Annons:
Etiketthundträning
Läst 3729 ggr
Cahira
2014-04-09 01:04

Skolning av valp

Jag hade just ett litet träningspass med min valp och fick iden att fråga er hur ni prioriterar träningen av er valp. Vad prioriterar ni först och tycker är absolut viktigt att valpen kan i kommandoväg? Dvs saker på kommando. Finns det en anledning i så fall att ni prioriterar just så? Är det inför vallning, nån sport eller bara en sak ni helt enkelt föredrar?

Jag tränar på sitt, ligg, kom, stanna, sitt namn (för kontakt), handtarget för diriktiv, och greppa/släppa som så småningom blir mitt losskommando och blir början på apportering/bära på samma gång. Och såklart bra/nej. 

Jag väljer att prioritera dessa först då jag tycker de är viktiga för en bra vardag.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
VildaVittra
2014-04-09 02:44
#1

Jag tränar in "Nej" som första kommando, det kan vara livsviktigt att hunden kan. Sedan kommer "Var snäll mot kissen" om inte kissen redan lärt monstret det.

Men jag har ju valt hundtyper som är mer vilda än tama, så jag inväntar sedan att bollarna ramlar på plats innan jag försöker mig på fler kommandon.

Dock får de springa med spannet från de är runt 5 månader, så de lär ju sig en del där av de andra.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Monstertassar
2014-04-09 09:23
#2

Jag prioterar inkallning starkt! Som är hans namn. Sedan lär jag in ''nej'', men det värkar inte riktigt fastna i denna hunds hjärna. När jag säger nej till valpen så är det den stora hunden som tar illa upp även fast jag har ryggen vänd 🤔🤪

Annars övar jag mycket på ögonkotankt och hålla sig vid min sida, men även ligg och sitt. Ligg har jag inte behövt öva på så mycket för han lägger sig konstant som den border collie han är 😍👍

Nu har jag även sakta börjat med stanna och kämpar på med att lämna saker till mig även fast han gärna springer förbi eller inte kommer alls.

Även tricks för kroppkontroll kör jag på! 🙂

Kitten86
2014-04-10 11:14
#3

Jag prioriterar namn och inkallning. Då har man en bas och kan alltid få hunden med sig/ till sig. Därefter blir det baskommandon som nej, sitt, ligg, stanna, varsågod osv. Bland all denna träning så anser jag att miljöträning är otroligt viktigt för en valp!

Som med barn så tycker jag också att en valp ska få vara valp och att man inte skyndar på träning av någon särskild sport utan istället se till att bygga en stark och bra bas att stå på och träna vidare på. Få hunden miljöstark och bygga en bra relation sinsemellan. När hunden sen börjat bli lite äldre, någonstans 6 månader och uppåt, så kan jag börja utveckla valpen lite mer inriktat som mer kroppskontroll, styrning osv (är själv mest inriktad på agility och rallylydnad).

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

[Mi-llis]
2015-11-13 13:52
#4

Vilken bra tråd! Hoppas det får liv igen. Jag prioriterar inkallningen och valpens namn, men det blev lite fler samtidigt: varsågod, sitt, nej, loss… Det kom naturligt under de första dagarna och har hjälp mig att styra henne lite sedan dess…

russin
2015-11-13 19:28
#5

Stopp och stå 😃

Stopp för att det är viktigt och stå för utställning 😉 Efter det kommer annat

Wigstrom
2015-11-21 17:07
#6

Inkallning är rätt viktigt för mig, bor på landet och har hunden lös rätt mycket. Och genom att den är lös så faller mycket naturligt med följsamhet och att "matte är så spännande"-tänk. 

Sluta med det du gör-kommando. Typ om den hittade något spännande att äta eller något sånt. Men sen vet jag inte riktigt om jag också har stanna här, typ "sluta gå" hm, vet inte riktigt. 

Jag är lydnadsnörd 😊 så det här med ligg, sitt och stå lär jag väl in, men det är snarare så att rörelsemönstret är viktigare för mig. Så jag lär in ett slarvigare "sätt dig, lägg dig" så det inte blir det direkta ligg, sitt osv som jag vill ha. 

Jag gör inte de dära vanliga "titta mig i ögonen och du får godis" övningarna. För när har man ögonkontakt med hunden i lydnaden? 😉Så jag kör på fokus-övningar, typ sitta och stirra på godiset och ju mer du vill ha desto mindre får du det. 

Nu när jag tänker efter så gör jag mest övningar, lägger grunder i lekhantering osv. Så jag har inga direkta kommandon ibörjan. 

Så namnet och vänta, kanske. Haha ja .. 😂

Annons:
Cahira
2015-11-22 05:55
#7

Underbara svar ni har! :) 

Jag har aldrig tänkt på att träna stanna/stopp innan man tränar inkallning. Kändes plötsligt väldigt logiskt för mig. :) Det ska jag nog göra i fortsättningen!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Stormvindh
2015-11-22 10:27
#8

Jag tycker som många andra att inkallning är superviktigt (speciellt efter att vår andra hund är kass på det haha), men även stanna, nej, sitt ligg och mycket kontaktövningar trots att hon ändå alltid har haft lätt för kontakt. Sen blev det tricks också för jag kände att hon ville ha en utmaning, men det var inget vi stressade med utan fick ta sin tid mer som en rolig grej :)

Medarbetare på Vallhundar

russin
2015-11-22 21:26
#9

#7 - det är alltid lättare att få en hund att stanna, än att få den att vända och komma. Därför är stoppkommando viktigare för mig än inkallning 🙂 Det kan gälla bilväg, vilt eller annat och vissa retningar vill inte hunden släppa blicken ifrån, så absolut lättare få den stanna och få fortsätta kika än att be den vända ryggen mot det roliga och komma till matte/husse.

Cahira
2015-11-24 07:07
#10

#9 Ja visst är det det! Jag har nött och fortfarande nöter på ett ligg på Apache men distans och störningar går trögt. Vill kunna få honom att lägga sig då han verkligen inte har en broms. Mycket smart att träna stopp först! 

#8 Här var tricks också en bonus. :) Fast Frodo lever loppan, han är ungefär så otränad som en hund kan komma undan med. 😛 Vardagen fungerar bra men i trickväg kan han sitt, ligg, prata, vänta och söka kaffe på lätt nivå. Lägger ju så mycket tid på Apache att Frodo glider runt som bortskämd sällskapshund. xD Jag tränade hantering första jag gjorde på honom så jag skulle slippa en till hund som har problem med pälsvård så lägger till hantering på min topplista. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Upp till toppen
Annons: