Vallhundar iFokus

Vallhundar

Etikett: hundträning
Läst 2972 ggr
[postmortum91]
0

hur vallar man om man inte har djur?

Hej, tänkte bara kolla hur ni gör som har vallhundar. Vissa hundraser kräver ju nästan att de måste få valla, och som jag fattat det så är inte alla som äger sånna raser fårflockar eller kossor. Så hur gör man då? Finns det vissa bönder som låter en komma och träna vallning eller finns det vallningsklubbar som lånar ut får eller hur gör man?

Hur svårt är det att lära en vallhund att valla rätt? Alltså så att de inte biter fåren etc?

vallhund
0

Man går en eller flera kurser i vallning, men för att få ut något utav kurserna så måste man träna mellan kurstillfällena. Vallhundsklubben har inte vallobjekt att hyra ut, o mycket få bönder låter icke djurägares hundar öva på deras levebröd.

De får man skall träna på måste vara invallade av en erfaren hund, annars kan det gå riktigt illa o man får en oduglig vallhund på köpet.

http://vallhundar.ifokus.se/discussions/4d714c89b9cb46222705fc71-unghundstraning-varning

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[postmortum91]
0

Men måste tillexempel en BC valla? eller går det lika bra med att träna agility och liknande?

[Aremea]
1

De allra flesta BCs har så stark drift att kontrollera djur att de måste valla för att må optimalt. 

Vallning är inte jämförbart med andra grenar, utom möjligen jakt. Det är berikning, inte aktivering. Se gärna den här halvtimmeslånga förelåsningen som handlar om just skillnaden mellan aktivering och jaktberikning:

http://www.ur.se/Produkter/174662-UR-Samtiden-Hundar-som-jagar-Jakt-ur-hundens-perspektiv?q=hund

MatildaTure
1

#3 Vilket bra klipp! Har en jrt som har lärt sig att inte jaga, men det kan ändå dyka upp i tid och otid när retningen blir för stor. Ska ta upp blodspåret igen, har hamnat på hyllan när vi flyttade till stan. Men jag har köpt en jakthund, då ska han ha den sortens berikning.

Även bra när han vågar gå in på jaktbeteende mot hund, som jag tycker mig kan se alldeles för ofta. När min hund uppvisar det blir det så markant, men även icke "jakthundar" ser man detta hos.

Det bästa tycker jag är när han tar upp den allmänt kända "så länge en hund aktiveras spelar det ingen roll med vad den aktiveras". Att brukshundar behöver arbeta, jakthundar behöver jaga, och andra raser "ingenting". Man får sig en ordentlig tankeställare när man sitter med en hund som inte har den uppenbara instinkten som en BC eller en drever.