Annons:
Etikettvälja-vallhund
Läst 9473 ggr
Jetaime
2013-11-20 09:16

Vad har ni för ras?

Vad har ni för ras/raser?

Vad har ni haft för raser tidigare och vad har ni för rasplaner i framtiden?

Annons:
Jetaime
2013-11-20 09:19
#1

Själv har jag en aussie som är min första egna hund.

I familjen innan har vi haft golden och labbe.

I framtiden ser det ut som att det kommer bli ett gäng aussies till ;) Sen har jag alltid varit väldigt förtjust i pomerenian också, så ska äga en sån någon gång i mitt liv.

Karolina-H
2013-11-20 09:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag har en Bouvier des Flandres som är en ganska ovanlig vallhund men änåd en vallhund.

Jag har sedan innan en Kerry Blue Terrier men har fallit helt för bouvierens härliga sätt och personlighet så nästa hund kommer med all säkerhet bli en bouvier också

Codeavalone.blogg.se

[Aremea]
2013-11-20 10:24
#3

Border collie - de har allt jag vill ha i en hund! Första hunden var en BC, idag har jag fyra och längtar tills det finns möjlighet att skaffa en valp till.

Om jag nån gång inte har möjlighet att ha vallhundar så blir det en malle istället.

LinDajSon
2013-11-20 13:20
#4

3xaussie Tidigare bc/terv Kan jag få tag på den sorts aussie jag kommit att älska så blir det fler. Annars blir det nog wk.

HannaGeni
2013-11-21 00:24
#5

Har just nu en rumänsk gatuhund, phalene, norsk lundehund och bc x 2 i huset.

Har tidigare haft flat och jrt.

Bc har verkligen allt jag vill ha i en hund men jag är även sugen på tollare (jaktavlad) och markiesje.  Någon gång i livet kommer jag nog ha en tax, de är ju så himla mysiga och goa. Nästa hund blir nog en bc, men det dröjer innan det blir aktuellt.

Bloggar på vid min sida

Ägare och instruktör på Norra Kedums Hundcenter (hundkurser, utbildningar, webshop)

neapeaw
2013-11-21 22:39
#6

Jag har en aussie, men har även en grå schäfer. i familjen har vi bara haft schäfrar så den aussien jag har nu är min första :) samt har vi en blandras med, en liten skit på 13 år ;)

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

www.silverhojdenshamsteruppfodning.weebly.com
Annons:
lillvilda
2013-11-22 19:43
#7

Nu delar jag livet med 2 blandras tikar. En tik som är mestadels border collie men med lite allt möjligt i. 

och även en border collie + kelpie + lapsk vallhund.

Tidigare har jag haft jack russel och ytterligare en blandras tik.

Jag vuxit upp med mestadels gråhundar men även stövare och sankt bernard.

Nu är mina tikar bara 1 år så får dom bara ha hälsan så blir det nog ingen ny hund på ca 10 år. 

Ska jag sia nu om vad jag väljer nästa gång blir det kanske en renrasig vallhund om det är så att jag har kvar fåren när det är dags för ny hund igen.

VågEtt hem utan en hund är inget hemHund

HarrietKiara
2013-11-24 11:02
#8

Jag har i dag en Curlytik på 10 1/2år och en AKhane på 2 1/2 år. Jag har totalt fastnat för AK men är även lite nyfiken på WK och Aussie men nästa hund blir också en AK om vi inte räknar med särbons Drever som flyttar in till våren/ sommaren :)

__________________________________________________________________

Love my Kelpie!

vallhund
2013-11-26 00:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Berger des Pyrénées à face rase.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Cahira
2013-11-26 03:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

BC/corgi, BC/collie och dvärgschnauzer. Alltid varit svag för vallhundarna och sneglar ofta på både ena och andra rasen. Men vad som sker i framtiden får vi se. En sak i taget. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

russin
2013-11-26 15:16
#11

Har lancashire heeler nu. Har haft shar-pei under en hel del år, men valde byta till friskare och sundare ras och det blev heelern🙂

Har inga direkta planer på rasbyte framöver.

Alex
2013-11-27 05:18
#12

Har haft australian kelpie tidigare, men det lutar åt att nästa blir en chodský pes, även om det ligger åtminstone ett par år in i framtiden. 🙂

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Ariess
2013-11-27 23:02
#13

Min egna hund är en aussie, men har i familjen även en schapendoes. 

Vad jag skulle vilja ha för ras i framtiden är jätte svårt att säga, jag tar en hund i taget helt enkelt!

Annons:
Jetaime
2013-11-28 09:16
#14

#13 Är det möjligtvis Madeleine med Tiede? 🤐

Anibaz
2013-11-28 10:45
#15

Har en aussie och en tervueren, första hunden var en amstaff/rottweiler. Nästa hund blir troligtvis en aussie, men är väldigt sugen på några andra raser också. Blivande sambon vill ha schäfer, så vi får se vad det landar på!

Ariess
2013-11-28 12:20
#16

#14  Jajjemensan, stolt ägare till systeryster åt Zuki! 👍

Det var Pascalle (schapendoesen) som "avslöjade" mig, eller hur? 😉

Jetaime
2013-11-28 12:38
#17

#16 Kul att "se" dig här också ;)

Jetaime
2013-11-28 12:39
#18

#16 Har ni provat på att valla nått? :)

Ariess
2013-11-28 14:12
#19

#18 Nej, det har vi faktiskt inte gjort (om man inte räknar de gånger Teide "vallar" Pascalle när de leker… 😉). På senaste har det varit mest agility på schemat faktiskt!

Guybrush
2013-11-29 11:13
#20

Vallar chihuahuor xD

Annons:
Jetaime
2013-11-29 18:14
#21

#19 Haha, njaaa.. ;) Vi kör också mest agility och även lydnad för tillfället. Och spårar lite då och då. Vallningen är väldigt nytt för oss båda och vi har endast träffat på får vid två tillfällen :)

Ariess
2013-11-29 19:22
#22

#21 Man måste ju börja någonstans! 👍 Jag och Teide kör lydnad också, men har ännu inte tävlat och är långt ifrån redo. Jag tror att vi förhoppningsvis kommer att starta i agilityn till sommaren dock, ska bli jätte kul! Freestyle gör vi också lite på sidan av, mest för att hon tycker att det är så himla kul att träna olika trick… 😃

Jetaime
2013-11-29 22:17
#23

#22 Jag har tävlat några gånger, men jag har varit så nervös, så det har gått sådär måttligt kasst! ;) Så matte behöver lite vana och träning, haha! Jag hoppas också på att kunna starta i agilityn till våren/sommaren. Åh, finns så mycket att se fram emot till 2014! :)

Zuki älskar också att träna trix, men vi har inga planer på att köra freestyle.. utan mest bara lite roliga trix att visa upp ;)

Ariess
2013-11-30 00:18
#24

#23 Jag har varit på en enda freestyle tävling (förutom hundmässan i Stockholm), och det var himla härlig stämning där, så kanske att jag provar tävla det med! Annars är inte tävling riktigt min grej, jag blir också jätte nervös och det tar bort det roliga med det hela tycker jag. 🤐 Med andra ord är det inte så viktigt för mig att det går bra i tävlingar, så länge man har roligt när man tränar! 😃

Det kommer alldeles säkert att gå bättre och bättre för er, när väl vanan är inne går det nog som på räls! 👍

Jetaime
2013-11-30 10:03
#25

#24 Jag trodde faktiskt inte att jag skulle vara så nervös, men i lydnaden så har man så mycket tid att tänka mellan momenten osv..och innan.. Tror det blir lättare i agilityn sen där man måste vara mer fokuserad på hur banan går, vilka byten man ska göra, och vilket hinder som är nästa osv :)

Blir en till tävling i år, sen har vi lite vinteruppehåll, så kör vi igen till våren!

amadeusdolls
2014-05-01 22:11
#26

Idag har jag en grå bruks schäfer tik på 7.5 år som jag tränar bruks o lydnad med och skall testa på som patrullhund :-)

Jag letar efter min nr 2 och de är en australiensisk Kelpie som jag hoppas kommer till mig i slutet av året eller början på nästa :-)

ahlbergaren
2014-05-07 00:03
#27

Jag har just nu en Shetland sheepdog 🙂

Är uppväxt med en BC/karelsk björnhund och senare en Golden retriever. 

Nästa ras blir förhoppningsvis Border collie om den "rätta" kombinationen dyker upp och det passar med övriga livet. 

Var mycket inne på Australian shepherd förut men har sett för mycket dåligt av dem på sista tiden… vågar inte riskera att få dubbelt upp av mentalt  halvtaskiga hundar och vill dessutom kunna använda hunden praktiskt på gården.

Annons:
DixieBC
2014-05-07 18:58
#28

Bc/terv har jag nu :)

Framtidsplaner: aussie eller kelpie

Besök gärna min blogg - Minsvartvita

Turast
2014-05-07 21:40
#29

Har en KH collie men min nästa blir förmodligen en aussie :) men det blir om jag hittar rätt uppfödare och kull osv :) jag gillar australian cattle dog men tror inte de är nåt för mig, men de är intressanta :D

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Ronja06
2014-05-09 13:43
#30

Idag border collie. 

Tidigare uppväxt med shetland sheepdog och polski owczarek nizinny.

Framtiden hos vallhundar. BC ligger mig varmt om hjärtat förstås. Men även sneglat på mudi.

Mvh Emelie Förlägen

Monstertassar
2014-05-09 22:41
#31

Har en schäfer och en border collie valp :)

Nästa blir nog en till bc och hur långt in i framtiden vet jag inte(hoppas på inte allt för många år i alla fall…), men sedan tittar jag på schipperke, sheltie, mudi mm. Vill gärna ha en lite mindre hund, men svårt att välja 😉

enbartmalin
2014-05-12 23:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Berger des pyrénées à face rase

Hälsningar Malin

Promenadmatte
2014-10-19 03:25
#33

Jag har för tillfället ingen hund, men när jag väl ska skaffa det så blir det med största trolighet en Aussie, men det är några år kvar tills dess! :) Senare blir det antagligen även en Border collie i mitt liv! 

(Weimaraner råkar vara väldigt intressanta också.. men det blir låååångt fram i livet, då det är en drömhund det också.)

Bit inte när det räcker att morra.

Cahira
2014-10-19 03:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Men oj vad ung Apache var i #10! Han var ett år där och är nu snart tre och mycket mer massa! Vi har även en chinese crested nu. Fyra hundar alltså. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
Sugar Mist
2014-10-19 13:41
#35

Just nu har jag aussie och som det ser ut blir nästa hund även den en aussie, även om jag tittat mycket mer på working kelpie nu det sista.

-

Emmats_
2014-10-19 14:52
#36

Jag har en tervueren, förra hunden var också en tervueren och i framtiden blir det förhoppningsvis någon av följande raser, sheltie, collie, terv, bc eller aussie :D Det blir dock väääldigt långt fram i tiden när det passar :)

[amazingdogs98]
2014-10-19 15:00
#37

Jag har 2 jaktlabradorer och 1 Border Collie. Är uppvuxen med jaktlabradorer. I framtiden blir det nog en till border collie eller en working kelpie.

Stormvindh
2014-10-19 18:56
#38

Har idag en Aussietik, sen har vi en Eurasier i familjen som ju dock inte är en vallhund :) I framtiden hade jag eventuellt gärna skaffat en till Aussie, men pojkvännen vill ha en Golden så får väl se vad det blir! Har också tidigare haft en Bearded Collie i familjen :)

Medarbetare på Vallhundar

[Honesta Amore]
2014-12-20 14:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

Jag har en schapendoes tik men hon är inte tränad i vallning :) Men tror nog att hon skulle kunna var bra på det..

Ffiiaaaa
2014-12-20 17:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

Har två blandraser och en border collie. Blir fler border collie i framtiden, men har alltid drömt om en miniatyr bullterrier :)

luckysheltie
2014-12-22 15:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#41

Har en trefärgad shetland sheepdog hane. I framtiden, ja, då blir det nog en till sheltie eller någon annan vallhundsras, kan också tänka mig någon spets.😃

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

Annons:
Qepta
2014-12-29 07:21
#42

Jag har en Tervueren hane och en Malinois tik. Nästa hund blir en Malinois.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

nadilda
2015-01-07 08:33
#43

Just nu har jag ingen vallhund utan en liten lagotto, men till sommaren flyttar det förhoppningsvis hit en schapendoes.

Kitten86
2015-01-09 20:29
#44

Jag är uppväxt med en Newfoundland, totalt underbar "björn" att växa upp med och en underbar barnvakt 😃 Underbar ras på alla sätt men stor med mycket pälsvård! När jag var 12 fick jag sen min första egna hund som blev en svart dvärgpudel. En underbar ras och allroundhund som finns i en storlek som passar alla. Att de inte fäller är ett stort plus och jag fick tidigt lära mig att trimma honom själv (INGEN utställningsfrisyr här inte utan en sportvariant).

Jag var sen inne på att skaffa en till pudel, men då eventuellt en mellanpudel, då jag gillar rasen men ville ha en något större hund. Lång historia kort så föll mitt val istället på shetland sheepdog. En bekant till mig skaffade en underbarsheltie  tik som jag följde till vuxen ålder och jag gillade henne verkligen. Hade träffat en del shelties innan men aldrig riktigt fallit för rasen förens henne 😃 Tiken fick sen en kull som jag valde att ta en valp ur, något som jag ALDRIG ångrat 😉 För drygt ett år sedan kom sedan sheltie #2 in i mitt liv.

Som det känns i framtiden så är det fler shelties och/eller pudel igen. Gillar båda raserna. Men har en barndomsdröm om en rottis (om det någonsin känns 100% rätt i mitt liv att en rottis passar in). Annars sneglat på t.ex. aussie eller mini american shepherd (ingen godkänd ras än) och flertalet andra. Man får se vad som händer helt enkelt!

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

[Nattramn]
2015-05-27 09:53
#45

Vi har 6 hundar, men de 3 med vallhundsraser är en groenendael/border collie, en welsh corgi cardigan samt en shetland sheepdog (med 50% japansk spets).

Då jag och familjen tagit hand om vuxna/senior hundar, så har det kommit en hel del vallhundar till oss så som schäfer, vit herdehund, groenendael, tervueren, shetland sheepdog, border collie, collie, welsh corgi cardigan och pembroke, lancashire heeler, australian shepherd, kelpie, schipperke, för att inte tala om blandraserna.

Framtida vallhund vet jag inte då jag endast adoptera hundar, men miniature australian shepherd vore roligt att ha igen.

[Nattramn]
2015-05-27 09:53
#46

Vi har 6 hundar, men de 3 med vallhundsraser är en groenendael/border collie, en welsh corgi cardigan samt en shetland sheepdog (med 50% japansk spets).

Då jag och familjen tagit hand om vuxna/senior hundar, så har det kommit en hel del vallhundar till oss så som schäfer, vit herdehund, groenendael, tervueren, shetland sheepdog, border collie, collie, welsh corgi cardigan och pembroke, lancashire heeler, australian shepherd, kelpie, schipperke, för att inte tala om blandraserna.

Framtida vallhund vet jag inte då jag endast adoptera hundar, men miniature australian shepherd vore roligt att ha igen.

Sugar Mist
2015-05-27 13:34
#47

#35 Hoppsan hejsan aussie blev det inte igen utan de blitt en liten bc😃

-

Nalidja
2015-05-27 18:54
#48

Jag har växt upp med Schäfer, vi fick hem vår första Schäfer när jag var 9 år och han gick bort när jag var 20 år. Nu har jag en Shetland sheepdog och på måndag har jag även en Jaktgolden 😍

Annons:
[Nattramn]
2015-05-27 18:59
#49

Idag kom även en finsk lapphund/schäfer in i familjen :)

Cahira
2015-05-27 19:03
#50

#34 *host* fem hundar *host* en senior flyttade in. 😇

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

vallhund
2015-05-27 19:47
#51

Tillägg till #9

Före Leon så har jag haft 6 BCs + en Schä/Terv.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

amela87
2015-05-29 16:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#52

Jag har en cavalier king charles spaniel (4,5 år) och en Border collie (snart 1 år)

I framtiden skulle jag vilja ha fler bc då rasen passar mig ypperligt.




Oliviahack
2015-05-30 22:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#53

Förr har vi haft 2 blandraser och en schäfer. Det var när jag bodde hemma och var liten. 
Nu har jag en welsh corgi pembroke, men i framtiden vill jag nog ha aussie och mittelspitz. Kanske en till pembroke.

Cahira
2015-05-31 20:53
#54

Älskar corgis! Och saknar att ha mittel. Synd att de inte finns här!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Anibaz
2015-06-01 17:10
#55

Ändring från #15, nästa blir en corgi cardigan 😃

Annons:
Cahira
2015-06-01 18:59
#56

#55 Mys! ❤️

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Upp till toppen
Annons: