Vallhundar iFokus

Vallhundar

Etikettövrigt
Läst 2702 ggr
Maxborder
2013-01-26 11:39
0

Ensamhetsträning

Jag har unghund på snart 7 månader som är en blandning BC/samojed men mest Bc.

Funderar på om det är nån som har erfarenhet av att det brukar kunna vara svårare att lämna BC själv än andra raser.

Vi har tränat en del med vår kille och när han va yngre tyckte jag det gick lättare att lämna honom ensam kortare stunder, men nu när vi går ut ska han alltid skälla och vill följa med.

Tystnar efter en stund men ibland blir det även en del gnäll och så innan han lugnar sig och tystnar.

Till och med om jag är kvar inne och husse går ut och han inte får följa med skäller och och blir ledsen då han inte får följa med och då är han ju ändå inte ensam?!

Han vill VERKLIGEN följa med och vara med hela tiden, som jag vet är lite typiskt för BC…. Tungan ute

Finns det nåt knep på nåt sätt att träna honom så han inte blir så då man lämnar honom?

Han är på hunddagis 3 dagar i veckan så han är ju va att vara ifrån husse och matte, och dom säger att det går bra för honom där! Och det märks att han trivs jättebra där då han jämt har såå bråttom att få komma in! Glad Dom säger att han kan gnälla lite då han är helt ensam men att han kommer vänja sig vid det.

Antar att det bara är att fortsätta träna och hoppas på att han tillslut accepterar situationen?!

[Aremea]
2013-01-26 15:52
0

Inga problem med BCs, däremot i princip omöjligt med polarspetsar. Jag känner ingen samojed som funkar att lämna ensam.

Maxborder
2013-01-26 18:04
0

Ok, kanske det lilla samojed han har i sig som visar sig då…

Om vi har med honom i bilen är det aldrig några problem att lämna honom kvar där en liten stund. Han får följa med då vi åker o handlar o så….. Glad

Men vi ska fortsätta o träna på att va ensam hemma, kanske blir bättre?!

7ipparn
2013-02-05 10:45
0

jag har en BC blandning hemma på 11veckor. Hon kan redan vara ensam utan att ge ifrån sig ett ljud eller kissa inne..

man får träna alla hundar ska kunna vara själva hemma en stund.. skulle inte kunna tänka mig att ta med min hund överallt bara för den inte kan vara ensam eller blivigt lär att vara ensam hemma…

låter jobbigt att ta med sig en så pass "gammal" hund överallt…

[Aremea]
2013-02-05 11:21
1

#3 Nej, alla hundar går inte att lämna ensamma, även om de tränas noga. De flesta polarspetsar har väldigt stark separationsångest.

7ipparn
2013-02-05 12:46
0

#4 jag skrev det där för jag visste att du skulle kommentera Nej.. jag har kollat in nästa alla trådar här och det ända du skriver är Nej nej nej nej NEJ.. så negativ, när folk frågar om hjälp eller vill valla sina hundar skriver du nej det går inte och det är inte snällt oseriösa säljare osv..

muntra upp dig lite le för tusan.. blir riktigt irriterad när du är så nedvärderande… istället för att vara glad och säga, men du kanske skulle testa på det där istället osv..

värkar som du kan allt om Bc och det är väl bra.. men andra människor kanske vill ha råd och hjälp och inte massa negativa kommentarer. vill folk valla sina blandisar låt dom göra det..

tänkte skriva privat till dig, men skrev i denna tråd för jag såg att du skrivigt så jag skrev bara för att skriva för att jag visste till 99% att du skulle kommentera..

ledsen men blir arg när folk inte ser det negativa i sina egna kommentarer och är aroganta…

mvh

[Aremea]
2013-02-05 13:17
6

Jag deltar inte på diskussionsforum för att stryka folk medhårs, jag deltar för att lära mig saker och bidra med mina erfarenheter.

Jag blir riktigt irriterad när folk ställer samma fråga om och om igen utan att titta i gamla trådar (vallning med blandraser) eller upenabrligen köper hund helt utan att ta reda på vad den har för egenskaper, och sen vägrar acceptera något annat svar än "hunden blir vad du gör den till".

För vallningsdjurens skull så ska man inte hålla på och släppa alla möjliga hundar - det är också djur som man ska ta hänsyn till! Inte sportredskap!

7ipparn
2013-02-05 13:57
0

#6 tack för ditt svar nu förstår jag dig bättre..

jag förstår även hur du menar med att alla hundar inte har egenskapen att valla. som tillex JRT blandis med BC för jag har en JRT blandis men inte med BC och den vill bara jaga kaniner osv..

förlåt för påhoppet, men när jag läste dina kommentarer blev jag irriterad för allt värkade vara så negativt.

men jag förstår dig fullt ut.. alla hundar har sina egenskaper oavsätt renrasig eller blandras..

evelina1991
2013-02-13 15:44
0

Hej TS! :) Vi ha en blandning mellan Border Collie/ Shäfer och vi hade lite problem med henne förut när vi lämnade henne ensam. Kan till en början säga att hon e nu 10 månader o några dagar o de gå kanon bra o lämna henne nu, men till en början så skällde hon jätte mycket trotts att vi aktiverade henne innan och hon hade leksaker tillgodo när vi gick, o när vi var iväg va det kanske någon timme bara. 

Nu är det inga problem alls, ibland kan hon skälla till när vi låst dörren sen e de tyst :) 

Bara vi ger henne alla hennes leksaker så e hon tyst, de märks JÄTTE stor skillnad när hon få ALLA sina leksaker jämfört med bara någon enstaka :P Kanske kan funka med att testa att lägga fram alla leksakerna till hunden när ni går ? :)

ElinJL
2013-02-14 12:08
0

Jag har en blandning mellan BC, Jack Russell och Norsk Buhund och hon går inte alls att lämna ensam förutom hemma, inte hos mina föräldrar även fast vi är där jättemycket, inte på mitt rum på skolan där vi är varje dag osv. Det kan också bero på att hon har sin hundkompis här hemma… Hon är omplaceringshund och har flyttat runt mycket innan hon kom till mig. Så hon har problem att lämna mi över huvudtaget. Jag har pratat med vet och hon tyckte att jag inte skulle aktivera henne innan utan bara sitta ner typ 30 min innan jag ska lämna henne så att hon riktigt får slappna av. Vi håller på att träna på massa olika sätt men vi kommer inte riktigt framåt tycker jag… Men i bilen, där är hon tyst och kan ligga och sova… :P

/Elin 
Medarbetare på Tävlingshundar

Blogg - http://eelliinnsaventyr.weebly.com

Maxborder
2013-02-15 17:02
0

Våran kille har blivit mycket bättre nu på sistone, men är inte riktigt hundra än så vi fortsätter att träna.

Det är lite från gång till gång om han skäller då vi går eller inte…. Men han tystnar alltid efter några skall och sen när man kommer in ligger han och sover på dörrmattan.

Nu säger han inte ett pip när nån går och det är nån annan inne, och som sagt vi har det även gått bra att lämna honom helt själv nån halvtimme utan att han skällt nåt.

Så vi fortsätter att träna kortare stunder och jag tror nog att det kommer bara gå bättre och bättre! Unghundar kan ju vara lite speciella och struliga innan dom fattar hur dom ska uppföra sig… 😉