Annons:
Etikettvalpar
Läst 1511 ggr
[Wraith]
2014-10-04 08:03

Rumsrenhet, vad är det?

Har en BC valp på snart 6 månader som vägrar bli helt rumsren, jag har aldrig haft en sådan här "trög" hund att fatta idén! Och han ska vara BC och allt 🤪

Grejen är när vi åker ut någonstans så gör han inget, ok han kan kissa men bajsar gör han inte om han inte är jätte nödig. Men när vi kommer hem då skiter han, om vi går in på direkten så gör han det inne, men nu när jag vet det så går jag alltid en runda med honom innan vi går in och han skiter nästan alltid då, MEN trots det så kan han ibland klämma ut lite inne med! Jag fattar inte!!! Som nu i morse, han sket ute, men när vi kommer in så skiter han igen och vi gick ändå en promenad.

Har varit ute flera timmar i skogen, tror ni han skiter, nej! Det gör han först när vi kommer hem. Och vi är ute i skogen varje dag mer eller mindre, så det är inget nytt och skrämmande för honom. Jag misstänker dock att han lägger ner så mycket tid på att leka och utforska så han tänker inte ens på att göra sina behov. Har tänkt att det bli bättre med tiden, men det verkar inte bli så. Har försökt hålla honom i koppel en stund, men utan resultat.

Jag börjar bli lite orolig, faktiskt.

Själva rumsrenhetsträningen har jag gjort som jag alltid gjort. Dvs gått ut varje timme när han var 8 veckor, sen varannan timme till var tredje timme ju äldre han blivit. Gått ut när han ätit, när han lekt och när han sovit osv. Jag har sprungit som en tok känns det som, för jag gör exakt likadant idag…jag borde inte behöva göra det!

Och visst han kan hålla sig längre stunder och en dag går det jätte bra medans dagen efter så händer det olyckor. Nätter sover han utan problem, gör aldrig något i sovrummet nå mer, väcker en när han vill gå ut. Men om han är ute i resten av hemmet då är risken fortfarande hög. Så jag har även försökt begränsa utrymmet, men det verkar inte heller ge något resultat. Jag har brutit honom flera gånger i akten så att säga och sprungit ut honom och varit allt från neutral till berömma och ge godis. Men inget verkar klicka! Han kissar alltid när vi går ut och han "sparar" verkar det som, det har han gjort sen han kom hem. Valpar brukar ju annars tömma allt, men inte denna grabb.

Jag börjar nästan oroa mig att det är något fysiologiskt fel på honom, även om han KAN hålla sig några timmar. Men detta känns inte som om det går åt rätt håll, det verkar ha stagnerat. Och han blir ju könsmogen när som helst! Är lite rädd för att han ska börja markera på möbler m.m.

Någon som haft likn. problem? Hur löste ni det isåfall, om man inte kan förvara hunden utomhus 90% av dygnet 🤔

Han äter bra, dricker normalt och är annars pigg och glad. Avföringen är helt ok den med.

Snart sätter jag blöjor på honom 😮*allvar*

Annons:
VildaVittra
2014-10-04 08:17
#1

Vet inte om det ger dig så mycket tröst, men min ena hund var över året innan hon blev rumsren. Vissa hundar mognar långsamt och det är bara att hålla ut, tillslut ramlar pusselbitarna på plats. 

Jag är helt säker på att du inte har något att vara orolig för om hunden är pigg och glad i övrigt. 

Men ha ingen gran i år, det kan ju vara dumt att fresta honom. 😎

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

vallhund
2014-10-04 14:49
#2

Som #1 skriver så händer det att polletten inte trillar ner fören valpen blir ca 12 månader. Att bajsa inne brukar de sluta med sig innan de lär sig att kissa ute.Kissar han inne oxå, eller är det bara bajs?

Är det bara bajs skulle jag be veterinären kolla så att det inte är något fel på ringmuskeln i ändtarmen.

mvh

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Wraith]
2014-10-04 16:44
#3

#2 Nä det är både bajs och kiss inne, oftast kiss då.  Han kan hålla sig, det visar han under nätter, bilturer osv.

Jag hoppas att som #1 skrev att det kommer, men ja lite jobbigt är det att inte se någon förbättring alls under de senaste veckorna. Ibland tror man "nu har han fattat", när nästan en hel dag går förbi utan olyckor, men sen kommer flera olyckor på raken *suck* oberoende hur du än "bevakar" honom.

Nåja han är kanske bara lite trög 🤔

Sen kan det ju även bero på att han hos uppfödaren bodde utomhus ganska mycket dvs bra väder osv. Så då var det bara att göra sina behov utan betänkligheter.

Ingen gran blir det;)

Cahira
2014-10-04 17:29
#4

Det kan vara en trygghetsgrej. Valpar vill ju kissa där dom är trygga och ute i skogen är ju inte lika tryggt som innanför tröskeln. :) Det och det kan vara svårt att slappna av när man är lite småkall. 

Det kommer nog snart ska du se. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

CissiD
2014-10-04 19:22
#5

Nu har vi en valp som nästan är rumsren (hade en olycka igår men innan dess va de flera veckor sedan) han är 7 månader nu. Alla individer är ju olika så kan helt klart vara som tidigare skrivit. Men något vi har märkt är att nu när vi flyttade så blev rumsrenheten mycket bättre. Vilket vi tror har med doften att göra eftersom han kissat inne men vi även haft andra hundar på besök som kissat inne.

 Vi har torkat och torkat varje gång och även hela lägenheten emellanåt. Använder du något bra medel för att få bort lukten ordentligt? Vi använde ajax och nu i efterhand känns det inte som om det va tillräckligt. Men som sagt det är bara en teori vi har så vet inte om den stämmer på någon annan hund än vår valp. 

Om jag va du skulle jag öka på kissrundorna så att du går ut lika ofta som du gjorde i början när vovven precis kommit hem till er. Ju mindre olyckor de blir desto snabbare fattar hunden har jag hört. :)

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

[Wraith]
2014-10-05 12:13
#6

#5 Använder Javex eller Ajax. Det kan absolut sitta lukt kvar, hundar har ju suveräna nosar. Men vi tar alla golv 1-3 gånger i veckan + då olyckor sker.

Idag har inte en enda olycka skett (men halva dagen har inte ens gått), var ute tidigt på en skogstur på minst en timme, men han bajsade inte förrän vi kom hem, visserligen ute då jag tog en extra runda innan vi gick in.

Jag tror inte att som #4 skriver att de är en trygghetsgrej då han är trygg i skogen. Han har varit mycket i skogen och älskar det livet. Jag tror mera på att han har för mycket på gång, så han glömmer bort. Hemma runt kvarteret så vet han redan alla nyheter så där kan man tänka på kroppsliga behov. Men den delen kommer säkert, men jag hade blivit så glad om man slapp kiss och bajs hemma innanför dörren.

Han hårdbevakas just nu utan att han ska känna någon press.

Annons:
[Wraith]
2014-10-05 12:43
#7

Jahapp så kissade 😈 inne 😡Var ute med honom efter han varit så duktig, lät han springa och leka lite när vi kom in (ingen vild lek denna gång, lekte med leksak ganska sansat), sen hittar jag en pyttefläck på golvet. Knappt 15 minuter efter vi varit ute *grrr*

Varför kände han sig manad att klämma fram detta kan man ju fråga sig 😟

Jaja tålamod hette det va ;)

[FridaGenborg]
2014-10-09 14:28
#8

Känner igen mig! Min hund var 7 månader och inte rumsren när vi flyttade in i husvagn för två månader, jag var riktigt orolig att han skulle göra något på mattan i husvagnen men det hände ingenting. Jätteduktig. Så flyttade vi till lägenhet och ingenting hände där heller, trodde han äntligen hade fattat. Ja det varade i några dagar, sen började det hela om igen. Nu är han 13 månader och tror fortfarande att han är valp så det händer olyckor, både bajsar och kissar inne ibland. Kan ju inte påstå att det är ofta, men det händer. Oftast under natten.

Men #1 hade ju en som var över året, så det finns ju hopp för min lille kille också då 😎

vallhund
2014-10-09 14:42
#9

#3 Att de håller sig på natten betyder inte att de kan hålla sig på dagen. På natten sjunker ämnesomsättningen vilket leder till att mindre urin o avföring produceras o pockar på att få komma ut.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: