese crested Frodo. Jag blir knäpp ibland på att jag inte tagit tiden att lära in ett ordentligt stanna så det passar utmärkt. :) Vårt mål innan månaden är över är att kunna stanna på koppelavstånd i 3 sekunder. Han har inte mycket tålamod och speciellt inte utomhus så kommer använda utomhus som mål med, bra störning. Får se om vi når dit innan November är över!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

slarvigt
2014-11-05 06:03
#2

Jag och Sot, en schapendoes på sex månader, ställer också upp! Vi ska öva på att hon ska kunna stanna kvar medan jag går i en ring runt henne :) Just nu har vi övat på det då och då, men hon blir lite orolig när jag börjar komma in bakom henne, så då brukar hon vända på sig.

CissiD
2014-11-05 09:52
#3

Vad roligt med så öppen utmaning. De första jag tänkte på va stanna när jag ber honom medan vi går. Och eftersom vi redan har ett ganska bra sitt kvar/ ligg kvar så är mitt mål att han ska stanna på kommando när vi går i koppel. :)

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Stormvindh
2014-11-05 14:07
#4

Jag hakar självklart också på! Vet dock inte riktigt vad jag ska sätta för mål för tillfället men satsar framför allt på att hon på länge avstånd ska kunna stanna kvar tills jag säger till. Just nu har hon en liten period när hon ignorerar mig när vi tränar detta nämligen, men då hon egentligen redan kan det eftersom hon var duktig på det när hon var mycket mindre så får vi se om det släpper tidigt så kanske vi tar det lite längre och försöker sätta det utomhus också :)

Medarbetare på Vallhundar

Cahira
2014-11-05 23:56
#5

#3 Ja jag gillar att ge "diffusa" utmaningar så folk får vara kreativa och känna sig inspirerade samt alla kan vara med! :) 

Skulle behöva lära hela bunten att stanna när man öppnar en dörr så de inte kastar sig ut och trängs. Men det får komma senare. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

CissiD
2014-11-06 08:12
#6

#5 ja verkligen bra då kan fler vara med. De går självklart att öva på att han ska sitta med mer distraktioner men de e roligare att lära in något nytt :)

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Annons:
isla
2014-11-06 21:06
#7

Jag hakar på mes min BC Rick. Perfekt träning för oss att fortsätta med stanna vid inkallning. Än så länge har vi bara kört inkallning med läggande. Ska man redovisa när månaden är slut, hur det gått?

Cahira
2014-11-07 00:21
#8

Ja om ni vill. Kan berätta hur det går (exempelvis idag tränade vi och det gick si eller så) eller fråga om råd. Ni kan ta bilder eller filma om ni vill, det är liksom valfritt. Är ingen tävling utan bara "träningsgrupp" grej ungefär där man kan peppa varandra och göra något kul tillsammans. :) Motivation försvinner lätt när mörkret kommer fram och det blir kallt så med lite grupp-pepp kanske det känns roligare på nåt vis. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Stormvindh
2014-11-11 14:32
#9

Uppdaterar lite med hur det gick ifrån dagens träning och det gick kanon! Eftersom det gick så bra direkt så övade vi bara på det några få gånger då jag ville avsluta bra. Körde inte heller något jättelångt avstånd utan ökade istället på tiden. Men jag är nöjd och glad med lillan efter senaste tidens envishet! 😃

Medarbetare på Vallhundar

CissiD
2014-11-11 14:34
#10

Vad bra att tråden kom upp igen hade helt glömt bort utmaningen. :)

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Cahira
2014-11-12 21:19
#11

Kul det gick bra #9! Jag har inte hunnit börja ännu, hoppas att jag får tid efter helgen när kalvarna är sålda.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Stormvindh
2014-11-13 18:56
#12

Har tränat detta tre dagar i sträck nu och Storm fortsätter att imponera mig genom att lydigt sitta kvar! Ser ut som att jag får öva på detta ute snart och höja ribban lite 😃

Medarbetare på Vallhundar

slarvigt
2014-11-13 20:56
#13

För oss går det trögt de få gånger jag har försökt. I dag provade jag dock att säga åt henne att stanna kvar,medan jag kastade iväg en leksak lite försiktigt och sedan sa till henne att hämta den. Till slut kunde jag kasta den ganska långt medan hon duktigt satt kvar. Stolt ❤️

Annons:
Cahira
2014-11-14 00:46
#14

Vad kul att det går bra för er!! 🐶

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Stormvindh
2014-11-24 12:00
#15

Puttar upp denna nu när det börjar närma sig månadens slut!

För oss fortsätter det att gå bra och jag kan nu också vända mig om och gå iväg medan hon stannar kvar (aldrig övat på det tidigare) 🙂

Medarbetare på Vallhundar

slarvigt
2014-11-24 12:16
#16

På fortsättningskursen som vi går på tränade vi på ligg och stanna kvar förra gången. Det var lite trångt, så min hund låg nästan vid en vägg så jag kunde inte gå runt henne, men jag kunde stå bakom henne i alla fall medan hon låg kvar (ibland) och det är ju det kritiska momentet :) Vill också gärna dela med mig av följande händelse: vi övade stanna kvar och jag gick iväg en bit, klickade och gick tillbaka och belönade om och om igen, och varje gång satte hon sig upp när jag kom tillbaka. Jag la henne ner och belönade varje gång och blev lite smått irriterad på att inga framsteg skedde, så jag gick mest och funderade på det. Sedan i pausen så kom en av de andra deltagarna fram till mig och berömde mig för att min hund var så duktig och för att vi jobbade så fint tillsammans. Vad bra det var att hon sa det! För då såg jag ju en superduktig hund efter det, som låg kvar trots att jag gick iväg en bit och satte mig ner eller rundade andra hundar (som hon, när vi inte "jobbar", inte kan behärska sig runt). Och sedan mot slutet så låg hon till och med kvar när jag kom fram och belönade… Enda gången hon reste sig upp var när grannen bredvid la ner sin filt på marken utan att hennes hund ens tittade på den (kommandot för att de ska lägga sig på den), då ville min lilla vovve fram och lägga sig på den istället… :)

Stormvindh
2014-11-24 12:47
#17

#16 Vad kul att det går så mycket framåt! Tycker att din hund låter superduktig! 😃 Om jag ändå hade kommit lika långt med Storm, haha!

Medarbetare på Vallhundar

slarvigt
2014-11-24 17:00
#18

#17 Tack, jaa, det är hon ❤️ Ibland i alla fall ;) Vill bara tillägga till #16: låter så dryg i slutet när jag påpekar att "grannens" hund inte ens tittade åt filten, medan min var beredd att slänga sig över den. De hade alltså inte tränat detta innan och vi har tränat ganska mycket, så jag menade inte att min hund är så mycket bättre - bara att det blev en lustig situation :)

fridarebecka
2014-11-24 18:30
#19

Jag hänger på med Trassel (blandras) som är drygt 1 år, han kan redan några trick (dock sitter de inte helt 100), men kan han tricket så berättar jag det eftersom jag får försprång då :)

Stanna kan han när han orkar fokusera, tonåringen har dock lite svårt att fokusera ute just nu (pga många löptikar i området misstänker jag) så vi kommer att köra det ute bara 🙂

Cahira
2014-12-01 06:24
#20

Jisses, november gick fort!

Vill ni ha tiden förlängd eller ny utmaning? Hur har det gått för er?

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
slarvigt
2014-12-01 08:57
#21

Ny utmaning! 😄 Vi har övat på stanna på en massa olika sätt: ligg kvar, ligga kvar på filten, ligga kvar medan jag lyfter benet över ryggen, ligga kvar medan jag går runt (sitter inte riktigt än, men vi är på god väg :))

CissiD
2014-12-01 18:16
#22

Ja hann inte riktigt med fick andra saker vi va tvungna att träna på. Men En ny utmaning funkar för mig. :) Han kan ju sitt kvar så får köra på den istället för de ja tänkt ;)

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Cahira
2014-12-14 02:19
#23

Uff, detta går jättetrögt här! Min hund verkar ha fått flams-trams flipp. 😐

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Upp till toppen
Annons: