Vallhundar iFokus

Vallhundar

Etikett: övrigt
Läst 4734 ggr
amela87
1

Frågor till er som har aussie

Tänkte ställa lite frågor om Aussien,riktat i första hand till er som äger rasen och har mest erfarenhet.

• Vad tränar ni mer er hund?

• Hur går er hund ihop med hundar av samma kön?

• Har ni "vilodagar" mellan träningen eller aktiviteterna?

• Hur mycket ägnar ni åt fysisk aktivering? 

• (De dagar som ni inte tränat någon speciell sport)

• Något som var speciellt jobbigt/krävande under valp uppfostran?

• Vallar ni med er hund/Planerar ni på att prova på att valla?

Tina
2
    **Vallning, spår, lydnad, rallylydnad och agility

**

**Bra (min är en hane) , men jag är noga med vilka han tillåts leka med och sätter inte ihop honom med okända hundar (varken tik eller hane) huxflux. Hans "bästa kompis" är en hane. 

**

**Absolut.

**

**På vintern blir det mest i form av långpromenader, lösspringande och drag (spark). På sommaren brukar vi även bada (fast han tycker inte om att simma, springer mest fram och tillbaka vid den grunda delen…) och cykla, har jag råd att köpa ex kickbike till sommaren blir det drag då också. 

**

Brukar säga att något slog slint i skallen på hunden när han var runt 5 månader. Han var överallt och ingenstans, uppstressad, skällde på allt och hundmöten var det värsta. Instruktörer gav mig DAP-halsband och tyckte att jag skulle kastrera honom (vilket jag INTE gjorde). Folk med erfarenhet av rasen som jag beklagade mig hos sa "han låter som en typisk aussie hane".  Trots att jag ett tag på allvar trodde att något var fel i skallen på hunden och att han var förlorad för all framtid är han idag en helt normal och underbar arbetshund. Han har en tydlig av- och påknapp och funkar bra i alla miljöer. Hundmöten och att vara bland okända hundar går prima. 
    De gånger jag tänker "åh, vad mysigt det skulle vara med en liten valp igen" drar jag mig bara till minnes ur otroligt jävlig unghundsperioden var så försvinner de tankarna direkt.
    **Sen kan det förstås diskuteras hur stor mån detta var mitt fel då han både är min första aussie och min första brukshund.

**

• Vallar ni med er hund? 
    Ja vi har gått flera kurser och går regelbundet på privatlektioner. Har nyligen flyttat till gård och är mitt uppe i fårköp, har inte haft egna får tidigare och därför har träningen blivit lite oregelbunden. 

Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com

amela87
0

#1 Va roligt,vilken fin hund han låter 🙂
Tack så mycket för infon.

[Ebfotograf]
0
    Han är ännu ung (10 månader) men vi tränar även lydnad, rallylydnad, spår (person- och viltspår), bruks och även valp agility.

Perfekt, har två hanar hemma. Funkar bra tillsammans med andra hanar, men kan vara lite jobbig i koppel.

Oftast, beror på hur jobbig träningen har varit. Men han tycker inte det är lika roligt ;)

På vintern blir det bara promenader, om vi inte bestämmer oss för att boka inomhus hall. Det blir inte mycket. Med min äldsta körde jag drag med tidigare. På sommaren är det andra bullar då är det långa promenader i skog och på stranden. Simning på sommren och ibland på vintern (inomhus).

Han är ju fortfarande en valp i huvudet, men han tog väldigt lång tid att få rumsren. Blev väldigt stressad och kunde inte ta det lugnt när han blev lite äldre. Jobbar fortfarande med hundmöten och koppel problemen. Han har aldrig varit "olydig", aldrig förstört något eller sprungit bort, alltlid kommit på inkallning. Han var redan som valp osäker/rädd mot människor och hundar. Som tur är älskar han människor mer än någonsin nu, men hundarna jobbar vi fortfarande på. Han är väldigt skällig.

• **Vallar ni med er hund/Planerar ni på att prova på att valla?
    **Jag har valt att välja bort vallnings"genen" på min hund, och vill inte locka fram den med att prova. Aussien är en som verkligen inte behöver valla.

Soeffia
0

Funderade lite över hur och var du tränar simning inomhus?

Lita aldrig på pannkakor i luften.

amela87
0

#3 tack för svaren :)

[Ebfotograf]
0

Finns många simlokaler för hundar runt om Göteborg, själv simmar mina hundar i HundPoolarn's lokaler, i en bassäng då.

Jetaime
0
    - Min lilltjej är än så länge bara 7 månader, så nu är det främst vardagslydnad och trix vi tränar. I framtiden har vi planer på att testa på lite av varje, framförallt agility, rallylydnad.

- Min hund är rätt underlägsen andra hundar, så det går bra med alla hundar av båda könen, även småhundar.

- Det är klart att vi har, men nu är vi inte så där jätteigång med någon form av träning än.

- Det blir mycket mentalträning om dagarna, men den fysiska aktiveringen består just nu främst av promenader och olika sorters aktivering under promenaden. Kommer väl bli mer av den biten också så småningom.

- Vi hade (och har fortfarande lite) mycket problem med ensamhetsträningen då min valp hade sån enorm separationsångest, men det går framåt. Innan kunde jag inte ens lämna rummet utan att det blev ett jäkla liv och hon blev helt stressad, men nu kan hon vara själv 1-1,5 timme när hon blivit aktiverad ordentligt. Det är nog det enda som var sådär riktigt jobbigt.

- Har planer på att prova på att valla, och så klart fortsätta med det om hon visar intresse för det!

VickiochTova
0

Jag haft turen att få hem världens bästa aussiehane, en vuxen hane som flyttade in i dec 2012! Så valpfrågorna hoppar jag över :) • Vi tränar lydnad, ska start lk3 i sommar om det går enligt plan, och bruks, då spår för start i högre i höst. • han går bra ihop med de hundar vi umgås med, väldigt snäll kille! • Vilodagar har vi absolut, jag har bara 24 timmar på dygnet och vi får se vad som hinns med vissa dagar! Och han klarar absolut en veckas vila, vilket vi precis klarat av pga skada! • Fysisk aktivering blir långpromenader, intervallträning, simning på sommaren och canicross (jogga med dragande hund)! Jag var jättenervös och hade kraven jättehögt ställda på mej själv för att hinna med allt, men nu har vi kommit in i en behaglig rytm med träning och lagom aktivering! Kommer bli en aussie till i mitt liv längre fram

reverse
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Lydnad, rallylydnad, trix, drag, spår, cykling (om man nu kan säga att man "tränar" cykling…)

Gick ihop med allt och alla tills för lite mer än ett år sedan då han blev påhoppad av en annan hanhund. Efter det kan det tyvärr knorra med vissa hanhundar, men han är ingen "slagskämpe". 9 av 10 är inga problem, man får helt enkelt introducera försiktigt ifall man nu absolut vill utöka hans umgängeskrets med ännu en hanhund. Vi har haft två hanhundar till i "flocken". Han hade aldrig fått gå på hunddagis om han hade varit en aggressiv hund.

Absolut.

Har inget nummer på det. 😛Mer på sommaren än på vintern blir det absolut i alla fall. Vintern blir det mest promenader och så, medan på sommaren finns ju cykel och drag också. (Jag har ingen släde, annars vore det ett vinteralternativ!) I somras cyklade vi omkring på Gotland en vecka och tillryggalade några mil varje dag och vi tränade förstås en del som förberedelse inför det, till exempel.

Min hund var underbar som valp, han blev rumsren snabbt, jag förlorade endast en sandal till valptänderna, lättlärd, motiverad, ensamhetsträningen var inga problem alls… Nä, jag kan verkligen inte klaga på att något var direkt jobbigt. 😛

Vi har hunnit prova på att valla ett par gånger. Vi bor i Stockholm och det är långt för oss att åka till det ställe där de tar emot oss, så det kan inte bli så frekvent.

//Lina