Annons:
Etikettvallhundsprov-och-anlagstest
Läst 3076 ggr
Nelliie
9/4/12, 12:32 PM

oreggad BC, kan man göra nått?

Jag köpte en Border Collie för nått år sedan, föräldrarna hade inte gjort vallprov. Jag var inte så 'på läst' då angånde vad man göra och inte kan göra med och utan reggad hund. Är inte det i dagsläget heller, så skulle gärna vilja höra hur det ligger till med oreggad hund?

Han är renrasig Border collie, ja föll för honom totalt när jag sett honom och hans föräldrar men känns rent ut sagt skit att han inte är reggad och att jag inte kollade detta bättre innan köp.

Annons:
hundflocken
9/4/12, 2:37 PM
#1

Agility, lydnad, Freestyle och jag tror rallylydnad kan du tävla i med oreggad hund. Däremot vallhunds prov (VP) får du bara vara med i mån av plats och hunden blir inte godkänd som merit. Tror det står att man får ett diplom eller är utom tävlan. Har dock aldrig sett en oregg Border på VP. Ik1 och 2 får man inte starta. Bruksgrenarna får du inte heller starta med oregg. Men bara för att han inte är reggad betyder det inte att du inte kan träna det. ;-) ni kan träna för att ha kul. Man behöver inte alltid ha som mål att komma ut när tävla. Men det är olika hur man är som person. En del vill tävla. Andra inte. Och nästa hund kanske du väljer med andra ögon. Att efterregga är näst intill omöjligt på Border collie och det kan göras om föräldrarna gör VP och blir godkända vallhundar och att hela kullen då reggas. Men tror mig minnas (kan ha fel nu) att de inte får vara äldre än ett par månader…. Men lite osäker på det Så du kan fortfarande göra mycket med din hund, även om han kommer räknas som blandras. Och det viktigaste är att han blir aktiverad och får ha ett kul innehållsrikt liv vare sig han är reggad eller ej. ;-)

/Lisa med Dusty och Bowie

www.hundflocken.se

 

[Aremea]
9/4/12, 8:55 PM
#2

Man har ett år på sig from kullen föds tills det att föräldrarna ska genomföra sitt godkända VP, annars går kullen aldrig att regga.

vallhund
9/5/12, 12:04 AM
#3

Om man inte åker till et ISDS land o Register On Merit (ROM), men det är inte det lättaste!

Övrigt har jag svarat dig på AoH

Vallis

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: