Annons:
Etikettrasfrågor
Läst 1718 ggr
LinaK
2/19/14, 10:46 AM

Passar corgin oss?

Ni som har koll på rasen welsh corgi cardigan kanske kunde hjälpa mig att få lite mer klarhet. Jag har läst och läst om rasen i flera år då jag varit seriöst intresserad av rasen, men jag är alltid kritisk och vill gärna inte göra ett val som inte är genomtänkt.

Vi är ute efter en glad, pigg och social hund (tränings sak till viss del såklart) som gärna följer med på det mesta man gör, fjällvandring, skogspromenader, besök hos vänner och bekanta, besök på hundklubbar, promenader med andra hundvänner osv. Vill gärna ha en hund som jag kan träna lite lydnad, agility, viltspår och rallylydnad med, men kanske inte har några högre tävlingsambitioner direkt utan dessa aktiviteter görs mest för att det är roligt och som aktivering.

Samtidigt som jag vill ha en aktiv hund så vill jag även ha en hund som kan slappna av när man är inomhus och en hund som inte klättrar på väggarna om man en dag kanske inte går mer än promenader.

Kan detta vara en ras för oss eller är jag ute och cyklar?

Ser gärna att ni som har erfarenhet av rasen kommer med både för och nackdelar med att äga denna ras. Ge mig all info ni bara har 😉

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Annons:
Sugar Mist
2/19/14, 10:48 AM
#1

Absolut passar en corgi er. Roliga hund får man leta efter, både till psyket och utseendet ;D

-

Cahira
2/19/14, 7:44 PM
#2

Instämmer att det låter som att corgi skulle passa er bra. :)

Detta kanske är hjälpsamt? http://vovve.net/Raser/Welsh-Corgi-Cardigan/omdomen.asp

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

LinaK
2/22/14, 8:13 PM
#3

Kul att ni tycker det, för det är verkligen en drömras för mig 🙂

#2 Där har jag faktiskt kollat innan 👍Bra att läsa vad folk som har rasen säger.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Cahira
2/23/14, 12:31 AM
#4

Kör hårt! 👍

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Kitten86
3/6/14, 1:38 PM
#5

Äger ingen corgi själv men har en bekant som ganska nyligen skaffat rasen (hennes är ca 9 månader nu) och tror definitivt att rasen skulle passa er! En hundras som gillar aktiviteter men som ändå inte klättrar på väggarna eller kräver jobb på det sättet. Låter också passande att ni vill göra så pass mycket olika saker med er framtida hund då rasen är ganska allround. Är ju en långryggad ras så man ska väl vara försiktig vid agility, precis som med andra långryggade raser 😉

Lycka till!

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Cahira
3/6/14, 8:11 PM
#6

#5 Så länge man håller ryggen välmusklad och hunden slim och inte fet (vilket få svenskar låter hunden bli tack och lov) så klarar hunden enormt mycket. :) Är då hunden blir dåligt musklad som skador lätt kan ske i ryggen.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
Kitten86
3/6/14, 8:18 PM
#7

#6
Absolut, visst är det så. Viktigt på alla hundar att hålla deras ryggmuskler, och övriga kropp, välmusklade speciellt vid aktiviteter som agility och speciellt viktigt att ha koll på när man har en långryggad ras där ryggproblem uppstår lättare.

En bekant som tävlar rätt mycket med en blandras som är låg och långryggig hon har fått träna mycket hoppteknik med sin hund samt muskla henne osv för att förhindra ryggskador.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Upp till toppen
Annons: