Annons:
Etikettfoder-hälsa
Läst 6203 ggr
CelsiusT
2012-08-16 10:06

BC med trasiga trampdynor

Min BC har nött snder sina trampdynor. Ena framtassen så är det nästan ingenting kvar på den stora och på andra framtasen är det påväg att bli samma sak. Bak ser själva trampdynan bra ut men han har fått ungefär som "skoskav" på insidan yttersta tån, lika dant på båda bak. Han går nu med skor ute och strumpor inne för att inte slita mer. Inne har han även tratt för at inte ligga och slicka på det.

Det är inte sårigt eller blodigt på framtassarna, bara sönderslitet. På baktassarna är det som ett skoskav.

Har aldrig varit med om detta tidigare. Han har inte rört sig mer än han brukar, men han är ju väldigt aktiv och jag har med honom när jag rider och det var på en kortare ridtur som detta uppstod.

Någon som har teorier om varför det blivit såhär? Tänker om det finns någon underliggande orsak, tex brist på något, fel foder, någon sjukdom osv osv. Har aldrig varit med om att en frisk hund sliter sönder sina trampdynor vid normal motion (speciellt inte eftersom han är van att röra sig så som han gjort nu och vi tidigare inte haft problem med detta).

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
HarrietKiara
2012-08-17 19:48
#1

Kan det vara så att nötningen har pågått under längre tid men att såret uppkom under den korta ridturen. Jag har en känsla av att din BC springer lika mycket som min Kelpie. :)

Han springer nog 4 ggr så långt som jag går.

Testa att smörja med tassalva för att mjuka upp trampdynorna lite. :)

Hoppas det läker bra så han kan följa med dig igen snart

__________________________________________________________________

Love my Kelpie!

CelsiusT
2012-08-18 12:51
#2

#1 Han har inte fått något sår, det är bara att det är nött så att trampdynan är borta och han går på vanliga huden som ligger under trampdynan. Så inget sår har uppstått.

Han kollades av veterinär i trampdynorna för ca en månad sedan då vi var hos veterinären pga hälta som visade sig vara inflammation i bogen (fick behandling och det var borta inom en vecka). Har även själv haft koll på trampdynorna och nej, det har inte varit såhär förut. Han springer inte mer nu än han gjort innan så det är lite speciellt att nötningen uppstått just nu.

Brukar kolla trampdynorna lite då och då eftersom han springer så mkt. Jag smörjer med tassalva när det behövs, men oftast har han väldigt fina tassar.

Det som förändrats för honom i det sista är att han har fått ett scaliborhalsband sedan ca 1 mån tillbaka. Vi har bytt foder (senaste drygt 40 dagarna har vi haft Bravo Plus vom - färskfoder, innan det Coops egna vanligt torrfoder med oxkött i ca en månad, innan det så hade vi sedan förra året Priima standard - färskfoder). Kan inte komma på att något annat ändrats.

Förra hösten flyttade vi hit och häromkring är det asfalt, asfalt och asfalt, jo sen kommer ju såklart grusvägaran coh skogen men det är väldigt mkt mer asfalt än han är van vid. Vi har asfalt precis utanför dörren och sedan hela gården och sedan är det asfalt några kilometer innan man kommer till grusväg/skog.

Medarbetare på westernridning.ifokus

HarrietKiara
2012-08-18 18:39
#3

Självklart förstår jag ju att du kollar hans tassar med jämna mellanrum men ibland kan ju saker komma "plötsligt" ändå. Det är ju rätt mycket päls med i bilden med.

Hoppas han blir bra snart :)

__________________________________________________________________

Love my Kelpie!

CelsiusT
2012-08-18 19:04
#4

#3 Ärligt talat så förstår jag inte alls ditt inlägg? Vad menar du?

Medarbetare på westernridning.ifokus

HarrietKiara
2012-08-19 20:01
#5

Det jag menar att man givetvis kan missa ett litet sår eller vad som helst även om man kollar hunden regelbundet.

Jag ville inte komma med någon kritik alls utan bara goda råd.

__________________________________________________________________

Love my Kelpie!

CelsiusT
2012-08-19 22:57
#6

#5 Jag tar det inte alls som någon kritik. Jag försöker bara förstå vad det är du menar. Försöker att kompletera mina uppgifter så du (och andra) kan komma med så bra och anpassade råd som möjligt.

Min hund har inte massa päls i tassarna, han är korthårig, så man ser bra och lätt när man undersöker. Veterinären undersökte tassarna nyligen och jag undersöker dom regelbundet. Ingen av oss har sett tillstymelse till något sår (har kollat noga då han varit halt). Han har inget sår nu heller så det är inget sår med i bilden alls.

Han har gått från att klarat av att springa med på milslånga ridturer i hela sitt liv utan problem med tassarna till att plötsligt inte klara en kort promenad på 2km (där han sprang runt hästarna så han sprang väl det dubbla). Det är därför jag står lite förbryllad och undrar vad som hänt. Känns som om det finns någon annan bakomliggande orsak eftersom detta händer så plötsligt.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
StegrandeHundar
2012-08-27 11:40
#7

Min BC får precis sån skada på trampdynorna om han bromsar in för hårt på asfalt! Så jag tror absolut att det kan vara asfalten som är boven.
Prova att ge din hund extra laxolja samt tass-salva och undvik motion på asfalt! :)

Hälsningar
Helen Wibom

http://stegrandehundar.wordpress.com

CelsiusT
2012-08-27 18:00
#8

#7 Ja tyvärr så kan jag inte undvika motion på asfalt då asfalten börjar utanför dörren och sedan är det en bra bit innan asfalten försvinner. Bor visserligen på gård på landet, men ibland hjälper inte det, asfalten smyger sig på ändå. Försöker ju såklart att inte gå i onödan på asfalten, men mer än hälften av våra promenader så har vi några kilometer på asfalt till och från hemmet. Visst kanske man kan försöka övertala hunden att gå i diket, men eftersom jag mest motionerar hunden genom att ha med honom när jag rider så är det svårt att se till att han på flera kilometer håller sig i diket.

Men nu börjar trampdynorna läka och han haltar inte längre. Så nu har jag köpt rejälare gympadojjor (hade ju tossor förut under läketiden) så nu ska vi se om det kanske går bättre att motionera.

Medarbetare på westernridning.ifokus

monsterblom
2012-08-28 23:38
#9

Min gammeltik slet ut sina trampdynor så illa att de lossnade. DET var inte roligt. hon gör snabba inbromsningar på asfaltsvägar, grusvägar och nere i sandtaget. Det märktes inget på hennes fötter att hon skulle bli av med trampdynorna. Jag smörjer fötterna några dar i veckan för att hålla koll.

Men jag skulle gissa på vanlig slitning av trampdynan.

CelsiusT
2012-08-30 16:53
#10

#9 Precis så. Han gör ju tvärnitar och rivstarter. Märktes inget innan men så vip så var dom borta.

Men varför nu så plötsligt? Det har ju inte hänt tidigare? Var han extra känslig av någon anledning och isf, varför?

Jag tänker att det var ju varmt den dagen, men å andra sidan så har vi promenerat där många gånger när det varit ännu varmare så känns ändå lite konstigt.

Medarbetare på westernridning.ifokus

monsterblom
2012-08-30 20:52
#11

#10 När tess råkade slita av trampdynorna så var det en mulen dag. så värmen tror jag inte har betydelse. Kommer fortfarande ihåg när hon slet av dem. Hon sprang på sandvägen ner i sandtaget i galopp efter hästvagnen. Jag vänder mig om och kollar till hundarna och ser hur benen viker sig under henne samtidigt som hon skricker av smärta. hon reste sig inte ens för att försöka. hon gav upp.

Sen vet jag inte om det spelar ngn roll om det är asfalt eller inte. Hon gör ju gärna snabba inbromsningar på asfalt, grusväg, sandväg, betongolv och stigar i skogen. och allt sliter ju på fötterna.

Veterinären sa att det är ganska ovanligt, men de flesta hundar som sliter ut trampdynorna är arbetande hundar som är väldigt aktiva. hennes tips var att smörja fötterna regelbundet så man har koll om fötterna blir känsligare och sen ha lite vila då och då för fötternas skull.

Jag själv vågar fortfarande inte ta med hunden ut när jag ska rida på ordentligt då skräcken att det ska hända igen sitter i. lillskiten får följa men tanten får stanna kvar i stallet.

CelsiusT
2012-08-30 22:15
#12

#11 Jag vet inte exakt när det hände mer än att han plötsligt var halt när jag tittade på honom. Men det kändes på något sätt som om det kom krypandes, men det vet jag ju inte.

Provade att gå ut en sväng utan skorna idag (promenera med honom lös på asfalten utanför dörren ca 200m), kommer jag INTE göra om. Trampdynan på ena tån åkte av. Nu åkte hela av på en gång och jag såg det (kollade ju trampdynorna efter ca 200m och valde att bära in hunden). Skit. Har aldrig varit med om något liknande.

Herregud, hunden kan ju inte gå utan skor. Vad är det för fel. Kommer vi alltid behöva skor nu?

Medarbetare på westernridning.ifokus

monsterblom
2012-08-30 23:59
#13

Tess behövde bandag i två månader och sedan hade hon skor i ett halvår. varje gång hon gick utanför dörren… När vi började utan skor fick hon "träna" på gräs i ca en månad, sedan kisspauser utanskor på grusväg och asfalt. tog ca ett år att slippa skorna.

medan hon hade skorna så brukade jag har ankelstrumpor som jag fäste med klisterlinda i fall att hon skulle råka tappa sko. hände kanske en gång. men jag ville inte att hon skulle bli bar om foten.

Om sulorna trots allt skulle fortsätta lossna skulle jag kontakta veterinären för att utesluta eventuella sjukdomar. Vet att det finns en sjukdom som gör så att kroppen stöter bort huden. Den är vääääldigt ovanlig, men förekommer ju trots allt. Men jag tror fortfarande på att sulorna helt enkelt är utnötta och kommer behöva vila ett tag.

Nu behöver man nog inte gå lika långsamt fram i vänjandet av fötterna. men jag vågade inte gå för fort fram. men bandagen var ordinerade av vet som vi träffade väldigt ofta för att hålla koll.

Annons:
CelsiusT
2012-08-31 09:45
#14

#13 Vad hade du på inomhus?

Jag upplever problem med att både skor och strumpor stänger in så det blir varmt och fuktigt om tassarna.

Medarbetare på westernridning.ifokus

monsterblom
2012-08-31 13:44
#15

inne fick hon vara bar om fötterna, sen fick hon även lära sig ligga still inne. jag hade även en salva (ska se om jag hittar förpackningen) som hjälpte huden läka och den är även bakteriedödande. Sen hade tess så ont att hon valde att röra på sig så lite som möjligt.

På nätterna därimot fick hon ha tunna bomullstrumpor på sig då jag inte kan hålla koll på henne. jag ville inte att hon skulle slicka så mkt på såren

CelsiusT
2012-08-31 14:04
#16

#15 Ja min hund har ju inga sår, så han slickar inte på såren. Första veckan hade jag tratt på. Men nu när han inte längre haltar så rör han heller inte tassarna. Jo han är ju stillsam inne, ligger mest, men han rör ju sig lite ändå och när nån tex komm hem så gör han gärna lite tvärnitar i hallen.

Medarbetare på westernridning.ifokus

vallhund
2012-09-01 13:43
#17

Sist det hände var på en lilltik ( 13 kg ) efter en natt på rymmen i en stubbåker. jag gjorde rent med tvål o vatten o sen klorhexidin varje dag. Jag bar ut henne för kiss o bajs o bar sen in henne igen. När hon skule ut hade hon strumpor på för att inte få smuts i såren. Efter tre-fyra dagar började hon gå lite försiktigt, läkte fint.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: