Annons:
Etikettfoder-hälsa
Läst 1840 ggr
Yessica
2010-03-03 00:18

Kennelhosta!

Det sprids kennelhosta mycket nu då många slarvar och är oförsiktiga med karens. Har man träffat en hund med misstänkt eller konstaterad kennelhosta är det EN MÅNADS karens för dessa. Har din hund börjat hosta så gäller det en månad från första friska dagen, kommer hostan tillbaka är det bara att börja räkna om. Detta står klart och tydligt i reglerna!

Med karens menas alltså att den inte får träffa andra hundar. Har ni andra hundar hemma räknas dessa som smittade och kör efter samma karens som den sjuka hunden!

Det är MYCKET VIKTIGT att man kan följa det här så det tar slut någon gång. :( Jag blev så frustrerad när jag läste på agilitylistan att folk slarvat med karens och att folk får med sig kennelhosta från tävling…

Tänk på att hundarna kan bära smittan några dagar innan det bryter ut också!

Sprid gärna detta vidare!

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Annons:
HarrietKiara
2010-03-03 21:29
#1

Himla bra info. Glad

__________________________________________________________________

Love my Kelpie!

monicany
2010-03-11 09:52
#2

Kan hunden få kennelhosta om dden är vacinerad?

Vi mäniskor kan ju drabbas av sjukdom men de blir lindrigare om man är vacinerad, hur är det med våra fyrbenta vänner?

HarrietKiara
2010-03-11 18:53
#3

#2 Hunden kan fortfarande bli smittad men den får en lindrigare form av kennelhostan än en ovaccinerad hund.

__________________________________________________________________

Love my Kelpie!

Yessica
2010-03-11 23:15
#4

Vaccinet skyddar bara till 80% har jag för mig då det finns olika typer av hostan och både virus och bekterie-hosta.

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Tokryck
2010-03-14 15:04
#5

Bra att upplysa, det kan man inte göra nog ofta. Jag blir lika arg varje gång folk inte följer karensen, om inte för andras skull så för ens egen hunds skull!

Mina hundar är vaccierade, trots detta har den ena fått hostan två gånger. Den andra misstänkte jag hade fått det men det kom inte mer än en host och det kan lika gärna vara en tillfällighet. Trots detta är det självklart för mig att hålla båda hundarna borta från andra hundar.

Något som inte många tänker på är att ägaren också ska vara försiktig och inte hälsa på andra hundar under tiden. Du kan bära med dig smittan enligt veternär.

Futurity
2010-03-14 17:24
#6

#5 Många inser nog inte hur smittsamt det är. :(

 
 
 
 

Annons:
Upp till toppen
Annons: