Annons:
Etikettvallhundsprov-och-anlagstest
Läst 5025 ggr
sagaindia
9/19/12, 2:34 PM

VP-dags

Börjar närma sig VP för mig och India. Vi har kursat och tränat och nu tänker jag anmäla mig till ett VP. Jag är ju grön på det här med vallning så det blir första gången på vallprov, nervöstFörvånad Tänkte om någon här kan tipsa lite inför VP:t…..vad är bra att tänka på osv! Har precis ordnat medlemsskap i SVAK och kollat in kalendern. Ja, har tom tagit ledigt från jobbet en viss lördag för att kunna anmäla till VP i dalarna. Hjälp, vad har jag nu gett mig in på……..

Som sagt var, lite tips till en nervös och oerfaren förare emottages tacksamtSkrattande

Annons:
[Aremea]
9/19/12, 3:17 PM
#1

Härligt!! :D

Tips ett: Andas

Tips två: ha kul med din hund.

Tips tre: Lyssna på domaren. På ett VP är domaren ganska aktiv och kan tom gå ut och ge dig tips ute på banan. Hen säger till när du kan ta in hunden i fållan och när det är okej att ta ut fåren igen. De flesta VPn anordnas på bra får och med ganska lätta banor (lite drag osv).

På VPt är det inte de raka linjerna som är det viktigaste, utan att man kan visa upp att hunden kan arbeta på fåren. Undvik att "ligga runt banan", håll hunden på benen och låt den greppa fåren och visa vad den går för. Bättre att fösningen blir lite sned men bra under arbete, än att du stör hunden och styr hela tiden, så att den aldrig får chansen att visa att den förstår poängen med momentet.

Ta de LUGNT vid fållan. Beröm men gör det lugnt, och tokbelöna först EFTER att hunden är KOPPLAD! Mången hund har blivit övermodig av frikostigt beröm efter fållan och så bränt in i gruppen och bitit precis i sista momentet…:(

Jag tog VP med min andra hund nu i somras, och det är en alldeles speciell nervositet. Helt onödigt, eftersom man ju faktiskt får göra om det om något går snett!

Jag håller tummarna för er!

sagaindia
9/19/12, 3:56 PM
#2

Tack! Många bra tips blev det Skrattande

India är ju helt klart bättre på det här rmed vallning än vad jag är så jag kan ledigt låta henne visa vad hon kan och hålla lite truten själv Flört

Är inte rädd för att hon biter, hon gör ALDRIG det, men att ta det lugnt vid fållan är viktigt då India gärna trycker på för hårt  och jag gärna stressar…….Så ANDAS är ett mycket bra tips!

Tack för tumhållning!

hundflocken
9/19/12, 11:40 PM
#3

Kan bara hålla med som ovan.

=)

Och en annan sak som är bra är att tänka på är att VP har ingen tidsbegränsning som IK1 och 2…. Så var LUGN, andas och var noga med att läsa av djuren (fåren). Stressar du kommer hunden stressa och även fåren och det kan bli fel. ;)

Har du varit och kollat på valltävlingar och VP alt IK1/2??

Om inte kan det vara en bra ide att göra så är du så förberedd som du bara kan vara! =)

Har du vissla eller kör du muntliga kommandon? Om du kör med vissla, när man blir lite nervös så kan man bli torr i munnen. kan då vara svårt med vissla. Se till att ha med en vattenflaska i närheten till din start så du kan ta någon klunk så slipper du bli nervös av det…. ;)

Kom även ihåg att skulle du inte klara det är det inte hela världen…. =) Det brukar nästan alltid vara ett par tre stycken på varje VP som inte klarar det, kan handla om så många olika saker och det är inte en så stor grej.

OM du inte sett någon tävling…. Här är dock en IK1….

http://www.hundflocken.se/filmer/vallning/120902ik1braforsbowie.html

(på VP är inte delning med. Och fler djur samt annan slags fålla)

Och på de högre klasserna dras poängen mycket mer på ex linjer mm…. men så du vet lite mer vad du ger dig in på. ;)

/Lisa med Dusty och Bowie

www.hundflocken.se

 

hundflocken
9/19/12, 11:41 PM
#4

Upps fel film insåg jag…..

Här är rätt som jag tänkte du skulle se… =)

http://www.hundflocken.se/filmer/vallning/120901ik1braforsbowie.html

/Lisa med Dusty och Bowie

www.hundflocken.se

 

sagaindia
9/20/12, 5:45 PM
#5

Tack för tips! Jag hade gärna velat lära mig visslan men det har inte blivit av. Så jag "hojtar" och har i ärlighetens nanm en gaska redig pipaFlört

Det där med att ta det lugnt är nog A och O, India känner direkt av om jag stressar och trycker då på för hårt varvid fåren också blir stressade. Och viktigt att läsa av fåren!!! Tror att det kan vara till min fördel att jag har en del erfarenhet av får eftersom jag blev fårägare flera år innan jag skafade bc.

Har inte varit på något vallprov och det är ju lite synd. Skall koll in lite filmer på youtube. Tack för din film!

vallhund
9/24/12, 5:31 AM
#6

Du har fått bra tips. Tänk på att inget hämt är så långt som det hunden utför på VP, du kommer alltid att minnas det.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
sagaindia
9/25/12, 9:25 AM
#7

Det kan jag tänka mig Obestämd ojojoj! Två veckar kvar nu…..

Upp till toppen
Annons: