Border Collie färger?
Hur är det med CB av färgerna Red/blue merle, får dom ställa ut?
Är dessa färger godkända av Skk?
Ser sällan merle Bc så därför jag frågar ^^
Finns inga godkända/icke godkända färger på BC. BCs kan inte ställas ut på nationella utställningar i Sverige, bara de internationella.
Man avlar helst inte på merle då färgen är kopplad till en defekt gen. Merle x merle är olagliga i Sverige, samma med merle x sobel.
Hos vissa raser heter det harlekin, men det är samma som merle, bara ett annat ord.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#1 jaha tack så mycket för ditt svar 😂
Kan tänka mig att merle x merle inte ska paras då det är så med hamstrar mec (höll på lite med hamster avel innan) Dominant spot (som marle) och dominant spot för absolut inte paras då även det är en defekt o ungarna blir sjuka och dör i förtid, så förstår bättre nu. Tack

#2 Nja, på hamstrar stämmer inte det du skrev om dominant spot (iaf inte på guldhamstrar). Utan det går alldeles utmärkt att para Ds med Ds, det som händer att ungar med dubbla Ds gener dör redan i livmodern på honan och absorberas bort, helt ofarligt. Har själv fött upp guldhamstrar också och gjorde en del parningar med Ds på slutet innan jag la av, och gjorde bla. parning där båda föräldrarna var Ds och inga problem alls. Så hos hamstrar fungerar den genen lite annorlunda :)
#3 jasså? Trodde verkligen det =/
För jag har hört att ungar med bägge Ds föräldrarna kan födas blinda,utan ögon och dåliga tarmar.
(Menmen har aldrig själv avlat på ds så jag vet inte)

#4 Det är WhWh (vitmagade) som föds antingen utan ögon eller med kraftigt förminskade ögon. Att de skulle ha dåliga tarmar har jag aldrig hört talas om, men kan ju vara ngt nytt som kommit fram sen jag höll på för flera år sen.
#4 aaah det låter bekant,så kanske det var ^^
Haha! Var ett tag sen jag höll på med hamstrar.