Annons:
Etikettregler
Läst 4246 ggr
[Stefan91]
2011-10-14 12:39

SVaK:s prov och tävlingar är för BC!

Jag håller med alla om vilka moment en bra vallhund ska klara, men jag vill här bara påpeka för alla det faktum att de tävlingar och prov som SVaK anordnar, är anpassade efter BC/Kelpie.

Med detta svart på vitt, så skulle jag vilja veta vad ni tycker om att SVaK inte anordnar prov och tävlingar för de övriga raserna också?

Kom även ihåg att våra vallande raser har olika ursprung och olika arbetssätt, detta gör att de klarar olika tävlingar och tester olika bra men gör det den ena bättre än den andra för det?

------------------------------------------------------------

- För er som misstror mig så citerar jag SVaK:s sekreterare: "Inom FCI kallas de tävlingar och prov SVaK utför collecting style. För övriga raser (utan working kelpie) passar traditional style bättre, men SVaK har inte för avsikt att börja med denna sorts tävlingar. //Torbjörn Skaar".

- Sen så citerar jag följande från FCI:s hemsida (uppmärksamma det understrukna):

"HERDING WORKING TEST

FCI-HWT

- Collecting Style -

for Border Collie and Kelpie exclusively".

Annons:
[Aremea]
2011-10-14 22:01
#1

SVaK finns till för att bevara BCn som arbetande hund, och för att ta fram fungerande arbetshundar åt bönderna. Varför skulle de ägna sig åt att hålla test på en nivå som inte säger något om den praktiska arbetsförmågan? Vilken djurbonde vill ha en hund som inte kan hämta?

För det är väl hämtet som kroppsvallarna påstås ha svårt med?

Om nu kroppsvallarraserna verkligen är praktiskt användbara vallhundar så är det väl bara att träna upp hundarna och visa att de presterar bättre än vilken lydnadsvallande pudel eller balndras som helst?

/Aremea

Trött på tjatet om att kroppsvallare diskimineras, men aldrig få svar på vilken typ av arbete de förväntas klara av

[Stefan91]
2011-10-15 08:34
#2

Det brukar va hämt man pratar om ja, men det är skitsnack enligt mig..

Jo vist kan man bli det, men jag är less på allt skitsnack från bådas sidor men jag vill att man ska vara medveten om reglernas och provens utformning, för ingen BC ägare ska komma till mig och säga att proven inte är anpassade efter Border Collie, för det är dom.

[Aremea]
2011-10-16 18:02
#3

Men vadå anpassade efter border collies? Jag har två BCs, avlade på två olika linjer med väldigt olika teknik i vallningen. Det som är gemensamt för BC är att de har stark drift och aveln styrs enbart av just den praktiska nyttan av vallningen.

Provet är inte anpassat efter BC, provet är anpassat för att spegla riktiga arbetsuppgifter och rasen BC är anpassad för att arbeta.

[Stefan91]
2011-10-16 21:41
#4

Du läste vist inte mitt inledande inlägg, där ser man tydligt att SVaK:s VP är anpassade efter BC/Kelpie. ;)

[Aremea]
2011-10-17 10:36
#5

Och i vilka situationer skulle man behöva en arbetshund som inte kan utföra VP-momenten?

[Stefan91]
2011-10-17 12:35
#6

Du har inte läst det jag skrev va, jag citerar: "Jag håller med alla om vilka moment en bra vallhund ska klara".

Annons:
[Aremea]
2011-10-17 14:17
#7

Men du argumenterar ju för att kroppsvallande raser ska ha andra vallprov?

[Stefan91]
2011-10-17 15:28
#8

Men det finns ju det, jag undrar bara varför inte de också annordnas. Jag tycker ändå att våra loose eye raser ska klara av proven för BC/Kelpie. ;)

Å varför klarar olika raser olika tävlingar bättre eller sämre, kolla ex. resultat från AKC vallhundstävlingar..

[Aremea]
2011-10-17 21:10
#9

Men de test som finns för loose eye dogs, hur är det utformade? Vilka praktiska tillämpningar finns för dem? (som inte förutsätter att det finns en BC som kan samla ihop och ta hand om första 2/3 av hämtdistansen)

Min bild är att kroppsvallarnas vallprov är utformade för att hundarna ska klara av dem, inte för att spegla verkligt arbetsbehov.

Att olika raser klarar av sina respektive test är väl inte så konstigt, eftersom rasföreningarna konstruerar test efter rasernas svagheter istället för efter praktiskt behov. Eller vad menar du?

/Aremea

[Stefan91]
2011-10-18 13:06
#10

Det finns anlagsprov och de är ju bara till för att testa djurets anlag, sen de prov som finns för loose eye hundar som kallas traditional style finns att läsa här: *

Tycker jag inte stämmer, proven är gjorda efter vad hundarna är avlade till att klara av. Olika länder, olika sätt att hålla djuren och då även olika sätt att arbeta hos hundarna. Det är verkligheten. Läs igenom reglerna för AKC herding trials, kolla gärna pallplatser också så får du se att olika hundar klarar olika moment olika bra och att BC/WK inte är bäst i alla moment..

[Aremea]
2011-10-18 18:56
#11

Alltså ett linjevallarprov, vilket vilken normaltränad BC som helst klarar utan problem…

Att en hund är duktig på enskilda moment betyder inte att det är en bra arbetshund. Jag skiter i om den är bra på att fösa, om jag måste gå brevid för att den ska samla ihop eller dela.

I vilka länder/vilken typ av djurhållning behövs inte hämtet? (vilket är det moment som inte finns med i de test du pratar om) AKCtestet känns som att det utan problem kan utföras hma lydnadsvallning, oavsett om man har jrt eller collie.

Vad är din praktiska erfarenhet av vallning?

/Aremea

monsterblom
2011-10-20 09:59
#12

för min del så behöver de inte göra ett annat vallprov för andra hundraser. Jag tycker att en fungerande vallhund ska klara alla moment som redan finns i ett vp. Om inte hunden kan göra alla momenten på ett relativt enkelt prov, som du får gå med och hjälpa hunden igenom såfort hämtet är gjort, vad är det då som säger att den kommer fungera på gården i alla lägen? Eller ska hunden bara kunna hjälpa till vid vissa tillfällen som är anpassat till rasen? Ska man då behöva ha flera olika raser för att en inte kan hämta, en föser inte och en kan inte dela?

För mig låter det absurt. Antingen kan de användas som ett bra redskap som förenklar för dig eller så sinkar de och är i vägen. Antingen kan de valla eller inte. Jag bryr mig inte om rasen. Utan de måste kunna utföra jobbet jag kräver av dem. annars är det bättre att göra det själv.

[Stefan91]
2011-10-20 12:01
#13

Men hallå, i stort sätt alla hundar med vallanlag kan lära sig hämta och hämta långt, men ofta inte lika snyggt och effektivt/snabbt som en BC och därför säger många BC ägare ett de s.k.a loose eye hundarna inte kan hämta.. Jag tror de flesta loose eye hundarna som är tränade på rätt sätt kan klara VP, men min fråga var bara den att: "så skulle jag vilja veta vad ni tycker om att SVaK inte anordnar prov och tävlingar för de övriga raserna också".

Det är mer en formell fråga, därför att kan man annordna test och prov av typen collecting style, då kan man göra det för traditional style också.

Har redan sagt att jag håller med om alla de moment som en vallhund skall klara. :)

Annons:
[Aremea]
2011-10-20 13:07
#14

Stefan, jag undrar återigen om du har praktisk erfarenhet av vallning, och vilken?

Att hämta fem utställda får mitt på ett fält ställer ju inte så höga krav på eye och självständigt arbete, men så är det ju också en situation som är väldigt förenklad i jämförelse med vad man möter i arbete med hunden.

För att söka upp och samla ihop ett åttiotal baggar i en kuperad hage, och sen ta med alla djuren till föraren utan att de går på hunden eller sprids i buskagen kräver nått helt annat - eye! En hund som fladdrar runt i haserna på djuren och vallar med kroppen har inte en chans.

Jag förstår faktiskt inte vad du argumenterar för, du säger å ena sidan att alla vallhundar ska klara ett VP, men du tycker ändå att de andra raserna ska ha andra prov? För vems skull då? Inte är det böndernas eller vallningsdjurens iaf…

/Aremea

[Aremea]
2011-10-20 13:10
#15

Vad menar du med "inte lika snyggt hämt som bc" - innebär det att vallningsdjuren blir stressade och kutar mer?

VARFÖR skulle SVaK annordna vallprov för hundar som sen inte funkar att arbeta med? Inom föreningen går snarare vindarna åt andra hållet - ett VP är för enkelt!

Jag håller med om att alla hundar med bra vallanlag kan lära sig hämta. Däremot tror jag att vår uppfattning om vad som är ett bra vallanlag skiljer sig markant.

/Aremea

[Stefan91]
2011-10-20 13:32
#16

Jag tycker den frågan håller på att totalt lämna ämnet, så den tänker jag inte svara på..

Jag håller inte med, de flesta raserna av s.k.a loose eye är avlade för att arbete självständigt och på långt avstånd från föraren.

Jag argumenterar för sakfrågan: ATT SVaK endast håller prov enligt collecting style och inte alls försöker att på ett passande sätt att få fler ägare av andra raser en BC/WK intresserade av deras VP m.m. Kolla in hemsidan, det är inte en hemsida för alla vallhundar och deras ägare, kolla in SVaKs mål å byt ut vallhundar mot BC/WK..

Nej, snarare ett de inte är lika päronformade som idealet samt inte lika snabba..

Har jag sagt de, nej, men varför finns då traditional style också hos FCI/SKK?

Det gör den säkert..

[Aremea]
2011-10-20 16:19
#17

Att hämtet ska ha stora utgångar och hunden täcka mark i flankeringen har en praktisk bakgrund. Det är alltså inte en fjantig stilpoäng, utan en viktig grund i arbetet.

VARFÖR skulle border colliens RASFÖRENING aktivt jobba för att få folk med utsällningsavlade hundraser utan djurkänsla att börja valla? Det är en rasförening som bedriver tätt samarbete med djurägarna och deras organisationer. Inte en stödgrupp för folk som vill se vad deras hund säger om får.

Läs stadgarna så får du det svart på vitt. Om andra rasföreningar vore motiverade att faktiskt ta fram arbetshundar så är de ju välkomna - så som kelpierna har gjort. Men om de är intresserade av menlösa minitest med avsikt att hitta på en meriterande titel är knappast SVaK rätt organisation.

/Aremea

monsterblom
2011-10-21 22:21
#18

#17 Kan inte annat än att hålla med

[Stefan91]
2011-10-24 16:49
#19

Håller med om det ang hemt, men inte att den det du säger om SVaK. SVaK står för Svemska Vallhundsklubben där även Svenska Border Collie klubben ingår, SVaK är inte en BC klubb utan styrelsen jobbar för både vallhundar och BC som vallhund. Varför annars ha namnet SVaK och målsättning att ”bevara och vidareutveckla vallhundarnas bruksegenskaper till gagn för ägare av får och nötkreatur eller liknande”?

Jag tycker jag gör mig tydlig, SVaK borde arbeta för att få fler med vallande raser att börja avla på vallanlag och ställa upp på VP och andra tävlingar (oavsett rasklubbarnas intresse).

Lucifer06
2011-10-24 17:02
#20

#19

Om det här nu är en sån J*VLA viktig fråga för dig att andra raser ska valla…
(DU TAR UPP DET I VARENDA TRÅD SOM FINNS OCH GER INTE UPP TROTS ATT DU HAR ALLA MOTBEVISNINGAR SOM FINNS)
Gör något själv istället för att sitta på nätet och gnälla på BORDER COLLIENS OFFICIELLA RASKLUBB!

Det finns inget som heter "Svenska Border Collie-klubben"

Vallhundar är hundar som vallar!
Varför ska då SvaK jobba för att få utställningsavlade hundar att valla? (som Aremea poängterade)

http://www.eyeam.se

Annons:
[Stefan91]
2011-10-24 17:05
#21

Jag gör ju massa själv, har kontaktat min egen rasklubb, IKV, SVaK m.m. ;)

Jo precis, vilket fler hundar än BC gör. :) För att åter igen bygga upp de anlag som håller på att gå förlorade, så att vi får en variation av hundar. :)

Lucifer06
2011-10-24 17:12
#22

Sitt inte här och gnäll då!
Ut och träna din hund och "bevisa" för oss andra att din hund gör arbetet minst lika effektivt som våra BC's..

Men om vi tänker såhär… Behöver vi verkligen variation av vallhundar?
Border Collien och Working Kelpie gör allt jobb man behöver…
Och det är större chans att få en sådan med vallning än tex. en "loose eye" (kroppsvallare? låter det coolare att prata på engelska?).

Det är ju bara alla kroppsvallar-ägare som tror att just deras hundras behövs på marknaden över vallhundar.

http://www.eyeam.se

[Stefan91]
2011-10-24 17:18
#23

Haha, oj då va ilsk man kan bli. :P

Ja varför inte det då, du tycker det men jag håller inte med. ;) Större chans ja nu pga. avel men de kan man ju ändra på! Kan va viss skillnad mellan en loose eye hund och en kroppsvallare, BC kroppsvallar men de är inte loose eye bara för de. :)

Ja å du får tycka att vi tycker så. :)

Lucifer06
2011-10-24 17:56
#24

Men om vi nu tänker såhär!
Vill alla som har kroppsvallande typ ha en vallande hund som kräver vallning?
Inte? Då lär det bli riktigt svårt att ens få "vallning tillbaka" i hundarna.
Om folk stretar åt olika håll och behovet inte finns.
Att återskapa något eller ens åstadkomma något lär ju ta x antal år och uppfödare med vett i skallen.
Det kommer ju inte att gå att jämföra avelsvärde utifrån anlagstest.

Kan en hund se skillnad på en vinbärsbuske och ett får så får den ju högsta betyg.

Jag tycker fortfarande att det intressanta i diskussionen är att du alltid undviker att tala om din egen erfarenhet av träning och vallhundar?
Vad har du för grunder i dina påstående kring allt sånt här?

http://www.eyeam.se

[Stefan91]
2011-10-24 23:15
#25

Håller med om det, men ser det inte som ett problem utan som en möjlighet.

Grunden jag har att stå på är diskussioner med andra som har vallhundar samt min diskussion med SVaKs sekreterare som själv säger precis som FCI att de prov som SVaK har är gjorda efter hur Border Collie jobbar. :)

Lucifer06
2011-10-25 00:11
#26

Har du ett bevis till ditt påstående?

När du själv inte jobbar med hund så vet du förmodligen inte hur allt är eller vad som krävs.

http://www.eyeam.se

[Aremea]
2011-10-25 01:00
#27

Jag tyckte också en massa saker om vallning och vallhundsträning innan jag provade på själv.

Efter att ha ägnat dryga två år åt att träna och engagera mig i praktiskt jobb med hund har jag blivit betydligt mer ödmjuk och insett vilken speciell gren detta faktsikt är. Det är så förbannat mycket mer än dirigering av en väluppfostrad hund…

/Aremea

Annons:
Nicolina
2011-10-26 16:33
#28

Jag har följt hela tråden och står med foten i båda "dikerna". Kommer inte lägga mig i eran diskussion då jag inte har något att säga där, men har en fråga som jag funderat väldigt länge på.

SVaK står ju för Svenska vallhundsklubben, men det tycks bara vara Border Collie och i viss mån Working Kelpie som är "välkommna" och accepterade hundraser och de raser som klubben jobbar för. Varför har då klubben detta namn? Borde då inte klubben jobba för ALLA vallhundsraser i Sverige? Enligt SKK rassida så har vi ju en hel del raser under katogorin "Vallhund", antar att dessa raser då passar in under kroppsvallare och då går ju frågan in i er diskussion här ovan.

Ingen påhopp, utan bara en fråga =)

[Aremea]
2011-10-26 17:47
#29

SVaK jobbar med vallning och står med ena foten i rasklubben för BC och den andra i djurägarnas intresse - alltså bönderna.

De jobbar med de vallhundar som har potential som praktiska arbetsredskap, och välkomnar alla som har den ambitionen. Däremot finns det inte resurser att ta hand om alla som vill hobbyvalla med sin sedan många generationer tillbaka utställningsavlade fd. vall- eller herdehund. Vi tvingas helt enkelt prioritera dem som har ett reellt behov av sin hund på våra kurser. Och inte ens då finns det plats för alla.

Det finns heller inte speciellt många instruktörer som är intresserade av att hålla på med sk. kroppsvallarraser, eftersom det till stor del handlar om rena cirkustrick som ska läras in. Vallhundsträning med raser med drift bedrivs på ett annat sätt och med annat fokus och kan inte rakt av översättas till raser utan drift.

En av de få "kroppsvallarinstruktörer" som finns i sverige har gått ut offentligt med åsikten att man öht inte ska låta raser som inte enbart avlas på vallningen få delta i kurser eller prov, för vallningsdjurens skull. Fåren blir helt enkelt för stressade av all jakt och dålig djurkänsla som uppvisas. Denne människa har varit engagerad i en kroppsvallarras och jobbat stenhårt i rasföreningen för att öka vallningsfokus på aveln i över 20 år, och kan därför sägas vara väl insatt.

Min ena BC är en jätteduktig apportör, men jag begär ändå inte att retrieverklubben ska ha kurser i apportering för BCs. Jag kan också ha självinsikt nog att inse att mina kunskaper inte räcker till att bedömma min hunds apporteringsförmåga, och att även om han klarar av att kånka runt och hämta saker så är det inte samma sak som att han är en god naturlig apportör.

/Aremea

Nicolina
2011-10-27 11:15
#30

#29 Tack för svar! =)

hundflocken
2011-11-16 15:15
#31

En sak till…

SVAK är en klubb som funnits länge och eftersom intresset för andra raser att börja valla kommit upp mer de senaste åren så är det väl inte så kontstigt heller att SVAKs prov är "anpassade" efter BC och WK som nu en del så vakert skriver här…

Själv är även jag av den uppfattningen att en bra vallhund ska kunna klara av ett VP. Det finns ju ändå vissa skillnader i hur en del hundraser vallar, och då får väl kroppsvallarna eller vad den intresseföreningen nu heter som arbetar för att få igenom officiella prov för "andra vallande" raser arbeta därigenom och inte gå och försöka ändra på SVAK.

SVAK är även en rasklubb för BC.

SWKK är för WK.

/Lisa med Dusty och Bowie

www.hundflocken.se

 

Lucifer06
2011-11-16 16:12
#32

Yay! Lisa har hittat hit! :)

http://www.eyeam.se

Upp till toppen
Annons: