Annons:
Etikettövriga-raser-i-grupp-1-dvs-boskaps-o-herdehudar
Läst 3767 ggr
vallhund
2/6/14, 9:08 PM

Chodský pes / Böhmisk vallhund

Är nu införlivad i SBK familjen.

http://www.scpk.se/ http://www.skk.se/hundraser/chodsky-pes/

Det är en ovanlig, numerärt liten ras som ännu inte är godkänd av FCI. Utseendemässigt ser den ut som en liten långhårig black and tan schäfer.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Cahira
2/8/14, 4:51 AM
#1

Oj, läckert! Aldrig hört talas om den förr.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

vallhund
2/8/14, 5:10 AM
#2

Vacker som få, men rasstandarden låter knepig:

"Mot främlingar är de återhållsam men när de den älskar eller deras tillhörigheter är hotade kan de bli vildsinta och aggressiva. Det är en utmärkt ras för att vakta, skydda och ha som sällskap. Den klarar av mycket avancerad träning. Rasen har en utmärkt näsa och utför nosarbete lättsamt och med hög känsla." 

Fast sån är min Pyrshep, så jag är van.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Cahira
2/8/14, 5:17 AM
#3

Ja pyrshep med mycket skärpa skulle nog förklara den bra..? Är inget jag skulle klara av att hantera men är alltid spännande att vidga sina vyer med nya raser. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Sugar Mist
2/14/14, 3:04 AM
#4

Skitfräck ras!

-

Alex
2/14/14, 9:18 AM
#5

#2 Det låter lite smått överdrivet att ha med i en rasstandard (verkar visserligen inte finnas med på SKKs hemsida, även om de nämner att vaktinstinkt och misstänksamhet mot främmande kräver ett stort ansvar från ägaren), även om jag måste säga att det känns positivt att de faktiskt har med det med tanke på att både schäfer och aussie är raser som blivit populära som "sällskapshundar" och med chodskyns utseende känns det som att de kan ligga i riskzonen för det också… Så texten kan ju mycket väl vara ett sätt att "skrämma bort" de som inte förstår att det är en krävande ras. Personligen är jag väldigt intresserad av rasen, det enda som är negativt för mig är pälsen, då jag föredrar korthåriga hundar… Men storleken är en klar fördel för mig som inte är så stor själv, haft kelpie tidigare och nästa kommer också bli någon form av brukshund (från grupp 1). Och jag tilltalas även av en hund som Inte älskar allt och alla som kelpien har en tendens till att göra.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

lollynonna
2/16/14, 5:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

min mormor har en,haft en till. den hon har nu heter qiwi,och är en väldigt busig hund. det krävs ganska mycket jobb med henne,om jag har förstått rätt. jag är väldigt ofta och hälsar på lilla qiwi:)

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Annons:
lollynonna
2/16/14, 5:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

tokhund;)

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

[TeamGolden]
2/22/14, 11:58 PM
#8

Antar att denne ras härstammar från den tyska schäferhunden från början? Jättevacker i vilket fall

vallhund
2/23/14, 12:35 AM
#9

Förmodligen inte, då schäfern är en relativt ny ras.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: