Annons:
Etikettavel
Läst 3357 ggr
Nicolew
2011-08-20 23:58

Australian shepherd avel

Jag är lite fundersam över det här med genetiken hos aussien.
Kan dom bära på tex rött? Så om vi säger att:

Mamma: Blue Merle
Mormor: Röd 
Morfar: Blue merle

Pappa: Tre färgad 
Farmor: Blue merle
Farfar: Trefärgad 

Kan du valparna bli röda eller red merle?

Kanske låter lite konstigt på min beskrivning, och fel sida att fråga på. Men någon kanske vet? Har nämnligen tittat in en kommande kull där mamman är blue merle och hennes mamma är red merle. :)

Tacksam för svar!

/Nicole
http://nicoletollemark.weebly.com

Annons:
[Ebfotograf]
2011-08-23 14:12
#1

Om en Aussie ska kunna ha rött i sig måste en hundens stamtavla ha rött i sig. Det är ganska svårt att få fram Red Merle, där borde en förälder vara Red Merle. Vid denna beskrivning du har gjort där Mamman är Red Merle och pappan är Trefärgad (svart) då blir det ganska svårt att få Red Merle, men chansen finns! Jag förväntar mig Trefärgat (svart och rött) och Blue Merle och det finns chans för någon Red Merle. För att få fram rött enkelt borde en förälder vara Red Merle och den andra Röd Trefärgad.

Somsagt det är inte enkelt att få fram Red Merle, hunden måste ha ett såkallat "rött band" i sin stamtavla. Det vill säga rödbärare för att kunna ha chans att få färger med rött i sig.

Vad för färg är pappan till Valparna?

emma93
2011-08-26 11:57
#2

Båda föräldrarna måste vara röda bärare för att en valp skall kunna bli röd eller red merle. Mamman är definitivt bärare tack vare mormors röda färg, men det är oklart om pappan är det då båda pappans föräldrar har svart som grundfärg (jag antar att du menar svart trefärgad när du skriver trefärgad?). Det kan vara så att pappan är röd bärare beroende på vad som ligger längre bak i stamtavlan, precis som #1 skriver.

Om båda föräldrarna har röd grundfärg så blir det enbart röda valpar. Det gäller ju då också om en är redmerle och en solid röd. Det blir då red merle och solida röda valpar.

Skulle pappan vara röd bärare i denna kombination, så kan det bli solida svarta, solida röda (med eller utan tan, då vi inte vet nåt om mamman och merlarnas tan), redmerle och blue merle.

/emma93

Nicolew
2011-08-26 12:03
#3

Okej tack! Jag skrev bara något nu som ex. Men då förstår jag! :)

/Nicole
http://nicoletollemark.weebly.com

emma93
2011-08-26 13:10
#4

Det är spännande med färgerna tycker jag. Och extra kul när det kan bli en kull med alla färger:).

Nicolew
2011-08-26 16:02
#5

#4 Ja precis! Älskar genetik :D

/Nicole
http://nicoletollemark.weebly.com

Cassii
2011-09-21 22:24
#6

Vad är solid? Oskyldig


Annons:
emma93
2011-09-22 08:44
#7

#6 Solid är när grundfärgen (hos Aussie är de godkända grundfärgerna svart respektive röd) är "fast", t.ex uppbruten av merle (vilket är alternativet på godkänd färg/teckning hos Aussie). Har svårt att hitta bra ord, så hoppas ni förstår hur jag menar med "fast". :) En hund kan vara solid även om den har tantecken och vita tecken, då dessa tecken ses som en förändring av grundfärgen, såsom en merle gör (dvs merlegenen bleker t.ex den svarta färgen så att det ser ut som blå/silver).

Cassii
2011-09-22 10:10
#8

#7 Tack så mycket för bra förklaring! :)


emma93
2011-09-22 11:01
#9

#8 Jag ser nu att ett ord fallit bort. Det skall stå "t.ex inte uppbruten av merle". Sorry!:)

Upp till toppen
Annons: