Annons:
Etikettvälja-vallhund
Läst 4324 ggr
Jetaime
2013-10-14 19:18

Er nästa hund?

Har ni några planer inför nästa köp?
Av vilken ras? Kommer det vara en hund av vallras? från vilken uppfödare? vilka egenskaper är ni ute efter osv? Berätta! :)

Annons:
Sugar Mist
2013-10-14 20:02
#1

Som det ser ut nu- Aussie. Jag vet inte riktigt från vilken uppfödare, men valltyp ska det vara då jag ska skaffa får. 

Jag är ute efter en lättsam hund som inte säger nej till all aktivitet men ändå accepterar lugna dagar och som även är väldigt "fart och fläkt" men ändå lugn bland andra djur och hundar. 

Jag känner att min nuvarande hunds uppfödare har sådana hundar men jag vill se mig om i aussievärlden om det finns några liknande uppfödare, gärna som själv vallar/har får.

-

[Aremea]
2013-10-14 21:17
#2

Border collie, utan tvekan. Jag vill att det ska vara arbetsprövade föräldradjur, inte bara tävlingshundar. Det ska finnas enormt sug på djuren, god djurkänsla och bra förutseende. Gärna en aldrig sinande energi. 

I övrigt ska hundarna vara mentalt stabila, socialt fungerande och sunda, samt ha bra "BLUP";)

Jag har redan precis de hundar jag kommer leta efter även i nästa valp, så visst tittar jag på liknande blodslinjer(Moel, Eryri Roi, Cheviot Jamie, Joe, mfl.) 

Det svåraste med valpköp är att man väljer bort så många andra riktigt spännande hundar. Tackade nyss nej till valp från två olika uppfödare som bägge var intressanta på sitt sätt men inte "spot on". Eftersom de lever med mig som familjehundar utöver jobbet så kan jag inte ha hur många som helst…

Drömmen vore att para min Fridolf med en riktigt stark tik. Men det känns inte så sannolikt i dagsläget… :(

LinDajSon
2013-10-14 23:48
#3

Jag har redan min "nästa" hund. Efter henne får vi se. Hon är aussie, jag var med om att "ta fram" henne genetiskt. Hon har alla förutsättningar, resten är upp till mig. Blir nästa hund en aussie finns det två eller tre möjligheter gällande var den kommer komma ifrån. Bara en uppfödare är svensk. Vi får se… Nu har jag händerna fulla i ett par år.

Jetaime
2013-10-15 13:11
#4

Kul att läsa om era planer!

Min nästa hund blir mest troligt en aussie till, egentligen vill jag ha valp igen redan till våren, men så länge jag bor hemma kommer det inte att hända, så mina planer får vänta lite så försöker därför att inte hitta någon planerad kull som jag är intresserad av eller så… ;)

russin
2013-10-15 13:47
#5

Nästa hund bör bli en av samma ras jag har idag (alltså lancashire heeler) och förhoppningsvis en avkomma till en av mina tikar. Vilken det blir får framtiden utvisa🙂

Alex
2013-10-17 11:58
#6

För min del lutar det åt en Chodský Pes som nästa hund. Ännu ganska ovanlig i Sverige, men det kommer nog dröja några år innan det blir aktuellt ändå. Har tidigare haft kelpie.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Annons:
vallhund
2013-10-17 14:44
#7

#6 Dom har jag oxå sneglat på, tänkte åka på rasträffen i Arboga för något år sedan men det blev inte av. Visst klappar mitt hjärta för Bergers, men jag vinner nog inte högvinsten i det lotteriet två ggr i rad.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

amadeusdolls
2014-05-08 04:14
#8

Min nästa hund blir en Kelpie hane. Uppfödare inte bestämd än men har kontakt med några trevliga o läser in mig på deras sidor o historia :-) Har öppnat en egen blogg till min nuvarande schäfertik där vi skriver om vår vardag träning o kommande tävlingar. asta.amadeusdolls.se där kommer oxå nya bilder med tiden på Asta och även nykomlingen tills han får en egen blogg att glänsa i. Att de blir en hane är redan 100% säkert men vilken färgvariant de blir återstår att se. De finns en planerad kombination som är intressant och i den så blir de red & tan, svart o choklad har jag för mig men färgen i sig är inte de viktigaste utan mentalitet o egenskaper mm. Nu får man hoppas att de blir några hanar i den kullen och som kattuppfödare av rasen Ragdoll så vet jag vilket meck de är innan :-) Tumhållning vill vi gärna ha hehe :-)

Ronja06
2014-05-09 13:40
#9

Border collie antagligen. Min BC idag har dessvärre inte "det där" med fåren i mina ögon. Men det får bli om ett par år i så fall.

Men om suget blir för stort kommer det kanske bli en mudi alt. en sheltie igen. (saknar stundvis att ha liten hund igen)

Mvh Emelie Förlägen

Monstertassar
2014-05-09 22:16
#10

Troligen en till border collie, men det blir på ett långt tag. Annars är jag lite inne i mudi eller schipperke, men det blir ännu längre in i framtiden.

Sugar Mist
2014-05-10 01:01
#11

Efter ett halvår har jg bestämt mig för en till aussie om 2-3 år, efter min förra aussies uppfödare. Känner att den tiken jag vill ha valp efter har det jag söker i en hund, valpen får bra förutsättningar i sitt hem och jag känner till den linjen väl. Nu hoppas jag bara att tiken utvecklas lika fint som hon gör, och att det blir någon kull efter henne.

-

lollynonna
2014-05-10 09:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

jag vet inte,det får bli då jag blir vuxen och vi har en valpis redan nu😇

här en bild på mormors chodsky pes:

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

enbartmalin
2014-05-12 23:47
#13

Det blir mest troligt en berger des pyrénées à face rase till, hunden efter det går jag tillbaka till groenendael igen. :)

Hälsningar Malin

Annons:
HannaGeni
2014-05-23 00:31
#14

Det blir troligtvis en bc till men det dröjer några år innan det blir aktuellt. Är ev lite inne på tollare också, vi får se :)

Bloggar på vid min sida

Ägare och instruktör på Norra Kedums Hundcenter (hundkurser, utbildningar, webshop)

Monstertassar
2014-05-23 09:41
#15

#12 åhh Chodksy pes <3 Även en ras jag med funderar på :)

[FridaGenborg]
2014-05-23 12:21
#16

Nästa hund kommer bli en till Shetland sheepdog. Fick jag själv bestämma så skulle jag köpa en nu till sommaren, men sambon har sagt stopp nu.. Jag har sedan några månader tillbaka kollat linjer och har fastnat för två hundar hos en uppfödare och det är ju typiskt att det kommer en kull ur just den kombinationen nu till sommaren 😕

Jag får väl fortsätta kolla linjer jag och försöka hålla mig något år till 👍

Karolina-H
2014-05-27 11:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Nästa hund blir en till Bouvier des Flandres hane. Jag har idag en Bouvier hane och en kerry blue terrier tik så detta är inte aktuellt på några år än då jag är mer än nöjd med 2 hundar åt gången men jag tittar runt på olika linjer och ser vad som skulle kunna se bra ut :)

För mig finns det bara 2 uppfödare i Sverige som jag skulle kunna tänka mig att skaffa en Bouvier ifrån dels min nuvarande hunds uppfödare och sen en tjej till som ännu inte haft någon kull på sin tik, annars är jag lite inne på att skaffa en från Belgien där de faktiskt är ifrån men inget bestämt än :)

Codeavalone.blogg.se

Michaela-N
2014-05-27 22:10
#18

Jag har i flera års tid sett kelpie som första val, men skulle i dagens läge välja mellan kelpie, border collie och malinois.

Cahira
2014-05-28 08:00
#19

Jag velar mycket fram och tillbaka men när det väl är dags för en ny hund så blir det mest troligen en sällskapsras. Lutar mot en dvärgschnauzer från en drömkennel som finns väldigt nära oss. 

Har även funderat fram och tillbaka på collie efter Digger är borta men känns inte som att jag litar på amerikas mentalitet riktigt. Jag orkar inte fler mentalt veka hundar, jag är klar med sånt. 

Eller så blir det en ny rescuesällis, får se. Eller kanske storpudel. Eller ny pekingese, då blir Mike glad… men orkar inte sån päls i sån här miljö. 

Sällskapshund iallafall. Men just nu räcker det med de fyra vi har. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Mhm]
2014-05-29 00:56
#20

Lutar mot en Aussie. Men det dröjer nog runt två år tills dess :)

Annons:
russin
2014-05-29 08:58
#21

#19 - du ska ju ha en lancashire heeler 😉

Cahira
2014-05-29 09:50
#22

#21 Jag har för stora framtidsplaner för att ha tid/ork med en heeler, men nog dagdrömmer man alltid! 😊

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

vallhund
2014-05-29 13:29
#23

#21 Såg att de är med i något slags annexregister i AKC.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Cahira
2014-05-29 19:59
#24

Vad är annexregister? Det är nåt jag inte hört förr.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

vallhund
2014-05-30 01:59
#25

I Sverige kallas det lite slarvigt för annexregister inom AKC kallas det för AKC Foundation Stock Service, dvs inte helt fullvärdiga raser för registrering.

http://www.akc.org/breeds/fss_breeds.cfm

http://www.akc.org/breeds/lancashire_heeler/index.cfm

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Cahira
2014-05-30 02:25
#26

Tack för info. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Turast
2014-05-30 22:40
#27

jag har börjat kära ner mig i de belgiska vallhundarna.. 😍 En collie till blir det inte iallfall, även om han är den bästa hunden för mig just nu ^^

har kollat på aussie också men tvekar fortfarande på det, skulle ha en innan jag bestämde mig för kh collie.. 

men någon brukshund blir det iallfall :D

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Annons:
Frida B
2014-05-31 09:27
#28

Jag står och velar mellan en Shetland Sheepdog och Kooikerhondje, men det lutar mest åt Sheltie… Bara för att jag är så svag för vallhundar haha! Men det lär inte bli än på några år, då jag fortfarande bor hemma och jag och min pappa har alldeles för olika syn på uppfostran av hundar.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Kitten86
2014-06-03 21:26
#29

Jag har nyligen skaffat en till hund och efter att ha velat ganska länge mellan dvärg/mellan pudel och sheltie så blev det en till sheltie!

Min första hund som jag fick vid 12 års ålder var en dvärgpudel, en helt underbar hund på alla sätt och vis, och när jag blev äldre skaffade jag en sheltie också. Sheltie är en underbar aktiv ras som passar mig utan att vara för mycket. Men så när jag kände att jag sörjt min pudels bortgång, gick bort för lite över ett år sedan pga hög ålder, efter att min älskade hund gick bort för lite över ett år sedan pga hög ålder, så föll valet till slut på en till sheltie. Så nu har jag två galenpannor hemma 😉

I framtiden vill jag gärna ha en pudel igen då jag gillar rasen. Tycker inte att de är speciellt fina i utställningsfrisyrer dock (min hade ALDRIG utställningsfrisyr) men som sagt en underbar sällskaps ras som passar till diverse hundsport också! Sheltie är en ras som jag också fastnat för och som passar mig. En dröm har alltid varit att ha en rottis, det kommer dock bara ske när/om jag har den tiden att lägga ner samt om jag hittar en som har allt jag söker efter. Men man vet ju aldrig, man får ju upp ögonen för olika, nya, raser med jämna mellanrum 😍

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

ratuoi
2014-06-09 23:27
#30

Nästa hund blir garanterat en till collie. Kanske även en finsk lapphund.

Medarbetare på Social fobi iFokus

Cahira
2014-06-09 23:45
#31

Nae! Jag maste ha en collie innan jag dor! Sa ar det bara!

Sa efter Digger dor och efter vi fatt ordning pa dynamiken och hittar ratt uppfodare sa blir det nog en dromhund och ett till forsok att ha en tavlingshund. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

ratuoi
2014-06-10 14:23
#32

Skulle även kunna tänka mig någon border collie korsning. Renrasig border collie skulle också funka, men har ej får och kommer antagligen aldrig att skaffa det heller. Så helst border collie korsat med någon icke vallande ras, om det nu skulle bli något.

Medarbetare på Social fobi iFokus

vallhund
2014-06-10 20:23
#33

#32 Bättre att köpa en renrasig hund som du åtminstone har en möjlighet att veta vad du kan förvänta dig av, eller en vuxen omplacering.

Det är ett ofog att blanda arbetande raser med andra raser, o man bör inte stödja sådan oseriös avel.

Även BC blandisar kan bli vallidioter.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

ratuoi
2014-06-10 20:26
#34

#33 Tycker du ja. Det blir med STOR sannolikhet en BC korsning i framtiden.

Medarbetare på Social fobi iFokus

Annons:
Frida B
2014-06-10 20:29
#35

Håller helt med #33.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[TeamGolden]
2014-06-10 20:40
#36

För mig står det mellan att skaffa en border collie tik, men det förutsätter att vi kan jobba på en gård så vovven får valla. 
Annars är jag smått intresserad av Shilo Shepherd. Sen i framtiden när jag reser till Usa blir det pitbull från ett rescue center :-)

Cahira
2014-06-11 01:35
#37

"Sen i framtiden när jag reser till Usa blir det pitbull från ett rescue center :-)"

God bless your heart! :) Nastan alla shelters dar pitbulls ar lagliga ar oversvammade med denna missforstadda ras. Och konstigt nog ser jag fler labradorer med beteendeproblem an pittisar dar.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

vallhund
2014-06-11 01:48
#38

#37 APTB är mer förarveka o förlåtande än retrievers, så länge man inte "abuse" dem.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Cahira
2014-06-11 02:07
#39

#38 For inte tal om att minsta tecken pa aggression sa avlivas en pittis, men en labbe ar ju alskvard sa kan komma ratt i ratt hem. Dubbelstandard.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Majken!
2014-06-11 07:54
#40

Jag sneglar alltid mot mallen, ju mer jag tränar tillsammans med mallar desto mer intresserad blir jag. Dock behöver jag äga några hundar till innan dess, det är väldigt mycket egenskaper i en och samma hund som ska lyckas tyglas. Innan mallen blir det nog ett par schäfrar till, och eventuellt en kelpie.

[TeamGolden]
2014-06-11 16:08
#41

#37 🌺

Annons:
Upp till toppen
Annons: