Annons:
Etikettarbetande-hundar
Läst 2032 ggr
[Aremea]
4/24/13, 8:20 PM

Betessläpp

Eller: Varför man ska ha en hund med medfödd djurkänsla.

Idag var det dags att flytta ut en kompis tackor och lamm på bete. Först skulle alla djuren avmaskas, sen delas upp i mindre grupper, lastas på trailer, köras några km, lastas ur och till slut drivas ihop på betet och visas vart ensilaget fanns. 

Det är toksvårt att valla på så unga lamm(de yngsta är en vecka de äldsta en månad), tackorna kan vara väldigt hårda på hunden om de känner sig pressade och lammen blir helt förvirrade. Flera av tackorna i den här gruppen är uttalat arga på hundar så här års, och brukar INTE ställa upp på att bli vallade vid förflyttningar.

Men när Fridolf kom smygande så blev tackorna lugna och trygga, lammen hängde på i lugn och ro och det var så stillsamt att de vågade stanna och dia. Fritte accepterade nyfikna lamm med en plågad min, lät dem lukta och stanna till, men inte hamna efter. Jobbade på sådant avstånd att tackorna hela tiden var bekväma med att ha honom där och snällt flyttade sig åt rätt håll. Han skötte det så fint att jag tom vågade filma en snutt när vi samlade ihop gruppen för att ta dem till foderstationen. 

Ett ypperligt exempel på situationer som vore i stort sett hopplösa utan hund, och där hundens medfödda egenskaper är avgörande för att det ska vara god djurhantering!

Annons:
sagaindia
4/25/13, 9:44 AM
#1

IHåller med dig om att det är toksvårt med sura tackor och små snurriga lamm. Måste säga att India har varit ovärderlig under den här lammperioden! Bla pajade estängslet och några tackor med lamm kom ut. Ett drygt göra för mig och India men det gick ju galant med lite is i magen. Hon är fantastisk, min India

[dynamitella]
4/26/13, 9:05 PM
#2

På en helt annan not måste jag berömma redigeringen av videon :) Den hade varit väldigt skakig annars av naturliga själ!

Är det någon speciell inställning på youtube?

[Aremea]
4/26/13, 9:48 PM
#3

Youtubes skakkompensator. Skitsmart :D

HarrietKiara
5/12/13, 8:11 AM
#4

Så härligt när de får jobba med det de är födda till. :)

__________________________________________________________________

Love my Kelpie!

Upp till toppen
Annons: