Annons:
Etikettarbetande-hundar
Läst 2122 ggr
ahlbergaren
2014-03-15 19:59

Nötvallning Border collie

Hej!

Någon som har koll på nötvallning?

Funderar på om det går att använda en Border Collie på nötdjur av köttras (hereford-korsningar i detta fallet.) En liten besättning om ca 10 djur i lösdrift. 

Fördelar/nackdelar? Är BC-frälst sedan många år tillbaks, men är working kelpien kanske "bättre" i detta fallet?

Planerar att skaffa får, men det hade varit bra att kunna använda hunden till båda.

Har bara sett vallhundar hos mjölkbönder, därför blev jag lite fundersam.

Någon som har tankar, tips, idéer? :)

Annons:
vallhund
2014-03-15 21:07
#1

Djuren måste vallas in av en erfaren hund, vilket kan vara svårt med större besättningar, där behöver djuren bli vana med hundar från de att de är små.

Det går inte att valla nöt med en vek hund.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

hundflocken
2014-03-24 21:38
#2

Klart det går att använda en bra BC kombinerat till både får och nöt, jag använder min BC (och min Wk) blandat på får/nöt, men som #2 skrivit, vallas in av erfaren hund är en bra idé.

De djur vi vallar är en blanding mellan hereford/angus/high land cattle och vallas de in som ettåringar funkar det kanonbra. De flyttar sig fins för hund när de lärt sig vad hund innebär. 

När vi började med nötvallning var varken vi eller våra hundar vana vid nöt men hundarna var vana vid att valla får och det var en fördel. Däremot märkte vi att det gick mycket lättare våren därpå när vi vallade in nästa gäng att det gick betydligt fortare och bättre att valla in de nötterna för att vi var mer erfarna och hundarna visste vad som gällde. 

Eftersom risk med skador är större när man håller på med nöt är det viktigt att man har bra hundar som inte är helt gröna på vallning för det kan gå mkt fel….

Lycka till

/Lisa med Dusty och Bowie

www.hundflocken.se

 

Upp till toppen
Annons: