Vallhundar iFokus

Vallhundar

Etikettövrigt
Läst 4757 ggr
Pennybus
1

Border Collie utan vall?

Hejhej!

Jag blev lite nyfiken då det är BC's ute på blocket då och då som inte används för vall utan för agility och bruksgrenar, och inte arbetar inom vall någonting, vad anser ni om dessa?

Jag har alltid varit intresserad av vallhundar, hade jättegärna testat på att valla någon gång men det är inte aktuellt just nu, men vad anser ni om de som inte använden BC's till vall utan bara för bruksgrenar, agility(räknas det som bruks?), freestyle, flyball o.s.v.? 

Mvh

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

connie98
0

En BC måste vara godkänd i vall. och det brukar väll ligga mycket vilja i arbete hos dem som vallar, andra brukar vara efter utställningslinjer…
Jag tror även att om du letar efter en hund att tävla med så är det nog bättre att kolla runt hos uppfödare ist för blocket ;) Lycka till :)

vallhund
1

Oreggade BCs på blocket brukar annonseras ut som att vallanlagen är borta, så är sällan fallet.

Vill du ha en BC som inte duger till vall så kolla på http://www.svak.se/?page_id=801

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[Aremea]
1

Håller helt med vallhund. Dessutom är det stor risk att man får mycket vallning i hunden, men att det blir oanvändbart pga ex.vis för mycket jakt. 

Här kan man också hitta unga/vuxna hundar http://vallhundsgruppen.se/

I övrigt så finns det mängder av trådar här där flera erfarna användare ger sin bild av sk "sällskaps-BC". Ingen är direkt positiv, för att uttrycka  sig milt.

j-kempe
0

en bordercollie som är född i sverige och inte har GK vallhunds föräldrar klassas som blandras så du får bara tävla i det som blandraser får. Alltså inte bruks.  Så vill du hålla på med bruks för att sedan kunna tävla får du skaffa en BC med reggade föräldrar. Är du sugen på en BC med "mindre" vallning i skulle jag nog söka mig till bordercollies från andra länder i europa. Jag är t,ex sugen på att importera en BC från belgien eller polen. De jag tittat på har fina och duktiga vallhundar i stamtavlan men håller inte på med det för mycket till vardags.

Pennybus
0

Älskar allt med BC's just förutom det extrema vallandet, hade självklart velat pröva på men tvivlar på att jag hade kunnat hålla på med det i den mängden de behöver. #4 Importera? Tanken har aldrig slagit mig… Hur gör man då?

[Aremea]
5

VALLANDET ÄR DET SOM GÖR BC TILL BC!!!!!!

Pennybus
0

#6 Man behöver inte skrika :) Edit: Jag tycker att lite vall är kul, hade varit kul att kunna valla kaninerna som vi har, ifall det går, men den mängden vallning BC har är jag lite smått fundersam på om det skulle fungera.

[Aremea]
4

Som du pratar om vallning som "mer eller mindre", så verkar du behöva läsa på en hel del. Att jag skriker beror på att jag börjar tröttna på folk som aldrig läser gamla trådar utan kommer med exakt samma påstående om och om igen, dessutom helt taget ur luften.

Vallning är inte graderat i mer eller mindre, antingen finns driften att kontrollera djur, eller inte. Den kan yttra sig på lite olika sätt i olika individer och på så vis vara mer eller mindre användbar i råform, och helt oanvändbar hos en del(ex.vis BC-blandisar, vallhudnsraser som inte längre avlas på vallning mfl). 

Antingen har hunden driften att valla, och då kan man lära den att arbeta på massor av olika djurslag (även om det klart underlättar att det handlar om flyktdjur som flockar sig), eller så har den inte vallning i sig och är då helt meningslös vid djurhantering. Alla hundar kan lära sig att positionera sig på ett visst ställe på kommando, detta är INTE vallning. Vallning är när hunden själv, instinktivt, kan förutse och kontrollera djur.

Det finns ett stort behov än idag av arbetande vallhundar inom får- och nötdrift, och bara två raser kvar i världen som klarar av detta arbetet. Om man inte avlar selektivt på vallanlaget så urvattnas det fort, kvar blir en massa skräpbeteenden som gör hundarna jobbiga och helt oanvändbara inom praktiskt arbete. 

BCn är inte en bra hund trots vallningsaveln, det är den bästa hundrasen inom massor av grenar PÅ GRUND AV vallningsaveln!!

Vill man inte ha en vallhund finns det 398 andra raser att välja på, ge fan i att stödja oseriös utställnings/sällskaps/sportavel på våra arbetsraser!!

Pennybus
0

#8 Jag har inte läst igenom trådar för jag har inte orkat, helt ärligt. Jag har inget emot just vallningen men det är just på grund av att jag hört att Bc's blir som tokiga om de inte får valla tillräckligt mycket, jag anser den som en superduper arbetshund. Hur är en BC som kanske får valla någon/några gånger i månaden?

vallhund
3

Hur bra maratonlöpare blir man om man springer 2 - 3 lopp om året o inte tränar mellan gångerna?

Det finns en del elitförare inom spec bruks som köper BCs från riktiga vallinjer, o ja, de får köpa, men de är tillräckligt smarta o erfarna för att inse att det är just vallanlagen som gör dem till cmampionatsämnen i övriga grenar oxå! Dvs, de vet att vallhundsavel är vallhundsavel, man får inte till bra brukshundar genom att urvattna vallanlagen, det är som att kasta ut barnet med badvattnet.

Titta på utställningsavlade BCs, Pikkupainens t ex, grova, fyrkantiga pälsmonster med död blick. Varsågod o importera skräp, men förstör inte rasen!

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Pennybus
0

#10 Och så var det dehär med att jag aldrig ens tänkt på att importera, utan jag undrade bara pga det som #8 skrev. Jag skulle kunna valla men inte särskilt ofta, det är ju det. Det första året hade jag kunnat valla ganska ofta, men sedan när jag börjar på gymnasium så kommer jag ite kunna valla lika ofta dock läggs fokus på annat så som lydnad, agility, freestyle o.s.v. och när jag kommer hem under helger och lov läggs fokuset på vallningen istället.

[Aremea]
2

Vallningen börjar man med när hunden är runt året. Och det är inte jämförbart med annan aktivering, utan är att betraktas dom berikning. Det går inte att träna sporadidkt utan att bli onödigt stressande för både hund och vallningsdjur.

Pennybus
0

#12 Menar du att man inte tvunget måste valla med en BC för att hålla den stimulerad?

[Aremea]
1

Nej, tvärt om. Vallning är ett basalt behov för att de ska må bra.

Pennybus
0

#14 Hur "mycket" vall i månaden behöver den för att må bra, då? :)

[Aremea]
2

Det beror i allra högsta grad på hunden, kvalitén på träningen/arbetet. 

Och du kan inte lära en hund valla om du tränar lite sporadiskt, det enda du bygger då är frustration och stress hos både hund och får. Speciellt om du själv är orutinerad och inte kan läsa får.

Vallning är världens svåraste hundgren. Det handlar inte om lydnad och moment, det handlar om att lära sig hantera en drift starkare än parningsdriften och att lära hunden bygga en relation till får. Det gör man inte på ett par halvtimmesträningar i månaden.

Mina hundar vallar 3-5 dagar i veckan året om, minst. Säsongsvis arbetar de med får 7 dagar i veckan, ibland upp till 10 h om dagen.

Det tar en grön förare med sin första vallhund uppemot 1½-3 år att lära sig grunderna som krävs för att hanka sig runt ett VP med ok poäng. Om de tränar intensivt. 

Ska du inte ha vallning som huvudsyssla, ska du inte ha BC.

Pennybus
0

Var och hälsade på en person idag som tränar spår, agility och lydnad, inte vallning, och hennes hund var ändå lugn som en filbunke? Hur fungerar det? o:

[Aremea]
2

Första motfrågan: Var det en renrasig och reggad BC? 

Hunden kan vara lugn ändå, så klart. Däremot så mår individen inte optimalt om den inte får jobba med vallning, precis som hundar inte mår bra om man inte tillgodoser övriga naturliga behov. Dessutom motarbetar man avelsarbetet i rasen om man inte använder och därmed utvärderar sin hund inom det område som är huvudsaken: vallningen. 

Och, jätteviktigt, du kan ALDRIG veta när du köper valp, om du kommer få en som kräver fem timmars vallning i veckan, eller en som kanske inte är intresserad alls. Därför rekommenderar vi i rasklubben att om man mot alla råd ändå vill ha en BC utan att valla, så ska man söka en äldre omplacering som inte fungerar som vallhund.

Pennybus
0

#18 Nej, hon var inte en reggad BC

[Aremea]
2

Alltså var det ingen BC, utan en blandras. 

Det blir lite äpplen och päron om du jämför oreggade blandisar med en renrasig arbetsmaskin.

[Aremea]
2

Hur kommer det sig att grannens lagotto verkar trivas fast den inte fpr valla?

Svar: Det är ingen vallhund

Hur kommer det sig att en schäfer-labbe-dalmatiner trivs fast den inte får valla? 

Svar: Det är ingen vallhund.

Hur kommer det sig att en blandis som påminner om en BC trivs fast den inte får valla?

Svar: Det är ingen vallhund. 

Hur kommer det sig att de allra flesta BCs behöver valla för att må bra?

Svar: De är hårt prestationsavlade vallhundar.

Blev det lättare nu?

Pennybus
3

Tänker inte skriva mer i tråden pga. otrevliga människor, detta var bara en fråga som defenitivt INTE kräver otrevliga svar.

j-kempe
0

Jag vet inte riktigt hur man importerar men det går att ju att ta reda på :) Sen så är jag noga med att kolla stamtavlan på de kennlarna som fått upp mitt intresse. Jag vill nämligen inte ha en fluffig utställnings BC. Utan en BC som har föräldrar efter arbetande linjer. Ett exempel på det jag hittat har t,ex kevins mirk i stamtalan.

sagaindia
4

Det finns ju massor med härliga raser att välja på om man inte vill hålla på med vallning. Varför komplicera saker? Köp en annan ras att ha en massa roligt med!

Asuna
3

#22skrivet  tycker inte att du skall ta så illa upp..Jag tror inte att någon som ägt en vallande BC kan tycka att det är ok att skaffa en om man inte har tänkt att ha vallning som huvudsakliga intresse..Jag är själv uppväxt med BC och jag älskar rasen men eftersom jag inte har tid och möjlighet att valla så mycket som de behöver så har jag valt att skaffa andra raser. fins ju faktiskt ganska många att välja mellan ;)