Annons:
Etiketthundträning
Läst 5346 ggr
TeamRajtantajtan
2013-04-10 17:20

Valla med sheltie!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Har en sheltietik (Diza heter hon) på 11 månader som jag har börjat valla med! Vi är nybörjare båda två, men Diza tycker att det är superkul! :) Men enda saken är att hon skäller hela tiden när hon vallar, och jag undrar varför? Hon går ibland också in och biter fåren i ullet ibland. Inte hårt eller så, och hon brukar släppa nästan direkt. Varför gör hon det? För att fåren ska få respekt för henne, eller? Iallafall gör det så att jag får skälla på henne rätt ofta, eftersom jag inte vill att hon ska bita fåren, men det är rätt tråkigt att behöva vara arg på henne, jag vill ju uppmuntra henne istället! Hoppas det är någon som kan svara på mina frågor :) Bjuder på en bild på Diza när hon spanar in fåren ;)

Annons:
hundflocken
2013-04-10 20:56
#1

Hej!

Svårt att säga varför hon skäller när hon vallar, kan vara många olika orsaker, vallar du själv eller får du hjälp? Om du är nybörjare är väl att rekommendera att du får hjälp av någon kunnig person som kan svara på dina frågor och hjälpa dig att göra rätt. Vet inte hur det är med just sheltie men som Border collie och working kelpie skäller inte om de springer efter fåren, medans andra raser använder sitt skall i vallningen, de arbetar på olika sätt. Kan annars vara osäkerhet, att hon inte är riktigt tänd mm, listan kan göras lång. 

Att bita bör de heller inte göra "hej vilt" och är troligen en osäkerhet… Men som sagt, nu berättar jag bara ur BC och WK perspektiv. Andra raser har ju flyttat djur med att nafsa i hasor, jag för min del skulle nog inte gilla det, man eftersträvar alltid att ha god djurhantering på de djur man vallar på, i detta fallet fåren, men visst, en bra tränad hund ska även kunna markera om det skulle behövas, men under kontrollerade former och med god djurhantering återigen. ;)

Nu är det ju endast WK och BC som man aktivt här i Sverige endast avlar på vallegenskaperna och på de andra vallraserna som vi har här i Sverige är det ytterst få som har så mycket bra vallegenskaper kvar, men visst, det kan finnas vissa individer. =)  När man väl har tänt upp en hund så den förstår vad vallning är arbetar med hundens nedärvda egenskaper, det går inte att jämföra med ex lydnad och agility som "bara" är inlärda beteenden eller om man kan säga cirkuskonster. ;) Anledningen då till att man då kan få vara hård är just för att i vallningen behöver man ofta inte uppmuntra utan snarare dämpa felbeteenden för att få fram rätt beteenden. Okej lät lite luddigt kanske… ;)

Kan återigen ta som ex på border collies på ex tävling…. Man får tävla med den löpande tiken och min kompis hade en tik som var på väg in i höglöp en tävling. Ingen hanhund brydde sig om henne när de var i närheten av fåren för valldriften är ofta starkare än sexualdriften…. Tycker det förklarar ganska bra att det ibland kan vara väldigt svårt att "bara vara positiv" om man har en helt galen hund som bara vill valla utan att man kanske är tvungen att säga till dem att lugna sig lite och dämpa dem.

Nu vet jag inte om du fick så mkt svar på mina frågot… =) Men mitt tips om du inte redan gör det är att är du nybörjare är det viktigt att du går kurser och även får hjälp för att skona både dig, hund men framför allt fåren från en massa tokiga fel…

Lycka till

/Lisa med Dusty och Bowie

www.hundflocken.se

 

TeamRajtantajtan
2013-04-12 22:31
#2

Tack för svaren, bra förklarat :) Nej, jag vallar inte ensam. Har 2 kompisar som har egna får och är jätteduktiga :) Men de vallar endast med BC och har därför ingen aning varför hon skäller, men de sa att de trodde att det kan bero på osäkerhet att hon biter de. Vilket kan vara mycket troligt eftersom jag tog över henne när hon var 7 månader (nu är hon 11 månader) och då hade hon bott mitt på landet och aldrig sett en bil eller någon människa. Mer än sin ägare då. Men läste på ett annat ställe att shelties kan gå in och bita för att de är små, och vill skaffa respekt. Men jag vet inte om det stämmer, men om det gör det så känns det ju ändå inte okej. Jodå, jag tror att hon har vallnings i sig, dock har vi inte kommit så långt än, det ända vi kan är att driva. Men vi ska börja lära in höger och vänster nu. Kanske kan lägga ut en film någongång om det vore kul att se? :P

Lucifer06
2013-08-11 09:03
#4

Efter att ha sett din film så skulle jag rekommendera ett stopp på hunden. :)

http://www.eyeam.se

cebe
2013-09-11 10:49
#5

Jag har en stor sheltiehane som älskar att valla. Lustigt nog är han ganska tyst när han vallar får, men vi har varit på kurs med många andra sheltisar och ja, sheltien vallar definitivt väldigt mycket med rösten. Det är alltså inget konstigt. Enda svårigheten med det är väl om man råkar valla med får som inte är vana vid sheltiens sätt, de blir kanske nervösa. Människor behöver däremot inte bli det.

Sedan nafsandet. Min sheltie vallar hönsen till vardags härhemma. Inga större konster, han hjälper till att mota dem mot hönshuset om kvällen och jagar fram dem ur snåren om de har gömt sig. (Så här års är alla hönor vana vid ordningen och går in alldeles själva, men på vårkanten är det rätt stor förvirring. Hönsen har dock lärt sig att hunden aldrig skadar dem, så de kan vara rätt trögflyttade (de är storvuxna). När han inte kan knuffa dem med nosen eller skälla dem i örat tillräckligt högt, händer det att han drar dem i fjädrarna. Men jag har ALDRIG, säger aldrig, sett minsta tendens hos honom till att hugga eller bita dem, inte ens när någon av dem blivit sur och själv hackat mot honom. Då snackar vi ändå om bräckliga fåglar, inte får.  Likadant när han ska "valla" oss människor, vilket kan komma sådär spontant när man går över gräsmattan. Det är irriterande och det får han såklart inte, men när han ändå gör det, nafsar han ofta i skor och byxben. Men han är även då väldigt noga med att aldrig bita så att det gör ont, eller nafsa i nakna fötter etc. 

Jag har aldrig sett en sheltie bita får, utan nafsandet är just nafsande, de är noga med att inte skada.  Så jag tror att risken att fåren ska fara illa är så gott som noll. Det värsta som kan hända är snarare att något får går till motattack (sådana där värmländska skogsfår är inte alltid lätta att handskas med) och sparkar till hunden. Sheltien är inte bara liten, den är ju också en kroppsvallare som går väldigt nära djuren. Och igen, det kan såklart hända att vissa får blir nervösa eller rädda och den situationen vill man inte ha, så man måste såklart lära även en sheltie att hålla igen, stanna på kommando osv. Men som det står härovan, handlar ju vallning mycket om att ta fram hundens naturliga instinkter, snarare än att lära hunden ett beteende som inte faller sig naturligt för den. Om man försöker korrigera sheltien till att "bli en BC" blir resultatet sannolikt en ledsen hund med dåligt självförtroende som antingen inte vill valla alls, eller också beter sig allt mer "bakvänt". Så uppmuntra hunden, banna den aldrig. Med växande självförtroende kommer den att bete sig lugnare.

Sedan bör man jobba med en väldigt liten fårflock i början, kanske bara 3-4 stycken djur, för sheltien kan bli våldsamt stressad om det är fler djur än den kan hantera, och då är det ju inte roligt för den längre, och då ökar naturligtvis både skällandet och nafsandet markant.

Nästan alla sheltisar jag har sett som har testat på vallning har också "tänt", mer eller mindre snabbt, och de tycker att det är vansinnigt roligt. Men det är alltså viktigt att komma ihåg att sheltiens arbetssätt skiljer sig väldigt mycket från BC:ns, och därför behöver sheltien jobba med får och vallningsinstruktörer (!) som vet hur de fungerar.

cebe
2013-09-11 10:55
#6

PS. På vallningskursen lärde jag mig att alltid ha en "stav" i form av en lätt plaststav. Dels för att dirigera hunden, dels för att sätta mellan den och fåren om det skulle bli för närgånget. Så SKÄLL INTE på hunden om hon går för nära, sätt staven framför nosen på henne istället. Och beröm så fort hon backar undan. Ge aldrig något annat än beröm!

Annons:
Upp till toppen
Annons: