Vallhundar iFokus

Vallhundar

Etikettvardagslivet
Läst 2059 ggr
7ipparn
0

Hjälp?!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej jag har ingen renrasig vallhund men har en valp på 11veckor som är en blandnig mellan 50% golden 40% border collie och 10% labbe

man märker att hon har vallhund i sig då hon redan som 9veckor följer mig vart jag än gick och försöker styra min äldre hund (mindre ras) åt olika håll…

min fråga är vad ska jag träna med henne för att hon ska få ut 100% lycka i träningen ?

just nu tränar vi vanlig vardags lydnad, sitt, ligg, kom, nej, lite sök och även trix som under rullarunt och snurra. hon är så jäkla smart..

men hur går jag vidare i vallhunds träningen.. då hon värkar ha fått mycket gener från BC

7ipparn
0

menar inte riktig vallhundsträning utan mer träning i sig, oavsätt träning alla tips på träning för hund är välkomna… hon kommer förhoppningsvis bli en patrullhund inom hemvärnet! eller väktar hund :)

så vallningen är utesluten mer typ lydnads träning eller andra tips på hur man kan träna en BC :d

evelina1991
0

Man kan ju inte börja träna en hund redigt heller med verken vallning eller annat förens hunden är 1 år eller mer beroende på vad man nu vill  göra så att säga. Vi kör mycket psykisk träning på vår tjej, hon är en blandning mellan shäfer/ border collie , men en fråga bara. Hade ni då tänkt ha henne som patrullhund/väktar hund som hobby/aktivering eller som jobb för henne ?!

[Aremea]
3

Det går att träna en jäkla massa saker innan hunden är ett år gammal.

dinamnam
2

#3 istället för att säga "det går att träna en jäkla massa saker innan hunden är ett år gammal" så kan du ju ge tips till TS…eftersom du är så duktig och verkar veta allt :)

Och till dig TS…jag minns inte vad jag gjorde med min BC valp (renrasig BC, som snart är 2 år) men jag tycker du kan jobba lite med spår och kanske lägga ut lite små godisbitar i trädgården och låta valpen nosa upp bitarna det brukar dom bli trötta av. Och sedan så kan du även fortsätta med lydnaden att han/hon ska titta på dig och ge belöning så fort han/hon kollar upp på dig!

Är en 14 årig tjej så många kommer bara tycka jag är fånig och inte kunna något…haha

Med vänliga hälsningar 

vallhund
1

Ja hur o vad tränar man en valp?

Rumsrenhet, vardagslydnad, kontaktövningar, passivitetsövningar, trix etc. Valpkurs är en bra början. Ungefär i linje med dina förslag.

Btw, hittar ingen Cozmo i Vallreg, men han kanske heter något annat i stamtavlan?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[Aremea]
3

Vid ett års ålder kan/är mina utbildade inom:

Drag (inkörda, vet att de ska sträcka linan, kan styrkommandon, tempoväxlingar, orädda för ljud och föremål som släpas bakom dem. Inlärt på promenader med dragsele och midjebälte)

Vardagslydnaden är befäst. (Hunden är rumsren, kan gå i koppel, gå lös utan att fara iväg, förstår och följer hemmets regler vad gäller tillåtna zoner och aktiviteter inomhus, kan ta viss dirigering i still med hopp upp/hopp in/genom/under/gå runt, förstår ett antal styrande komandon i stil med försiktig/kom igen/tänk dig för/akta dig/gå bort, hunden går att ha med sig i främmande miljöer, kommer på inkallning i alla lägen, kan umgås med andra hundar och förstår förbudsord, äter inte "fynd" utomhus mm)

Alla regler för lek och belöning är etablerade (dvs hunden hämtar föremål till föraren, kampar utan omtag, aktar förarens händer, etablerade bithämningar, släpper vid passivitet, leker och greppar alla olika typer av material och föremål, leker villigt och intensivt i olika miljöer, kan variera intensiteten i leken, bryter snabbt och blir passiv på kommando, ljudar inte, tar kontakt för fortsatt lek, gnager och tuggar inte på leksaker)

Visitering och omvårdnad är etablerad (hunden accepterar och uppskattar all typ av beröring på hela kroppen, inkl tandvisning, kloklippning och total passivitet inför ex vis sårvård och liknande. Hunden kan grunderna för stretching, slappnar av vid massage, låter sig undersökas av främmande på främmande plats och är van vid att ha på sig tassbandage, accepterar och är nöjd under duschning/bad.)

Hunden är van vid flera olika sorters utrustning och förstår vad de olika selarna är till för (dragsele, spårsele, promenadsele och halsband) Den är även van vid att ha långlina släpandes efter sig. 

Nosarbetesmomenten är inlärda och grundade (Minisök, sökplattform, sökbana, ytsök, rumssök, uppletande, spår och sök). ALDRIG godissök eller näringsspår!

Hunden är bil- och resvan, är tyst och avslappnad under färd.

Hunden är ensamhetstränad så att den tryggt går att lämna i bekant miljö i flera timmar. Den är även van vid hundgård och att sitta bunden under kortare stunder med svår störning i form av träning med annan hund. Tuggar INTE koppel!

Hunden förstår platskommando och går att lämna oövervakad och okopplad utan att den går sin väg/hittar på dumheter, med begränsad störning (lantmiljö, hundar/folk som kommer och går, samt att föraren tränar annan hund inom synhåll.)

Hunden är inklickad, kan grundläggande inlärningstekniker, förstår kontaktövningar, omvänt lockande, nyfikenhetsövningar osv.

Ffa så har allt ovanstående lärts in med positiva metoder som bygger upp och stärker relationen mellan hund och förare, så att det alltid i alla lägen är fantastiskt trevligt att umgås med och arbeta tillsammans med sin människa!!