Annons:
Etikettatt-börja-valla
Läst 2346 ggr
lillvilda
9/12/13, 10:32 PM

valla får med renvallare?

Jag har en tik framtagen för att valla renar, hon är en mix av flera vallande raser.  Ett hopkok framtagen av samerna i närliggande sameby och kallas rätt och slätt för "renvallare" något som är rätt vanligt här uppe där jag bor. Nu har jag inga renar men jag har en flock får så jag tänkte att det vore kanske en fin aktivering för henne att få komma till användning i fårhagen. Är det någon som har erfarenhet eller kunskap om att använda "renvallare" som typ lapsk vallhund eller finsk renhund för att valla får. Har det fungerat att valla får? hur skiljer sig deras vall mot border collien (har förstått att de är kroppsvallare och vallar under skall).

VågEtt hem utan en hund är inget hemHund

Annons:
lillvilda
9/13/13, 2:01 PM
#1

ska tillägga att jag tog henne som omplacering rätt nyligen och tog henne inte för att jag hade förhoppningar att valla mina får (då hade jag nog valt en bc eller kelpie). Hon är stabil och har ett fint psyke. Orädd men mjuk och "lagomt" stor så tanken är att hon ska fungera som en friluftskompis eftersom vi är en del på fjället och i skogen. Jag har förstått att hon har syskon och föräldrar som används aktivt i renvallning. Får är ju ett annat djur på många sätt så frågan är om egenskaperna som en renvallhund är överförbart på får. Är det någon mening att vända sig till ett proffs på saken och försöka ta reda på hur hennes vallegenskaper ser ut med en tanke om att kunna berika hennes liv med enkla valljobb på gården?

VågEtt hem utan en hund är inget hemHund

vallhund
9/13/13, 3:36 PM
#2

Enklare valljobb på gården kan du säkert få till, ev med hjälp av lydnad o en hink kraftfoder, lite beroende på antal får o vad du menar med "enklare".

BCs är oxå kroppsvallare, iaf en del, det krävs för att valla nöt o stora köttfår.

Skillnaden är att en BC aldrig får närma sig fåren med hög svans o ej heller skälla annat än för att få igång större klungor får som står o trycker. Kontakta gärna SVaKs lokalklubb i området för stöd/tankar etc..

Av o till har det gjorts försök med att blanda BCs med Lappisar, för renvallning, det har vad jag vet pluppat ut en del bra hundar, men inget som fungerat att avla vidare på.

mvh

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

lillvilda
9/13/13, 4:49 PM
#3

Tack för ditt svart vallhund.

Jag har 11 tackor just nu. Med enklare tänker jag kanske hålla får från foderhäcken när fodret ska fyllas på, eller från utgången när skottkärran ska in. Våra hagar ligger rätt nära varandra men fösa mellan hagar kanske. Nu kommer mina får när jag ropar och följer mig som en svans så det är inte så att de är så bångstyriga så de behöver vallas så hårt men ger det hunden ett jobb som den mår bra av så vore det ju bra😉 Det är inte speciellt lätt stressade får jag har.

Jag har en misstanke om att det är BC i henne men jag hoppas jag ska få mer info från hennes "uppfödare". Det är vanligt i samebyarna att man blandar in bc i renvallarna. Om man ser till henne utseendemässigt så kan det mycket väl vara bc/ olika lapp hundar men det är ju omöjligt att veta innan jag fått svar från uppfödaren. 

Jag tänker att har hon vallinstinkt vore det kanske ett bra sätt att arbeta med henne. Jag är övertygad om att hundar mår bäst när de har ett "jobb". 

Jag har koll på att man kan vända sig till SVaKS klubb men jag tror inte jag har nån chans att få hjälp där i allafall inte här där jag bor.Det är svårt, faktiskt nästintill omöjligt att få hjälp och en vettig utvärdering när det gäller vallegenskaper på hunden när man har en blandras. Medan samerna ofta pratar vallegenskaper, psyke och storlek när det gäller vallhundar så pratas det mycket mer ras när man kommer ner från fjället. Men jag kan absolut göra ett försök, kanske kan någon vänlig själ avsätta en stund för att kolla på henne.

VågEtt hem utan en hund är inget hemHund

vallhund
9/13/13, 5:17 PM
#4

Var inte så dömande. Jag vill inte tro att det är så illa. Är man djurägare o har behov av vallhund, hunden duger så brukar man få hjälp.

Jag har träffat ett par fenomenala hundar som varit BC blandisar, en BC/Collie som hamnade som omplacering hos en erfaren mjölkbonde, hade resultaten kunnat reggas så var han en one time high nöthund. En annan var en BC/Tollare som var exceptionellt duktig med får.

Nota Bene att jag inte propagerar för blandrasavel med BCs, men vi får inte glömma att det då o då dyker upp duktiga vallhundar ur dessa blandisar.

Huntaways är ett lysande exempel, dock går de inte att avla fram nya generationer från dutiga huntaways, vad jag förstått iaf.

NZ är ett annat exempel, man blandade in Tyska stående fågelhundar i BCs för att få hundar med bredare bröstkorg o mjukare bett, dvs hunden perforerade inte fårens hud. Långt till vet på NZ o fluglarver tog död på tackan om det gick hål på huden.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: