Annons:
Etikettavel
Läst 2624 ggr
Vovvie94
2012-03-11 13:55

nöt eller får??

jag undrar om man kan valla på får med en valp från nöt-kennel eller som de är för tuffa??

är nybörjare och vill gärna veta vilka "risker" som finns inom vallningen^^

tack för alla svar!

Annons:
hundflocken
2012-03-12 01:03
#1

Ja det kan du, men tycker ofta att de hundar som är bra på nöt ofta kan vara lite tuffare och självständigare än vad en hund som endast vallar på får behöver vara.

Svårt att förklara så folk missförtså mig inte nu…. =)

Nöt är mkt svårare, tyngre och jobbigare att flytta på än vad några får är (större flockar är ju självklart jobbigare).

Men en bra fårhund kan även den vara hård och tuff. Man måste kolla nogrannt på linjer och hundar för att bilda sig en bra uppfattning om vad valparna kan få för egenskaper, men det är svårt.

Är du nybörjare så skulle jag dra öronen åt mig lite och kanske inte välja en valp efter föräldrar som vallar nöt utan försöka hitta linjer med lite mjukare stil och som vallar får.

Det är inte kul att få en för tuff hund i hagen som arbetar mot dig och inte med dig. Även om det självklart finns många hundar som är MYCKET i hagen även bland får skulle jag själv känna att det skulle vara ett säkrare kort för att kunna lyckas.

MEN, det beror ju självklart på hur mkt erfarenhet du har av vallning. Men eftersom vallning är ett natruligt beteende som man arbetar med arbetar man mot hundarna och lär dem att samarbeta med oss i hagen och att få en för tuff hund som första hund kommer bara göra att du får gråa hår och inte ser tjusningen i vallningen och kanske ger upp just för att man inte når fram ordentligt och är man inte beredd att ta tag och hunden och vara hård, då kommer man inte kunna valla….

Nu vart detta väldigt luddigt, men fattar du hur jag resonerar?

Jag kan göra en jämförelse av mina hundar så du fattar lite bättre….

Dusty (WK)

Dusty är min första hund ever. Han är nu 6,5 år. Startade upp vallning med honom och vallat till och från med honom från att han var ca 7-8 månader. Han är en svår hund, men sen har även jag gjort mkt fel med honom som jag det senaste året arbetat med att reparera skadorna…..

han har fantastik djurkänsla när han lägger manken till, är självständig och tycker att han kan skita i mig i hagen….

Han körde över mig och jag gjorde mkt fel så det har varit tufft….

Förra sommaren klarade vi ett VP får.

Vallar både får och nöt. Passar bättre på nöt för att han är mer en grovjobbare än finlirare och kan anpassa sig okej mellan djurslagen

BOWIE (BC)

3,5 år. Har mkt eye, mjuk stil och det ligger även i hans linjer. Startade upp ordentligt med vallningen vid ca 1 års ålder och 3 månader senare klarade vi VP får. tävlar även IK1, men där har jag lite tävlingsnerver och missat att träna lite så resultaten är därefter…

Han är mjuk, ganska förarvek, lite frågande och ganska lätt att bryta igenom.

Nu är det min andra hund som jag tränar upp från grunden men han har varit en liten ängel om jag jämför. Tränar och är lätt att arbeta med detaljer med, sådant som är av abosluta nödvändighet för att klara av finliret på ex en tävling.

Vallar främst får, är lite för mjuk för att valla nöt, men kan göra det.

Av mina hundar är det min BC som jag kommer kunna komma längst med just nu, för att han är med följdsam….

Däremot kommer jag vilja ha en hund som liknar min WK dusty mer som nästa hund, lite mer självständig och ännu mera motor än vad min BC bowie har, men det är för att jag nu har verktygen att arbeta med för att kunna göra rätt, trycka på rätt knappar för att få fram det jag vill ha, men dämpa de saker som jag tycker är mindre bra….

Summa summarum…..

Ngt mjukare hund som första hund om man inte kan något om valllning för att lära sig grunderna själv (läsa av får, flytta sig själv, läsa av hunden…) och utvecklas själv som förare och sedan kan man testa på lite hårdare hund…..

/Lisa

/Lisa med Dusty och Bowie

www.hundflocken.se

 

Vovvie94
2012-03-12 09:04
#2

#1 tack så jättemycket för ditt svar! tror ingen kunde förklarat bättre! ;)

det känns som om en fårvallare kunde vara bättre för mig, eftersom de verkar vara mjukare och som du säger en bra hund att lära sig själv vallning med. :D

tack så jättemycket igen! ^^

Upp till toppen
Annons: