Regler

ACD:s klarar ofta inte vallhundsproven!

2011-04-15 13:21 #0 av: [Stefan91]

Jag får ofta höra att ACD:s i Sverige förlorat mycket av sina vallinstinkter och att man kan se de under vallhundsprov. Blev lite fundersam över det hela och hörde av mig till SACK, där fick jag tydliga svar på att det finns gott om Svenska ACD:s med bra vallanlag, problemet för ACD:s när det kommer till vallhundsproven är inte att rasen förlorat sina anlag för vallning utan att reglerna är anpassade för BC:s!

SACK håller på med att försöka få igenom nya regler vid vallhundsprov så att fler raser skall kunnas bedömas rasspecifikt under tavlingar.

Anmäl
2011-04-15 13:42 #1 av: [Aremea]

Ja, eftersom vallhundsklubbens VP är framtaget av rasföreningen för BC, i samarbete med de stora djurägarna så är det också anpassat efter de stora djurägarnas behov;)

Det finns ju flera andra raser som har ett anlagsprov, men huruvida det görs i samband med djurägarnas arbetskrav vet jag inte.

/Migo

Arbetande border collies inom vallning och specialsök.

Sajtvärd på vallhundar.ifokus.se

Anmäl
2011-04-15 14:12 #2 av: [Stefan91]

Är de flesta andra proven officiella?

Anmäl
2011-04-15 14:57 #3 av: [Aremea]

Ingen aning, vet inte hur rasklubbarna har ordnat det med SKK.

Anmäl
2011-04-15 14:58 #4 av: [Aremea]

Ang att SACK håller på att lobba för nya regler - gäller det SVaKs befintliga VP?

För mig som jobbar med BC s på stor besättning känns det konstigt att säga att SVaKs VP är anpassat för BC. Det är ju ett arbetsprov framtaget för att visa hur hunden klarar av de vanligaste momenten i vardagshanteringen av djuren. Vad har man för nytta av en arbetshund som inte kan göra hämt, fösa eller fålla in?

Vad är det exakt som SACK tycker att provet ska innehålla? Vad menar de med "goda vallanlag"?

Jag vet att det inom SVaK finns diskussioner om huruvida det är ett rättvist arbetsprov iom att det är ett så litet antal djur i testet(5), men i realiteten är det svårt att hitta besättningar stora nog för att kunna arrangera ett VP med större grupper.

/Migo

Anmäl
2011-04-15 15:10 #5 av: [Stefan91]

Jag ska kolla upp det. Skrattande

Anmäl
2011-04-24 11:25 #6 av: Lucifer06

Vallhundsprov inom SVaK är de enda officiella vallprovet i Sverige.
Andra "prov" är kallade anlagstest och således inofficiella.

Anmäl
2011-04-26 11:49 #7 av: Ellenfyrkant

Så på vilket sätt arbetar ACD i jämförelse med BC? Kan inte så mycket om ACD. :)

Anmäl
2011-04-26 21:18 #8 av: [Stefan91]

#4,

Har inte fått något svar i frågan om ev. ändringar i det officiella provet, men här kan man läsa mer om de förslagna reglerna för tävling:

http://www.kroppsvallarna.se/tavling.php

och här de för anlagstest:

http://www.kroppsvallarna.se/anlagstest.php

#7,

ACD är kroppsvallare och jobbar inte på samma sätt som BC som ofta är Eye-vallare:

Citerar från kroppsvallarna.se: "Definition av -kroppsvallning- och "eye" taget från www.svak.se:
Eye = arbetssätt där hunden kontrollerar flocken med blicken och en hukande kroppsställning
Kroppsvallning = arbetssätt där hunden kontrollerar flocken med snabba, pendlande rörelser".

http://www.kroppsvallarna.se/raser.php

Vad jag hört så är det officiella vallprovet framtaget för BC och där med hundar med eye, medans hundar med de typiska dragen för kroppsvallning klarar sig sämre på dessa prov (det ser man t.ex. på resultaten som min flickvän har på sin BC som är mer kroppsvallare än eye-vallare.

Anmäl
2011-04-27 08:00 #9 av: Ellenfyrkant

#8 Okej tack!

Så vad är det som avgör om man hellre skaffar en eye-vallare eller kroppsvallare. Är det bara efter egen smak och tycke man går eller finns det tydliga fördelar med de olika sorterna bland olika slags djur etc. ? För- och nackdelar med de båda typerna vore intressant att höra. :)

Anmäl
2011-04-27 15:09 #10 av: Lucifer06

Egen smak och eget tycke!
Det finns dessutom Border Collies som vallar med kroppen (ofta på kor).
Däremot finns det fördelar med eye-hundar, enligt mig...
Vissa djur flyttar sig inte för kroppsvallare.

#1 Får jag fråga dig...Om nu proven är utformade efter Border Collies..
Varför klarar då kelpies proven?

Anmäl
2011-04-29 13:39 #11 av: [Stefan91]

Jag håller med Lucifer06, egen smak och tycke.

Sen så håller jag inte med om att eye-vallare skulle vara bättre på att flytta djur (vilket jag uppfatar det som), jag vet de som med fördelar använder kroppsvallare vid vallning av nöt då det kan krävas en hund som går på mer..

Det är väl inte så konstikgt, kolla på Kelpie och Border Collie i vallningsstil och eye, de är väldigt väldigt lika!

Anmäl
2011-04-29 18:07 #12 av: Lucifer06

Inte Australian Kelpie...

Det är stor skillnad på Working och Australian.

Dock så finns det flera  Australian Kelpie som klarat proven.
Det var så jag menade.

Anmäl
2011-04-29 18:31 #13 av: [Stefan91]

"12

Fortfarande så är AK mer lika BC än vad ACD är..

Anmäl
2011-04-30 20:41 #14 av: Lucifer06

#13 Har du sett en AK valla?
AK kroppsvallar MYCKET.

WK och BC eyear för det mest, och om de kroppsvallar så har de ofta eye i sig ändå.

Anmäl
2011-05-03 12:05 #15 av: monsterblom

Jag kan inte se någon anledning till att ändra vp reglerna. Du ska visa att din hund kan utföra uppgifter som förekommer på en gård i det dagliga arbetet. Det är alltså ingen tävling som ska förenklas för att man ska kunna gå med sin hund för att det är kul och man vill ha det som en merit på pappret.

Om något så tycker jag att vissa domare dömer lite för snällt på vp. Men du ska som sagt visa att din hund kan jobba självständigt och bra med djuren. Sen att det råkar vara mest BC och kelpis som klarar det beror på att det är de vanligaste raserna när man nu väljer att ha en arbetandes hund på gården.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.