Annons:
Etikettavel
Läst 6351 ggr
Vovvie94
2013-01-01 00:57

bästa border kennlarna

Vilka kennlar tycker du är bra? som har bra vallare med bra vardags psyke och bra exteriör (hd, ögon, armbågar och skador m.m) som är allsidiga och säljer till köpare med vallning som punkt två på listanGlad

Annons:
[Aremea]
2013-01-01 17:15
#1

Vallning som punkt två? Efter vad?

[Aremea]
2013-01-01 17:20
#2

Om du har personliga referenser (vän till vän) så är det nog lättare att köpa även från en ren vallningskennel.

Annars behöver du specifiera mer vad det är du vill ha i "en bra vallhund". För mig är en bra vallhund en stark arbetsnarkoman som kräver otroligt mycket av sin förare. För någon annan är det en snabbfotad flanking dog som vilar sig i form.

De flesta är noga med att det ska vara ögonkollat, väl meriterat, röntgat med A eller B, inga rädslor osv.

Jag vet kennlar som ger trevliga hundar som kan tänka sig att släppa även till köpare som inte har vallning som huvudsyssla, men deras krav på dig som hundägare och din ambition inom din huvudgren är då desto högre. För att avel ska bli bra så behöver den utvärderas noga = ambitiösa valpköpare som gör hunden rättvisa.

Vad söker du för egenskaper?

Vovvie94
2013-01-01 19:54
#3

#1/2 min huvudsakliga anledning är agility, som jag ÄLSKAR och vill komma långt i och jag är såå fascinerad av vallning att det blir nummer två på listan Glad

Jag vill oxå ha en hund som man kan prova på med, eftersom jag inte vet om jag är intresserad av några bruksgrenar, så som sök och spår. jag vill gärna oxå prova på freestyle och rallylydnad och se om det kan bli en del av vardagenFlört

är nybörjare när det kommer till vallning, och vad jag vet så är i alla fall inte nötvallare att rekomendera till nån som tänkte valla på får som jag förstod det?

jag har hittat många kennlar som jag gillar, där individerna jag har fastnat för är otroligt snygga i vallhagen.

de egenskaperna jag önskar i min "drömhund" är en något förarvek hund så att jag får en chans att hänga med lite i flankerna, pigg och framåt i alla lägen som helk enkelt har en bra syn på livet och samarbete.Glad

j-kempe
2013-01-29 20:10
#4

våra BC kommer från kennel somollis, och vi har kommit upp på sm nivå med de alla (i bruks) min mammas första är en av sveroges få trippelchampion hon blev lydnad, vallning och bruks champion. Dock så är det svårt att hitta rätt, finns många bra kennlar. Och om du har vallning som nummer 2 på listan så kanske du ska impotera en BC från norge eller så, där avlar de inte lika mycket på vallning som de gör här i sverige. Vet att många svenska kennlar är måna om vallningen, vilket är bra eftersom BC är en vallhund :) Jag funderar t,ex att impotera min nästa BC belgien ellen polen, just för jag söker en BC som jag kan tävla bruks och då behöver jag en mer rejäl och stabil bc men samtdigt vill jag såklart kunna valla med den. Föräldra djuren jag har hittat håller på med vallning men inte lika mycket som de här i sverige. Är dock nogrann med att titta på stamtavlorna, vill inte ha massa utställnings BC i stamtavlan, så de jag hittat har väldigt fina stamtavlor vallning mässigt, men håller till vardags på med andra sporter :)

Vovvie94
2013-01-30 22:34
#5

#4 jag har varit inne på somollis, men de hundarna jag har träffat därifrån verkar lite för hårda för mig i vallningen, men i övrigt är de precis som jag vill att en hund ska vara^^ just nu ligger finnbogården, navalls, movallaren och somollis högst på listan så får se vad det blir ;)

känner en i norge som har somolli-hunder med en jättefin kennel så hon är oxå aktuel i mitt val ;)

j-kempe
2013-01-31 14:39
#6

så bra :) vad som är bra med Lottie är att hon säljer tilla alla om man säger så, man behöver inte enbart jobba med vallning, utan hon vill att rätt hund ska hamna hos rätt förare :)

Annons:
Vovvie94
2013-01-31 20:39
#7

ja, jag har hört det, och det tycker jag personligen är det viktigaste, att man kan ge hunden ett bra hem :) är sååå inne i tikarna hon har hemma till salu, men det får nog vänta nåt år ;)

j-kempe
2013-02-03 21:08
#8

Träffade rose när hon var 7 veckor så himla go valp:) verkar vara lika go nu:)

eemmaf
2013-02-04 20:05
#9

Rekommendera starkt Kennel Lovemix! Underbara BC med härligt psyke & temperament!

Med vänliga hälsningar

Emma

hundflocken
2013-02-04 20:43
#10

(#4 jag har varit inne på somollis, men de hundarna jag har träffat därifrån verkar lite för hårda för mig i vallningen, men i övrigt är de precis som jag vill att en hund ska vara^^ just nu ligger finnbogården, navalls, movallaren och somollis högst på listan så får se vad det blir ;)

känner en i norge som har somolli-hunder med en jättefin kennel så hon är oxå aktuel i mitt val ;))

Nu ska jag inte göra reklam för någon kennel, men ang det du skriver om Somollis lnjerna….

Just att du tycker att de skulle vara för hårda för dig i vallningen beror ju helt på vilken hund du tar. Vet inte riktigt om alla av Lotties hundar just nu (men har haft mkt bra koll…).

Men som ex min Bowie kommer ju från Somollis (Somollis Jack-Sparrow). Han är en mjuk eyedog och hans halvsyrra Nikki som haft en kull efter Jim (Jim är cool, men har inte jättekoll på honom…)

Nikki och Bowie är mycket lika varann i vallningen, De kullsyskon som Bowie har är lika i hans sätt. Av Bowies kullsysskon äger Emma Willblad Plätt som är duktig i lydnad och en släkting på hans pappas sida Anna Ms Flaxa som är en jättefin agilityhund i eliten har även hon ganska lika stil som Bowie…

Så visst finns det lite mjukare linjer i hennes hundar. Dock kan jag förstå om du som nybörjare kan tycka att det är svårt, "problemet" (eller kan inte kalla det för problem, men gör det svårare för den oerfarne;) ) är att Lottie avlar på ganska många "olika" linjer och tror inte att det egentligen finns en jätteröd tråd i hennes avel med att hon sparar "sina" hundar så mycket och avlar på dem utan hon har mkt inmporter som går bra som hon avlat på. Missförstå mig inte nu, menar inte att det är negativt nu…

Som Bowies mamma är en inlånad tik som hon tog valpar på med en hanhund som var med i Englands vallningslandslag och han hade när han var liten inte så många släktingar alls i Sverige eller rena Somollis linjer i sig alls….

Finnbogården och Maria är bra, hennes stamtik Smilla är Somollislinjer och har som sagt träffat morfar (hugo) och även sett honom in action och han var mkt fin (var med i landslaget flera år i vallning.) Smilal är trevlig och flera av hennes avkommor är ju riktigt fina även inom andra sporter än vallning. Har sett Feo i vallningen, mjuk fin hund. Enny har jag inte sett så mkt av tyvärr. Eye är fin i vallningen.

De andra har jag inte så bra koll på men tycker att du ska skicka iväg ett mail och berätta om dig själv, vad du vill hålla på med och att du är nybörjarde inom vallning, och att du inte vill ha en för svår hund, men att du vill lära dig. Du kan itne få mer än ett nej, men man måste testa. ;)

Så lås dig inte på att "de verkar ha så hårda hundar" på just det stället, utan kolla och förklara din situation och att du är oroad över detta och att du hellre vill ha en mjukare hund för att kunna lyckas i vallhagen. Jag kan lova att uppfödarna nog blir glada att man hellre kan se sina begränsingar istället för att man söger att "jag kan klara allt"….

http://www.youtube.com/watch?v=QykonKdBkZo

länk på min hund Bowie bara så att du ser hur han är i vallningen… Jag hade önskat lite mer i vissa lägen, men som min första valltävlingshund inom både får och nöt kanonhund!

Lycka till!

/Lisa med Dusty och Bowie

www.hundflocken.se

 

Vovvie94
2013-02-04 21:03
#11

#10

Tack så jättemycket för ditt svar! lugnade mig på många sätt vill jag lova ;)

Bowie såg jättefin ut, verkligen! :D

Eftersom alla de somolli jag har träffat är sååå underbara så vill jag gärna ha en^^

och de flesta andra kennlar som jag har varit inne på (med undantag) har somolli i linjerna. Så som Maria! Och valparna efter Enny i somras, Boo tex, är lugn och tar livet med en klackspark, lika så i vallningen! Hoppas att hon tar en till kull på Enny, annars blir det från Eye av Marias ;)

Just nu så står fortfarande Finnbo och somolli högst på listan, och eftersom jag känner Maria och hennes hundar privat så lutar det mer åt en finnbogårdare ;)

Upp till toppen
Annons: