Annons:
Etikettköp-byt-sälj
Läst 4647 ggr
lovemysack
8/10/13, 4:14 PM

Blue merle

Är det någon som vet någon uppfödare som föder upp blue merle BC? :)

Uppfödare av Hoppkaniner i Dalarna :)
Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.

Annons:
vallhund
8/10/13, 6:56 PM
#1

Nej, i Sverige avlas inte på utseende öht när det gäller BC, det avlas bara på vallningsanlagen. Den gen som ger merlefärgen är en defekt gen o i dubbel uppsättning kan den vara letal, dvs dödlig, de valpar som inte resorberas i livmodern föds med defekter i stor utsträckning, även enkelmerles kan ha defekter av olika slag, t ex grunda ögonhålor.

Merlehundar får pga detta inte avlas med annan merlehund, ej heller sobel då sobel kan vara en maskerad merle.

mvh

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Tina
8/10/13, 8:01 PM
#2

Nej, inte i Sverige. Vill man prompt ha får man söka sig utomlands. De flesta merle BC jag känner till kommer från Norge eller Danmark.

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

RunLike
8/12/13, 7:09 PM
#3

#1 #2 Min uppfödare har merle BC av rena Vallgener. ;)

vallhund
8/12/13, 8:54 PM
#4

#3 Merle förekommer inom rasen, det har ingen förnekat. Att någon BC uppfödare medvetet färgavlar på defekta gener tvivlar jag mycket starkt på. Vad är rena vallgener? För att regga BCs efter svenska föräldrar måste båda ha GK VP, något som ganska mediokra hundar klarar utan större problem.

BCs förekommer i de flesta färger o teckningar, färgen säger ingenting om hundens kapacitet som vallhund. Lite info om merle.

Genen finns hos flera raser, t ex Aussie, Berger des Pyrénées, Shetland  Sheepdog, GD o Tax. Kallas ibland för harlequin.

Axplock för de som vill fördjupa sig.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

RunLike
8/12/13, 9:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

#TS #4
Nu är det inte färgen hon väljer att avla på, utan hennes mycket fina Vallhundar som i det här fallet råkar vara Muddy Merle.  
Men ni Formulerade er som att det inte förekom Merle BC i Sverige och därför ville jag upplysa er om att det faktiskt finns och det var ju lite vad denna trådens ämne riktades mot som jag förstod. Hundarna är Självklart Godkända Vallhundar. :)
På bilden min fd hund aka Halvsyster till min nuvarande BC.

lovemysack
8/13/13, 8:51 AM
#6

#5 tack!! :)

Uppfödare av Hoppkaniner i Dalarna :)
Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.

Annons:
Upp till toppen
Annons: