Annons:
Etikettfoder-hälsa
Läst 2591 ggr
[countess]
2010-09-21 02:03

frågor ang crd

det är så här min barndoms kompis och hennes sambo är ute efter 1 collie och har nu hittat en valp dock när jag kollade stamtavlan så visar det sig att både hanen och tiken har crd lindrig och crd måttlig även mormor gammelmormor och även på hanens sida . uppfödaren säger att hon har varit uppfödare i 30 år men jag tycker det låter oseriöst och får man para med crd och vad gör sjukdommen ? har läst att det är okej att en av föräldra djuren är okej men inte båda . och sen undrar jag om det är ärftligt varför avlar man då på dessa hundar med crd

Annons:
[IsabelleA]
2010-12-14 22:41
#1

Intressant fråga du tagit upp där! Jag har faktiskt ingen aning om vad CRD är för något men är det en sjukdom så låter det konstigt om uppfödaren avlar på detta Förvånad Kanske är det för att föräldrardjuren gjort mycket bra ifrån sig på utställningar. (Ursäkta mig nu) - Utställningsgalna människor brukar inte bry sig om vad de avlar på …. Jag vet att jag drar alla under en kam nu men det är så jag upplever saken.  Har du en fin idivid där det står SE USCH framför namnet på djuret ifråga skiter flertalet människor i om hunden bär på genetiskt burna sjukdommar och defekter osv. Allt för att avkommorna ska ha fina stamtavlor.
Observera nu att jag inte syftar på alla kennlar som ställer ut sina hundar.

Vet du vad CRD är? Vad står det för och vad är det för något?

[sheltietjej]
2010-12-14 22:48
#2

CRD - en felaktig utveckling av blodkärlen i åderhinnan som ligger under näthinnan. Denna defekt syns ibland endast på valpar under 12 veckors ålder. Senare i livet kan åderhinnans blodkärl kamoufleras av normalt pigment i näthinnan. Undantag är albinoiska ögon, där syns defekten hela livet. CRD är den vanligaste och lindrigaste defekten vid CEA och ger inte några synproblem.

_Källa: http://www.ssvo.se/sjukdomar.html_

PetraKarin
2010-12-15 11:57
#3

Det är tillåtet att avla på CRD men helst ska man i så fall se till att bara ha det på ena sidan för att minska risken att valparna ärver, tror jag.

Min valps pappa har lindrig men mamman är fri.

Jag kommer inte ihåg exakt hur reglerna och rekommendationerna är men kolla rasklubben.


Upp till toppen
Annons: