Annons:
Etiketthundsport
Läst 4098 ggr
ryttarensofia
2012-05-15 18:40

Lära slalom

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag håller just nu på att försöka lära min hund slalom (Agilityslalom, mellan pinnar). Och jag skulle gärna vilja ha lite mer tips om hur man ska göra sen när hon lärt sig att gå mellan pinnarna. Jag vill ju lixom ha en snabb slalom så att hon studsar emellan pinnarna. Ska man börja med det redan nu eller vänta med det tills hon lärt sig att man ska gå mellan pinnarna? Sen kan ni också ge lite tips allmänt om agility, vad jag ska tänka på att träna in då det är bra att ha sedan om man vill börja tävla?Hon kan inte riktigt inkallning bland andra hundar än, men det ska vi försöka träna på, så om ni har något tips på det också så får ni gärna ge de till mig :) Jag har en Groenendael/Belgisk vallhund, min första hund, 3 år (I Juni).

SAMMANFATTNING OM INLÄGGET:

1. Jag vill ha tips om hur man tränar in en bra slalom!

2. Jag vill ha tips på allmänna saker om agility!

3. Jag vill ha tips om hur man kan fixa inkallningen bland andra hundar!

Blir väldigt tacksam om det är många som kommenterar och kommer med bra tips. Jag behöver alla sorters tips!

Tack!

Kraam från Ryttarensofia!

Annons:
amanduss
2012-05-15 18:48
#1

Slalom kan du träna in om ni är två , står du på ena sidan av endast två pinnar (där hunden ska gå in) och den andra på andra sidan med belöning och brlönar hunden för att gå igenom första porten ! När hunden har förstått den första porten lägger man till en pinne så hunden går slalom mellan tre pinnar och belönar vid den tredje . 
Sen fortsätter man så , min hund uppskattade det sättet otroligt mycket, han ville ut på plan hela tiden :)

Om du inte förstår får jag försöka förklara bättre :)

Vilka slags tips om agility vill du ha? 

Inkallningen för min hund blev bättre när jag var roligare - tex. började leka dragkamp och visa hur roligt jag själv hade det (springa runt och kasta en leksak upp i luften utan att kolla på hunden och hela tiden prata med glad röst). Han uppskattar det och tycker att jag är mycket roligare an de andra  
Ta bara hundens favoritleksak och se om du kan få hunden att tycka att du blir roligate :)

Lycka till!

Du är otroligt saknad! <3

CelsiusT
2012-05-15 18:51
#2

1. Jag vill ha tips om hur man tränar in en bra slalom!

Farten (så att dom hoppar fram sådär som du vill) det kommer med tekniken så vänta så läääänge som möjligt med att träna någon fart. Träna på momentet så hunden vet vad den ska göra och gör det så korrekt som möjligt först. När hunden är stensäker på ingångarna och att inte missa någon port då klarar den av att springa snabbt och när den är så pass utbildad så kan man låta den springa lite snabbare. Men har man för mkt fart innan hunden lärt sig ett korrekt genomfört moment så kommer hunden garanterat att missa viktiga bitar i utbildningen och risken blir att man får ett problem som man får jobba med resten av agilitykarriären sedan. Ta det lugnt!

2. Jag vill ha tips på allmänna saker om agility!

Träna på att hunden ska kunna springa ifrån dig så du kan skicka iväg den ifrån sig över hinder. Dom flesta hundar brukar vara bundna att jobba tillsammans med ägaren och ha svårt att dra iväg. Så träna på att skicka hunden från dig tex över ett hinder (target is the shit!)

3. Jag vill ha tips om hur man kan fixa inkallningen bland andra hundar!

Koppelinkallning, koppelinkallning och åter koppelinkallning =P Och lite skvallerträning fungerar det med =P Koppelinkallning ger dig så otroligt många lyckade repetitioner så hunden kan inte annat än lära sig att komma till dig så det är suveränt att jobba med. Ha hunden längst ut i kopplet, kalla in, ge hunden 2sek och om den inte kommer så hala försiktigt/lugnt in hunden och belöna den. Efter några få repetitioner så kommer hunden komma inom 2sek. När detta fungerar så förläng och använd en långlina så hunden kommer längre ifrån dig.

Skvallerträning är också bra. Det går ut på att när hunden ser dom andra hundarna så klickar/berömmer man och belönar. Detta kommer göra att hunden kommer koppla ihop dom andra hundarna med belöning ifrån dig. Så när man ser en annan hund då ska man vända sig till matte!

Tänk på att använda belöningar som är uppskattade av hunden, inte leversnittar även om det gillas hemma utan köttbullar och korv och om det inte räcker så klassa upp!

Medarbetare på westernridning.ifokus

ryttarensofia
2012-05-15 19:32
#3

#1 Tack så jättemycket för tipsen! Tyvärr så tror jag inte att min hund kan lyda 2 stycken samtidigt, för hon fattar inte att 2 människor kan ha godis samtidigt ;) haha. Men kan ju försöka :) Tack!

#2 Tack så jätte mycket för alla tips du gav mig! Alltså ska jag ta det lugnt i början och inte stressa med träningen och ha så roligt som möjligt. Men tror du att du kan ge något tips på hur man kan träna hunden på att vara med självständig under agilityn. För min hund springar nästan bara efter mig och min hand. Hon klarar av att springa mot hindet på kortare avstånd, men vill ju ha så att hon kan springa längre stäckor och ändå fatta vilket hinder jag vill att hon hoppar :)

Ett problem är också, för hon älskar leksaker och älskar att bli belönad med det, men om man t.ex har en boll, och sedan kastar man den så hon får leka lite med den som belöning. Så får jag knappt in henne sen, för hon vill bara springa runt, runt och runt med den.. Så hon fattar lixom inte när buset är slut och man ska återgå till träningen igen! Så det blir att jag knappt använder leksaker under träningar, för då blir hon bara för uppspelt! :(

Kraam från Ryttarensofia!

CelsiusT
2012-05-15 20:34
#4

#3 Självständigheten tränar du lättast upp med hjälp av externbelöningar och med targetar.

Ang problemet med leksaken; använd dig av byteshandel! Ha två bollar och rulla den ena så hon får ta den och rulla sedan den andra så hon ser. Då släpper hon den frsta och tar sedan den andra. Det är alltid du som har den roligaste leksaken! På detta sätt kan du tillslut lära in aportering.

Eller så klickar du in aporteringen direkt. Då går leken ut på att lämna leksaken till dig! Lek (i belöningssyfte) ska aldrig vara självständig, den går ut på ett samarbete med dig!

Medarbetare på westernridning.ifokus

Ronja06
2012-05-16 00:14
#5

Jag föredrar att använda bågar när jag lär in slalomet!

Mvh Emelie Förlägen

Ronja06
2012-05-16 00:17
#6

Grabben igen!

Mvh Emelie Förlägen

Annons:
ryttarensofia
2012-05-16 08:10
#7

#4 Jag ska försöka träna på det då :)

#5 och #6 Vilken otroligt fin hund du har! Och vilken teknik! Så vill jag exakt att Tindra ska lära sig! Gud, blev helt fashinerad av dig och din hund! Har du ett klipp på när ni kör en hel bana? :)

Kraam från Ryttarensofia!

CelsiusT
2012-05-16 16:56
#8

En bra artikel: http://www.klickerklok.se/valp1.php Handlar visserligen om lydnad men samma saker är väldigt bra att ha med sig när man tränar agility. Tex så tar hon upp det här med självkontroll och lekaportering.

Här är en artikel om target (både sticka och matta, matta är det man använder mest i agilityn): http://www.canis.se/bibliotek/artikler.php?id=10

En artikel om nostarget som är bra att ha vid tex kontaktfälten http://www.klickerklok.se/nose-touches/

Medarbetare på westernridning.ifokus

ryttarensofia
2012-05-16 17:51
#9

#8 Tack så jätte mycket :) Ska sätta mig och läsa igenom de siderna snart :) Men här kommer en liten film från dagens träningspass :) Ta gärna en titt och ge kritik om vad jag kan bättra på (inte för hård kritik) :)

Kraam från Ryttarensofia!

CelsiusT
2012-05-16 18:35
#10

#9 Det såt ut som om du tog in hunden från vänster in i slalomen. Hunden ska alltid gå in höger. Alltså på höger sida om första pinnen.Sedan har du väldigt långt mellan pinnarna, men det kanske är medvetet?

Sedan reagerar jag på att du alltid har hunden på vänster sida. I agility är det viktigt att hunden kan jobba både på din vänstra och din högra sida, så du inte är låst vid att springa på en viss sida om hindret, på tävling är banan ofta byggd så att du mer eller mindre måste byta sida.

Jag skulle vilja se lite mer driv frammåt så jobba med target för att få sug på själva hindret, idag hoppar hon liksom för att du ber henne, jag vill ha en hund som suger mot hindrena.

Annars tycker jag nog at thunden ser ganska så självständig ut, men det kanske är för att hon sprungit den banan några gånger? Hon verkar tycka att det är kul och det är det allra viktigaste!

Medarbetare på westernridning.ifokus

ryttarensofia
2012-05-16 18:50
#11

Okej, höger sida om första pinnen ska jag komma ihåg. Ja, jag är medveten om att jag har långt mellan pinnarna, men har ju precis börjat träna in slalom så vill inte att det ska vara för tajt, vi minskar snart avståndet :)

Jag fattade inte riktigt detdär med "target".. Ska man springa runt med en pinne på banan då som hunden ska följa eller? Verkar vara lite krabbigt. Kan gå ut snart och försöka träna på alla tips du gett mig :) Kan kanske tillochmed fixa en video på det också!! :)

TACK SÅ JÄTTEMYCKET FÖR TIPSEN!

Kraam från Ryttarensofia!

ryttarensofia
2012-05-16 19:17
#12

Ååh, jag blir snart galen. Är just nu ute och tränar med henne. Skulle testa på att belöna med tennisbollar när hon varit duktig, så hade de i handen. Sen satte jag henne och sen gick jag iväg mot det första hindret, och sen när jag säger "Kör!" så får hon full fart och riktigt suger tag i hindrena, och taggar verkligen till, sen när hon kommer ifatt mig så vill hon bara ha bollen, så flyger hon upp och försöker ta den från handen från mig.. Hur tar man bort hennes galna bollhumör? Det går ju inte heller träna med leksaker om hon är så galen. Och jag vill ju kunna de eftersom hon taggar till då och längtar efter belöningen.. Någon som har en övning så att hon inte tar bollarna från händerna på mig? :)

Kraam från Ryttarensofia!

CelsiusT
2012-05-16 20:00
#13

#11 Som jag skrev i #8 så är det mattan man använder i agility, inte pinnen/stickan. Läs längre ner i länk nummer två som jag gav dig (antar att det var i den du läste).

Springa runt med en pinne är helt värdelöst. Det man gör är att lära hunden trampa på mattan. Sedan lägger man mattan på andra sidan ett hinder och skicker iväg hunden över hindret till mattan och står själv kvaralternativt går efter (ej före hunden). När det fungerar så lägger man på fler hinder, ett i taget.

Om man inte orkar jobba så mkt med target så kan man ta en plastburk (typ tapperwareeller liten sia-glassburk eller liknande) med bra lock som hunden inte får upp själv. Så lägge rman massa gott godis i det och visar hunden. Ställer det på andra sidan hindret och skickar över hunden, när hunden hoppar över hindret och kommer itll burekn så belönar man och går dit och öppnar så hunden får käka up godiset. När hunden fattar så kan man ställa fler hinder imellan. Bra med medhjälpare här som kan ta upp burken om hunden springer runt hindret tex. (det är detta som kallas externbelöning).

#12 Det är väl underbart med en sådan hund! Det är ju då man kan få dom att verkligen vilja jobba och tycka det är kul. Det värsta som finns är en hund som är totalt ointresserad av både bollar, leksaker och godis. Då får man inte ut mkt av hunden. Men har man enhund som älskar leksaker så får man bara lära sig att hantera och kontrollera belöningarna, då får man en hund som jobbar som en gud!

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
ryttarensofia
2012-05-16 20:08
#14

#13 Jaha okej, nu förstår jag :) Tack så mycket!

Okej, ska försöka ta vara på det att hon älskar leksaker då ;) Jag tycker bara det är lite jobbigt nu när hon inte är så jätte självständig, för då springer hon bara efter min hand och försöker ta leksaken. Men vi får se hur det går sen! Jag lägger gärna upp mer videos när jag kommit lite längre :) Tack för alla tips CelsiustT :)

Kraam från Ryttarensofia!

CelsiusT
2012-05-16 20:37
#15

#14 Ha inte leksaken synligt. Hon ska inte välja att jobba för att hon ser leksaken och bara blint följer den. Ha leksaken i fickan och när hon har gjort rätt så tar du fram leksaken.

Medarbetare på westernridning.ifokus

ryttarensofia
2012-05-16 20:47
#16

#15 Okej :)

Kraam från Ryttarensofia!

Upp till toppen
Annons: