Annons:
Etiketthundträning
Läst 2187 ggr
Stormvindh
2014-11-02 10:48

Leksak som belöning?

Är det någon här som brukar använda favoritleksaken istället för godis som belöning? Eller kanske till och med bara vanligt kel/bus? Har nämligen funderat lite på det som omväxling och det funkar att använda leksak för det har jag provat, dock vet jag inte riktigt hur mycket man ska göra som belöning? 🙂 Dvs bara låta de få bita i/leka med leksaken lite snabbt eller ska man stanna upp och busa mer med dem?

Om det är det sistnämnda tänker jag nämligen att man inte borde komma så långt under träningstiden om man ex. lär in tricks eller liknande och måste stanna upp och busa varje gång hunden gör rätt?  😂

Andra tips på ämnet mottages också gärna!

Medarbetare på Vallhundar

Annons:
Promenadmatte
2014-11-02 11:08
#1

Leksaker har en tendens till att öka aktiviteten hos hunden (min erfarenhet) och funkar därför bäst när man vill ha såkallat attityd och fart. Godis däremot sägs ju ha en lugnande effekt! Personligen har jag använt leksak när jag tränat ex. fotgående och apport.. Lite svårt för valpar dock! :P

Men pratar vi om till exempel trick så hade jag använt godis under träningen och kanske bara leksaken för att bygga upp förväntan innan och belöna insatsen efter! Om man vill kampa eller kasta den är upp till var och en och vad som funkar. 

Jag har själv aldrig gått fullt in på bara social belöning då de hundar jag tränat inte varit lika glada i det, men jag varierar efter vad hunden tycker om och har såklart den typen av belöning också eftersom att den är minst lika viktig! :)

(Nu blev det långt..)

Bit inte när det räcker att morra.

Jetaime
2014-11-02 18:06
#2

Jag använder bara leksak som belöning i agilityn :)

Cahira
2014-11-02 18:14
#3

Jag köper kongfyllning på burk här (eller mjukost med god-för-hunden smak på tub) för att träna passivitet och plats/stanna. Riktigt god belöning och att få slicka i sig belöningen är lugnande. Sedan har jag vanliga godisar för att hålla fokus på mig på lugnt sätt, typ hundmöte. Och efter hundmötet när jag vill ha energifylld belöning så blir det jackpottleksaken i fickan. :)

Även i apporteringen så blir det blandat godis och kampa med kampleksak. Så vad jag belönar med varierar beroende på resultat jag vill uppnå, men även individ. Apache har NOLL intresse för bollar så blir ingen jaktbelöning på honom, medans på Ixxi som yngre tyckte att om jag sparkade på ett äpple på marken så var det roligaste saken att jaga i hela världen för äpplen smakade bättre än bollar. 

Sedan varierar det ju mellan katt-torrfoder (det är vad jag använder på små valpar) levergodis eller hemtorkat godis typ hjärta, lever, blodpudding etc. Blodpudding har hjälpt mig göra kloklippning positiv på flera hundar! :) 

Variation fortsätter att hålla hunden intresserad och motiverad med. Så finns inte bara ett svar utan testa dig fram och se vad din hund "tänder" på och ogillar totalt. På så vis kan du gradera den energi du vill ha fram i just den träningen. Snabbhet i agility kan vara toppen med leksaker, men sitta på tåg eller buss kanske levergodis funkar fint. Om hunden är lite rädd (vilket din inte verkar vara) så kan man då även ta hemtorkat godis istället. 

Variera! :) Och kom ihåg att man kan belöna med saker hunden vill göra, kanske nosa på en viss stolpe. Gå fot mot och förbi en/flera gånger, kanske testa platsliggning osv, sedan kan du ge ett tillåtelsekommando att få nosa på den stolpen. Du kan även släppa godisen i gräs eller snö för nosbelöning. Apache och Digger ÄÄÄÄLSKAR att bli kliad på magen så jag lärde Apache platsliggning genom att om han stannade kvar tills jag kom tillbaka så fick han världens bästa magkli 😃 Digger likadant, han lärde sig spela död för han insåg att om jag sa pang så ville jag klia hans mage. Haha! 

Ingen av mina hundar gillar att brottas, men även det kan fungera som belöning om man har en hund som älskar det!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

isla
2014-11-02 19:48
#4

Jag använder sällan leksak som belöning eftersom jag tycker hundarna blir mer fokuserade på leksaken än på träningen. Leksak kan jag dock använda före eller efter träning för att antingen få upp tempot, innan agility, eller få upp tempot efter lydnad, då som belöning för att jag fått stjäla deras uppmärksamhet för en stund. ;)

Stormvindh
2014-11-02 21:23
#5

Förstår mer vad som menas nu än innan, har tänkt lite i liknande banor, dvs att leksak ju ger betydligt mer energi och liknande än godis, men blev mycket tydligare nu! 😃

Tack för massa bra tips och förtydliganden #3, ska jag definitivt ta till mig och eftersom Storm också är svag för att bli kliad på magen ska jag prova det! Just att stanna kvar har hon lite svårt att fokusera på med godis nämligen så tänkte prova med något annat sätt på detta :)

Jag använder ju klicker till det mesta i träningen oavsett om det är ute/inne, tricks/fotgående osv. Klicka kan man göra ändå va oavsett belöningsform? 😇

Medarbetare på Vallhundar

Cahira
2014-11-03 00:05
#6

Jag blandar med klicker för inlärning inne och "yes!" som markering ute. Funkar toppen för oss men det är ju vad man känner bäst själv. Jag säger YES! Good booooy!! och han flashar magen och vet att han jackpottade sig till en magkliarstund 😂 Apache dvs. ❤️ Han hör skillnad mellan yes! som i ja du är på rätt väg! Och får godis. Men när jag säger YES GOOD BOOOOY! så vet han att harrejävlar nu förtjänar jag kli på magen! För uppmuntran så får han kli på bröstet istället tillsammans med godisen. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
slarvigt
2014-11-03 05:09
#7

#5 Vi fastnade också i "stanna kvar"-träningen som ett tag kändes ganska tröstlös, då började jag variera belöningen mellan att ha en leksak som vi kampade med när jag kom tillbaka, gå och gömma en leksak som hon fick söka efter och vanlig godisbelöning. Det satte fart på det hela för min vovve :)

CissiD
2014-11-03 14:08
#8

Jag försöker variera mina belöningar men runt distraktioner så som andra hundar så krävs de massa olika sorters godis och de e ändå  inte alltid han tycker att godisen är en belöning i de sammanhangen. Så för det mesta när vi inte är hemma så kör jag med leksaksbelöning. Använder oftast en dragleksak som han får dra i en liten kort stund sen tar jag bort den och om han gör något riktigt otroligt bra så får han jackpot och får ha den lite längre. Samma med boll fast du rullar jag den till honom och sen tar den ifrån honom rätt snabbt. De e som du säger man kommer ingenstans i träningen om de får leka för länge. Sen så tröttnar de ibland på den leksaken om de får leka för mycket med den. Det ska gärna vara en leksak de aldrig får ha själva utan endast vid träning när du leker med dem. Det är så jag fått lära mig iaf :)

Jag tycker att leksaksbelöning är en jätte smidig belöning. Och min valp blir jätte fokuserad och jobbar på riktigt bra när han jobbar för att få leka.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Stormvindh
2014-11-03 19:08
#9

#7, #8 - Tack för tipsen, ska försöka detta! Provade med leksak en gång av "misstag" när vi tränade och plötsligt vad hon jätteduktig på att stanna kvar, så tror det kan funka ganska bra eller åtminstone som omväxling. Som du säger #8 så brukar godis inte alltid fungera lika bra som belöning med mycket störningar runt om, så känns som att det är dags att variera sig lite!

Så nu blir det leksak och/eller magklining som står på schemat! 😃

Medarbetare på Vallhundar

Upp till toppen
Annons: