Annons:
Etikettavel
Läst 11039 ggr
frosthsmalin
2011-11-18 21:35

BORDER COLLIE KENNEL SKÅNE

Någon som vet en kennel i skåne som föder upp border collie?

Helst med hundar som inte har så mycket vallning i sig.

/ Frosthsmalin :-) ♥

Annons:
[Aremea]
2011-11-18 23:31
#1

En border collie är en ARBETANDE VALLHUND. De har vallning i sig, det är vad som gör BC till BC. Vill du ha en hund utan vallning så finns det ungefär 200 andra raser att välja bland i sverige.

Ingen seriös kennel föder upp BC "utan så mycket vallning", då rör det sig om buskavel som inte bör stödjas.

ahlbergaren
2011-11-20 19:19
#2

Håller med #1…..

Mulla
2012-01-19 00:16
#3

Har en bekant (köpte valp ur samma Aussiekull) Hon och hennes man hade kollat på BC då hon var uppvuxen med BC och gärna ville ha igen! Hon hade för avsikt att träna och tävla lydnad men oxå prova på vallning!

Hon ringde runt och kollade med MÅNGA BC uppfödare och INGEN sålde till icke vallningsinriktade människor! Efter närmare eftertanke så tyckte hon att det var helt rätt. Och det gör nog även jag.. Jag har en Aussie som jag tävlar agility med. Möter mycke BC som tränar agility på hög nivå men de är mer nerviga och stressade än många av de andra raser som finns på agilityplatserna! De behöver en annan stimulering än bara agilty, freestyle och lydnad!

De är vad jag tror!

emmakarl
2012-01-25 10:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Vill man ha en BC men inte vill ha den vallande egenskapen, tycker jag man ska sattsa på en blandras.
Jag har en BC/ långhårig collie (50/50 blandning) på 10 månader hon har inga tendenser till att valla, hon har träffat får,getter och kor men tycker med dom är obehagliga även varit med och tittat/sprungit med när en annan hundvallar även där tyckte hon det va meningslöst roligare att äta kobajs (hon va 9månader senaste gången vi testade igen)

Till utseendet ser BC men med colliens päls och kropps typ.
Vi tränar rallylydnad, freestyle och lydnad det fungerar jätte bra hon är inte stressig som tyvärr många BC eller collie kan vara. Hon är cool lugnt med enormt mycket bus och personlighet. En liten show apa som gärna visar allt hon kan på samma gång och fort ska det gå :)

Mvh Emma och Shelby

[Aremea]
2012-01-25 13:34
#5

Förutom alla de väl underbyggda argumenten som finns emot blandrasavel, så vill jag tillägga att korsningar absolut inte är nån garanti för att hunden inte kommer ha vallning i sig.

vallhund
2012-01-25 13:37
#6

# 4 o det kan du garantera, bara för att just din blandis, som inte ens är vuxen, skulle vara ett bevis på att BC blandisar inte vallar?

Jag har känt en BC/Collieblandis (samma % sats som din), som tog jackpot på VP Nöt, sällan sett en så duktig nöthund i vid så ung ålder, ca 18 månader.

Jag har varit instruktörshjälp till en BC/Tollarblandis som var jätteduktig på att valla får.

Majoriteten av de BC blandisar jag mött har varit monster, just för att de köpts av folk som du, o som sen står handfallna när hunden kräver mer än vad de klarar av.

Skrikandes

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Smullis
2012-02-02 22:16
#7

Hur ofta behöver en bordercollie valla? Är det varje dag? Några ggr i veckan? Ska de valla regelbundet? Det finns ju bra kurser så att hundarna får nästan precis samma stimulans som när de vallar. Är det ett bra alternativ? :)

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

ahlbergaren
2012-02-02 22:19
#8

#7 Vadå för kurser? Du kan inte jämföra vallning med lydnad, agility eller "bollvallning". Inte ens i närheten.

Blir så trött på människor som köper BC utan att aktivera den på det sätt den förtjänar.

[Aremea]
2012-02-02 22:23
#9

Jag kopierar in mitt svar från tråden "vallbegär" där exakt samma fråga ställdes:

Frågar du min BC Boss så ska man valla minst 10 timmar om dagen. Varje dag. Året om. ;)

Det varierar mycket mellan olika individer, en del behöver väldigt tät och regelbunden träning för att man ska komma framåt öht, en del behöver väldigt tät träning för att inte gå upp i stress när man väl ska träna, en del går bra trots att de bara tränas nån dag i veckan…

Generellt kan man säga att hunden behöver massor och åter massor av rutin i fårhagen. Här om någonstans gäller "övning ger färdighet". Att åka och släppa hunden på får nån enstaka gång i månaden kommer inte att leda till en bra vallhund, det blir mest stress för alla parter.

Dessutom, inte att förglömma, så är det en jäkla massa nytt för föraren att valla! Helt plötsligt har man noll kontroll på sin hund, den vanliga lydnaden varken kan eller ska fungera. Hunden jobbar självständigt och det går förjäkla fort i början. Sen är det förståss fåren. För att kunna köra vallhund måste man kunna läsa får, och det är heller inget man lär sig i en handvändning.

Vallning är inte som andra grenar. Folk tenderar att bli fullständigt frälsta när de väl börjar;)

[Aremea]
2012-02-02 22:24
#10

I övrigt håller jag med #8, det finns inget som kan ersätta vallningen.

Smullis
2012-02-02 22:30
#11

Jag förstår er! Varför skaffa en vallhund om man ändå inte ska valla? Det där med att man kan gå i kurs har jag bara hört talas om, men det var antagligen inte korrekt då. Min farbror har två BC. Han har får så dom hundarna får valla precis varje dag. Det är så en BC ska behandlas, tycker jag. Vad säger ni om aussie? :)

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

ahlbergaren
2012-02-02 23:28
#12

Aussien är också en väldigt krävande ras (om man vill stötta den "rätta" aveln, vilket jag hoppas att man gör), dock är den ju ingen utpräglad vallhund som BC:n :)

Smullis
2012-02-03 07:20
#13

På vilke sätt är en aussie krävande ? Det känns inte som den är det :P

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Annons:
[Aremea]
2012-02-03 12:26
#14

Aussien har kvar arbetsbehovet den hade när den faktiskt användes som vallhund. Dvs ett arbets- och aktivitetsbehov i klass med BC, fast utan driften att valla.

Dessutom har många aussies rätt så mycket vakt och skärpa i sig.

/Aremea

Smullis
2012-02-03 16:47
#15

Aha okej men då är det ju alltså "bara" aktivering som den behöver jättemycket av!

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

ellencharlotta
2012-02-16 21:42
#16

Någon som vet en kennel i skåne som föder upp border collie?

Helst med hundar som inte har så mycket vallning i sig.

Hej!

Här är en länk till uppfödare av border collie:
http://www.skk.se/kopahund/hundraser-valpkullar/border-collie/?show=breeders

Dock är det svårt att hitta en border collie som inte har så mycket vallning i sig just pågrund av att en bc avlas nästan enbart på vallningsegenskaper. Dessutom är det väldigt svårt att veta när hunden bara är en liten valp om den kommer ha mycket eller mindre vall i sig. Bäst isf är att köpa en äldre hund som någon kanske inte kan ha kvar just pga att den inte har så mycket vallning i sig som ägaren önskade.

Som redan nämnts så finns det flera andra härliga raser att välja på, så en bra sak man kan göra är att tänka ut vad man vill göra med sin hund (valla, träna agility, lydnad, spår eller bara gå skogspromenader mm) och sen välja en ras som passar till de aktiviteterna! :)

/ellen

vallhund
2012-02-17 03:42
#17

# 16

Vad finns det för anledning att tipsa någon om BC kennlar, speciellt med ickevallande hundar?

Låt TS (som är 12 år) o andra leta själva.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

j-kempe
2012-08-18 17:06
#18

Visst bordercollien är en vallhund och det kommer man inte ifrån, och många uppfödare vill inte sälja till icke vallande, men jag lovar att de finns de som gör det. Sen så finns det även bordercollies som har topp vallstam men som ändå inte är en bra vallhund. Vi hade en sådan hund för länge sedan. Vet även fler BC som hamnat hos icke vallande hem som blivit toppen bra agility lydnads hundar. Men jag kan ju tipsa om att någon gång testa på vallning då det är en jätte rolig sport och där får man verkligen se BC i sitt rätta element. Jag kan tipsa om somollis kennel som ligger i Skåne. Valparna där kommer från vallande linjer men Lottie säljer till folk som inte vallar va jag vet. Hon har fått fram fina agility hundar och lydnads hundar.

Upp till toppen
Annons: