Annons:
Etikettavel
Läst 2811 ggr
fiikon
2013-05-13 21:23

En pungkula

Hejsan!
Jag har en renrasig border collie hane på snart 11 månader. Nu är det så att han bara har en pungkula. Är det något som kan vara fel eller kommer den andra trilla ner snart? 

Jag har funderat att gå till veterinären och kolla upp det men tänkte kolla här först om någon vet något.

Tacksam för svar!

Annons:
[Aremea]
2013-05-14 14:16
#1

Gå till veterinären, hunden kan mycket väl vara kryptorchid (dvs att ena testikeln inte kan ramla ner ur buken). Detta bör opereras eftersom det ökar risken för testikelcancer.

Min ena är/var krypt. och opererades för det när han var strax över ett år. Lite tråkigt att ha tratt och sår på magen, men jag väljer det framför cancer any day…

fiikon
2013-05-14 15:03
#2

Oj! Då ska jag verkligen ta och boka till till veterinären omgående för att kolla upp det! Trodde inte det var något allvarligt, utan att den kanske skulle trilla ner snart eller att han helt enkelt bara har en.

Tack så jättejätte mycket för svaret! You made my day!

Qepta
2013-05-14 17:20
#3

Har hunden en kula nere heter det Monorchid. 
Kryptorchid är när båda kulorna sitter i buken.

Min hane blev krypt och han fick kulorna bortopererade. 🙂

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

fiikon
2013-05-14 18:08
#4

Tack för svaret! :-)

vallhund
2013-05-15 01:48
#5

#1 Nu för tiden anser veterinärer att risken för komplikationer i samband med narkos o buköppning är större än risken för att den kvarvarande testikeln skall utvecklas till cancer.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: