Annons:
Etikettvallhundsprov-och-anlagstest
Läst 7884 ggr
dandan
7/19/10, 3:44 PM

Saker man måste veta när man pratar "Vallhund"

Skilj på anlagsprov och vallprov. LIVSVIKTIG skillnad. Det är något de flesta inte vet vad skillnaden är egentligen. Anlagsprov är ett inofficiellt test som rasklubbar kan göra av raser som har någon historia bakom sig som herdehund eller arbete med får. Vallprovet är ett officiellt prov som ger titeln "godkänd vallhund"om man klarar detta dvs… Kan göras på får eller nöt, bägge ger titeln.

Titeln ges till godkänd registrerad hund av vallhundsklubben, som anordnar vallprovet. Och det är framtaget för att sätta en undre gräns för vad man kan kräva för att en hund ska kunna göra arbete på en gård.

Oregistrerad hund dvs, blandras kan inte få titeln. Detta är en titel som alla andra inom hundvärden.

Till 95% är det BC som gör vallprovet. Näst största rasen är Working Kelpie. Men om vi tar tex Aussie som folk tror är en bra vallhund, hur många aussies är godkända vallhundar? Tror det är ca 15 st. Om året, eller i år undrar du då? Nej totalt. Utställningskelpien har liknande antal. Beardisen har ca 2 st osv…

Man ska nog göra skillnad på "vallande raser" och "raser av vallhundstyp". En exteriör defekt går ganska fort att avla bort, bara några generationer. Ett arbete går också fort att avla bort, men flera hundra år att skapa och förädla.

Så man ska inte vänta sig att få en vallhund om arbetet inte finns bevarat i rasen, och om aveln har tagit ur det så kan du inte träna fram det.

Det är så dags att vrida på ratten när traktorn redan ligger i diket…

Det går ett vallprov i Södertälje/Järna den 31/7.

Åk och titta ni som bor nära och aldrig sett en vallhund i arbete, det här är ju nybörjarhundar också. Sök på vallreg på nätet, under tävlingar finns mer info.

Annons:
[Aremea]
7/20/10, 3:01 AM
#1

Tack för ett bra inlägg!!

Nedanstående citat tåls att upprepas:

"Man ska nog göra skillnad på "vallande raser" och "raser av vallhundstyp". En exteriör defekt går ganska fort att avla bort, bara några generationer. Ett arbete går också fort att avla bort, men flera hundra år att skapa och förädla."

/Migo

med tre vallande border collies

HarrietKiara
7/20/10, 11:33 PM
#2

Bra inlägg med mycket bra info,

__________________________________________________________________

Love my Kelpie!

[Luppa]
9/26/10, 5:57 PM
#3

Amen.

Alex
9/29/10, 11:02 AM
#4

Bra skrivet. Att det dock bara skulle finnas runt 15 godkända vallhundar av rasen australian kelpie har jag lite svårt att tro på, då det bara förra året godkändes i alla fall nio stycken…

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Ellenfyrkant
10/16/10, 1:47 AM
#5

#4 Fast det TS skriver är 15 st aussies, alltså australian shepherd. Jag tolkar det som att TS menar att utöver de 95% som inte är BC är största delen av resterande 5% kelpies.

Men vad kommer siffrorna från undrar jag ?

Mvh Ellenfyrkant

Alex
10/17/10, 1:45 AM
#6

#5 Ja, men den meningen efterföljs av "utställningskelpien har liknande antal". "Utställningskelpien" (vilket jag anser är fel uttryck då det är arbetande hundar, men med en rasstandard) är detsamma som australian kelpie.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Annons:
Ellenfyrkant
10/17/10, 1:55 AM
#7

#6 Alltså menar TS att "utställningskelpien" har ca 15 st hundar "inne", working kelpien de flesta av 5%. Så det du regarerade på var bara det att TS skriver om dem som om rasen vore delad ?

Eftersom det bara finns en Australian kelpie undrar jag vad TS får även de siddrorna från, antalet "working kelpie" respektive "utställningskelpie". Har svårt att tänka mig att de står klassade på det viset i någon statistik för godkända vallningsprov.

Mvh Ellenfyrkant

Alex
10/17/10, 4:32 PM
#8

#7 Australian Kelpie är en ras, Working Kelpie/Australian Stock Dog är en annan. Den saknar rasstandard och avlas enbart efter vallegenskaperna, precis som Border Collie. Så ja, "rasen" kelpie är delad.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Ellenfyrkant
10/29/10, 11:40 PM
#9

#8 Dock har BC en rasstandard. O.o

Mvh Ellenfyrkant

monsterblom
11/2/10, 8:35 PM
#10

#9 Tillägga är rasstandarden väldigt luddig och har inget med om de godkänns för avel eller ej. En BC får se ut precis hur den vill, men skk vill inte att det vita ska dominera. Men det finns flera som skiter i det och har nästan helt vita hundar. Så man kan lätt säga att det inte finns någon igentlig standard för rasen, bara önskemål.

[Aremea]
11/3/10, 12:02 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Javisst kan de vara vita men ändå ha "fulla papper" - så länge de är efter vallande föräldrar och själva vallar!

monsterblom
11/3/10, 12:38 AM
#12

#11 gissar att det var svara til mig ;)

"En BC får se ut precis hur den vill, men skk vill inte att det vita ska dominera."

har sett flera gryma hundar som har varit nästan helt vita. vallningen sitter inte i färgen ;) därimot kan de få kämpa lite mer vissa gånger när fåren inte sett en vit förrut och blir intresserade istället för att förflytta sig bort från hunden. inte så populärt alla gånger X)

[Aremea]
11/3/10, 12:55 AM
#13

Ja, det var ett medhåll:)

Jaghar själv inte stött på att fåren tycker att min vite är konstig, men han ser ju ganska "normal" ut i ansiktet. Vet dock om en väldigt vit hund som fick dispens att ha svart väst på sig på tävling - för att fåren inte skulle bli rädda.

Annons:
[Stefan91]
10/7/11, 1:51 PM
#14

Nejnejnej, du måste komma ihåg att de vallhundsprov (och tävlingar) som finns idag och som används av SVaK är gjorda för BC och kallas collecting style!

Medans det även finns godkända tester som passar bättre för Aussie osv, dessa kallas traditional style. Dessa tester och tävlingar har dock ingen anordnare i Sverige och jag vet inte varför SVaK inte håller i dem.

Kom ihåg att våra vallande raser har olika ursprung och olika arbetssätt, detta gör att de klarar olika tävlingar och tester olika bra men gör det den ena bättre än den andra för det?

Vh Stefan

monsterblom
10/11/11, 9:04 PM
#15

#14 De vallhundsprov som finns idag är inte gjorda för BC specifikt, utan för vallhundar. Det är ett arbetsprov där hunden får visa att den kan hantera djuren på ett bra sätt och kan användas som ett hjälpmedel av djurägaren.

Klara då inte en hund provet så är det antagligen pga att den inte uppfyller kraven man har som djurägare på sin medhjälpare.

Finns även en tråd om den frågan här: http://vallhundar.ifokus.se/discussions/4e737c4988f472516c022d95-funkar-det-pa-riktigt#discussions-1

[Stefan91]
10/12/11, 9:27 PM
#16

Tyvär, VP är utformat efter BC/Kelpie, sorry men så är det.

Citerar SVaK:s sekreterare: "Inom FCI kallas de tävlingar och prov SVaK utför collecting style. För övriga raser (utan working kelpie) passar traditional style bättre, men SVaK har inte för avsikt att börja med denna sorts tävlingar. //Torbjörn Skaar".

Citerar från FCI (se det understrukna):

"HERDING WORKING TEST

FCI-HWT

- Collecting Style -

for Border Collie and Kelpie exclusively".

dandan
3/6/12, 1:30 PM
#17

Hur jag använder uttrycket utställnings-Kelpie är för att inte förväxla med Working Kelpie. Det har varit en ras tidigare men på samma sätt som i de flesta raser så ville folk lite olika saker i rasklubben. Så summan blev att de som ville ställa ut och inte ville jobba med sin hund registrerar i Kennelklubben under Australian Kelpie, och de som ville avla på arbetsegenskaper registrerar under Working Kelpie i Australiens motsvarighet till Svak. I Sverige registreras både BC och Working i Svak, medan Australian i SKK.

Trots att Kelpiesarna är mycket nära släkt så ser de väldigt olika ut i arbetet. Grundregel 1A vad en hund ska kunna göra, hämta djur. Det är den absolut viktigaste och mest användbara egenskapen hos en vallhund, det är oftast redan där som det brister hos andra raser än BC och Working Kelpie. Några Australian fixar det har jag sett.

All statistik på vallprov finns på vallreg, Svaks sida under fliken sök hund. Där finns det flikar på olika hundraser, och alla hundar som startat ett vallprov finns med. Australian har en egen flik, Aussie likaså. Där kan man skrolla ner och räkna godkända hundar som har "Godkänd" markerat i grönt. Går att klicka på hunden, se resultat och kommentarer från domaren. Tips för de som tycker att jag rackar ner på någon ras som vallhund. Men fakta är svårt att blunda för.

Alex
3/6/12, 7:25 PM
#18

#17 "Hur jag använder uttrycket utställnings-Kelpie är för att inte förväxla med Working Kelpie"

Använd Australian Kelpie, som rasen heter?

"Så summan blev att de som ville ställa ut och inte ville jobba med sin hund registrerar i Kennelklubben under Australian Kelpie"

Inte ville jobba med sin hund? Kan du nämna en enda uppfödare av Australian Kelpie i Sverige som inte jobbar med sina hundar? Skillnaden är väl att WK avlas enbart för vallegenskaperna, medan AK är mycket inriktad på bruks idag, även om det fortfarande finns bra vallningslinjer även där. Att påstå att AK avlas för utseende istället för arbete är ju bara fel, för det gör de inte. Arbetsförmågan får absolut inte sättas åt sidan utan är det huvudsakliga, utseendet är ju bara ett plus.

Att en hundras har en rasstandard innebär ju inte att den är en sällskapshund…

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

dandan
3/7/12, 11:16 PM
#19

Beskriver bara hur det såg ut i australien när rasen delades. Om tanken hade varit som du uttrycker det hade det inte varit en delad ras idag. Eftersom det här är ett vallhundsforum och vi diskuterar vallhundar så menar jag i arbete givetvis vallning eftersom det gäller vallhundar.

Du kan aldrig bevara en vallhund med att avla på bruks-egenskaper, och att Australian har varit (inte är) en vallhund bevisar bara det jag säger. Om Australian skulle tillvarata avels-tänket som WK antog så skulle Australian vara en vallhundsras idag, men det har man supit bort och kan aldrig återställa. Det finns en ras med arbetskrav för att få registrera i sverige, och det är BC. WK har ett öskemål att bara avla på godkända individer och dom har betydligt mer vall i sig än någon Australian. Det är bara löjligt att tycka att om hundarna inte klarar av att valla så är det fel på vallproven. Och om det måste vara näst intill söndervallade får i en begränsad inhängnad hage för att hunden ska kunna valla så är det ok.

En Australian kan du bara ha för hobbyvallning på en begränsad yta med tröga får, det är inte en hundras som någon väljer för att ha i arbete. Det är fakta och det vet du om, om du har en aning om vad vallning är förstås.  Men du skriver ju själv att det avlas på bruks-egenskaper, och då kan man ju inte räkna med att kunna få en bra vallande avkomma. Så jag tycker att du bör flytta ditt fokus från vallhundsforum till bruksforum med en Australian.

Jag kan gå med på "hund av vallhundstyp", men absolut inte "vallhund". För det mesta är bortavlat tillförmån för brukslinjer.

hundflocken
3/7/12, 11:33 PM
#20

Orkar inte lägga mig i disskusionen ovan men vill göra ett tillägg and kelpisarna…..

WK och AK har reggats som samma ras i Sverige (trots att de är olika raser) dvs i S registret ända till jag trir det var år 2000 då Wk faktiskt godkändes av SKK som en "egen" ras, trots att de i Australien är delade sedan länge.

WK reggas alltså numera i AS registret och är ej godkända av FCI och man får inte ställa ut dem, de har inte någon "riktig" rasstandard, utan man avlar endast på vallningsegenskaperna.

En seriös WK uppfödare föder upp valpkullar som är vallmeriterade med minst ett VP…

Men för att gå tillbaka lite, det finns en alltså en del WK blod i en del AK linjer, har dock inte alls koll på AK linjerna så vet inte riktigt vilka.

Har själv en WK och en BC och min WK är duktig, men kan väl säga att min uppfattning om dessa raser är att BC är "snäppet bättre" en en bra WK….. Och ser man resultatmässigt på tävlingar så är det itne så många WKs som kommer så högt resultatmässigt….

Visserligen är det inte så många WKs om man jämför med BCs, men då har du ändå WK som avlas på vallegenskaperna.

Har sett vissa AKs när de vallar och visst kan de ha en del vall i sig, men har aldrig sett en AK som har lika mkt vall som en bra WK och det i sig är inte så konstigt kan jag tycka eftersom de här i Sverige inte avlas alls på vallegenskaperna utan på andra meriter.

/Lisa med Dusty och Bowie

www.hundflocken.se

 

Annons:
vallhund
3/8/12, 5:32 AM
#21

Vad SKK anser om vita BCs är tämligen ointressant eftersom BCs inte kan ställas ut på nationella utställningar, bara på internationella ditos. O i resten av världen reggas inte arbetande BCs av nationella hundregister utan av ISDS.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

hundflocken
3/8/12, 11:29 AM
#22

Tillägg! Det finns vilket jag tycker är trist utställningslinjer av Border collie och arbetande linjer…. Som så många andra raser…. Trist… Men själv kan jag tycka att det är bra att vi här i Sverige inte har så många som köper Border för att ställa ut utan att vi nästan uteslutande har arbetande linjer och att de som väljer att köpa Border förstås att detta är en ras som kan vara ganska krävande… En av världens bästa vallhundstränare som jag gått för, bobby d har sagt att här i Sverige har vi inte den allra bästa populationen med Border, men däremot har vi den mest jämna eftersom seriös avel på Border innebär att de måste ha minst vp Vet att en del tycker det är onödigt, men ett vp är verkligen mini nivå och jag tycker det är bra att vi har det… :-) Ursäkta avstickaren…. :-)

/Lisa med Dusty och Bowie

www.hundflocken.se

 

Alex
3/8/12, 12:03 PM
#23

#19 Då missförstod jag dig, då jag tolkade en hund som inte arbetar som en hund som inte gör någonting alls, inte bara vallning.

Vill dock poängtera att jag aldrig har sagt att vallhundsproven ska anpassas efter hundarna! Det tycker jag inte heller (vilket jag bestämt tror jag tidigare skrivit i en annan tråd). Vad jag vet är att det finns flertalet australian kelpies som blivit godkända vallhundar i Sverige. Majoriteten kommer väl dock från australienska linjer, och det är de jag har mest erfarenhet av och den jag hade var också en sån.

Jag tänker inte säga att de kan mäta sig med BC, eftersom det är hundar avlade på enbart vallanlagen och de "ska" ju vara bättre. Men jag har också sett AKs som vallat riktigt bra och gjort ett bra jobb i fårhagen, så nog finns de.

Jag kanske är ute och cyklar, men en hund som klarar vallhundsprov (ja, vallhundsprov, inte anlagstest) måste väl ändå vara en någorlunda duglig vallhund? Så tolkar i alla fall jag ditt första inlägg, eller har jag missförstått igen? Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

dandan
3/9/12, 3:57 AM
#24

Poängen som jag vill ta fram är hur snabbt man kan radera ett arbets-sätt på en ras. Om man jämför WK med Australian som till inte allt för länge sen var samma ras och hur det ser ut idag. En WK är en fin vallhund, Australian har gått förlorad som vallhundsras. De Australian som jag sett på vp de senaste åren har enbart vallat på lydnad.Det har varit någon enstaka jag sett som jag kunde säga att den vallade. Det finns inte en gnutta djurkänsla kvar, och inget direkt intresse av att valla och ingen direkt arbetsvilja på djur. Allt det här har en WK kvar. Det går att klara ett vp på ren lydnad men hunden måste vara intresserad av att jobba på får och det är där det brister. De fallra flesta Australian fixar inte detta. En del WK och BC fixar inte heller detta, men det är en defekt i deras arbets-sätt och kravet på vp hindrar dessa hundar att föra sina dåliga gener vidare. ( WK har endast önskemål om vp, men de allra flesta avlar på samma sätt som BC) ( På grund av en lite avelsbas).

Det räcker inte med att nån procent är vallintresserade i en ras, och att det avlas på detta hos enstaka. Rasen blir bara mer och mer urvattnad. Det som försvunnit de senaste åren ur Australian skulle varken du,jag eller våra barn kunna se om man jobbade för att återskapa vallningen. Lätt att ta bort, 100 år att återskapa.

En BC är bättre på att valla, en BC dominerar de flesta hundsporter den får tävla i. Tack vare arbetskravet i aveln. Mycket vallning=hög koncentration=mycket arbetsvilja. Hade vi haft några flera raser som haft arbetskrav så hade det säkert sett annorlunda ut på prispallarna. Men de största motståndarna är väl SKK och uppfödarna själva… Pengarna styr.

Alex
3/9/12, 9:26 AM
#25

#24 Då förstår jag absolut vad du menar och håller med dig, helt och hållet! Det borde helt klart finnas arbetskrav för avelshundar av arbetande ras. Även om AK nog löper mindre risk att avlas till ren "sällskapshund" för sitt utseende (den anses väl i de flestas ögon inte vara lika "snygg" som australian shepherd t.ex Flört) så tycker jag att det är himla trist att vallningen avlats bort så mycket som den har. Brukshundar har vi ju hur många som helst av i olika raser, vallhundar finns det ju färre raser av. Och jag tror ju att det går att kombinera arbetsvilja och utseende, det tar väl bara lite längre tid att få fram det. Tid som de flesta inte har antar jag.

Nu är jag kanske ute och svävar lite, men vad jag vill ha fram är att jag nu förstår vad du menar och håller med. Även om jag har sett flera AK valla på ren instinkt (min egen bl.a och uppfödaren var jättelycklig över att se att lydnaden var som bortblåst när vi klev in i fårhagen), så vet jag att det inte är en majoritet direkt och risken finns väl att det blir ännu färre då de flesta verkar intresserade av att avla på bruksegenskaperna.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Upp till toppen
Annons: