Varför?
Varför skaffade du vallhund? Vad tycker du är för och nackdelen med en vallhund? 
Härliga hälsningar// Felicia
http://twinkimesstars.weebly.com/index.html
Vallning såklart! :D
http://www.eyeam.se
För att vallning är så roligt sen är det en pigg ras som man kan göra i stort sett allt med oavsett om det gäller vallning eller inte,till det har man en hund som blir så nära att den aldrig förvinner pgr av jakt tex…
Jag skaffade en vallhund for jag anser att det ar sa otroligt pigga hundar som man kan arbeta mycket med utan att det blir uttrottade. Tycker aven att de flesta vallhundar ar otroligt lattlarda hundar. Nackdelen ar vallningen men anser att den kan aven vara till stor fordel efetrsom det hjalper att sammla ihop boskapsdjur m.m
Härliga hälsningar// Felicia
http://twinkimesstars.weebly.com/index.html
jag skaffade mig vallhundar enbart för vallningens skull. jag tycker det ger så mkt för mig att valla och få jobba med djuren.

Jag ska köpa vallhund för att jag vill ha en samarbetsvillig partner att träna med. Vill och kan den dessutom valla highland cattle så är det en extra bonus. :)
#5 vad för vallhund ska du köpa? :)
Vi köpte belgisk vallhund, malle eftersom att vi ville ha en arbetsglad, pigg och uthållig hund. Ungefär samma gällande berger des pyrenee, briarden vet jag inte eftersom jag inte var född men kan tänka mig av samma anledning.

#6 Det blir en Australian kelpie
Förhoppningsvis en brunråtta. 

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Har en BC hane på nu 7 månader som vi köpte eftersom vi ska skaffa kor och vi behöver ha en liten hjälpreda. Plus att jag älskar att jobba med hundar så denna ras var perfekt! (:
Jag har alltid haft vallhund och gillar dem pga deras skönhet, snabba reaktioner, och lättlärdhet. Det är en utmärkt hund för mig som vill jobba och tävla med mina hundar.
Lapsk vallhund och kelpie är de jag har.
Planerade inte att köpa vallhund. Hittade annonsen, åkte dit och hälsade på. Och hon valde mig innan jag hann välja henne.
En fantastisk hund på alla sett och vis. Vallning är inget hon kräver då hon bott på en gård med får i 5 år innan hon kom hit och har aldrig visat något intresse utav att valla dem. Hon kan försöka valla sina hundkompisar men slutar innan man hinner säga något.
Finns absolut ingenting negativt med henne, rent individuellt. Rasen ska vara mer krävande men hon är lugn och stabil i alla lägen, varesig hon får jobba regelbundet eller ha en lugn vecka med bara promenader.
Hon har iallafall fått mig att hitta drömrasen, egenskapsmässigt och utseendemässigt.
Vallhundar är oftast väldigt lättlärda och samarbetsvilliga och orkar hålla igång, vilket är väldigt positivt om man som mig älskar att jobba med hund. Det negativa kan ju vara vallningen om man inte har tillgång till det.
Jag älskar hundar och vi kommer behöva ha hjälp på gården nästa sommar, så nu den 18 april får jag hem en ACD valp på 6 månader. :)

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag skaffade vallhund eftersom vi ska skaffa upp emot 200 kor så vi behöver lite hjälp senare (;
Fördelen är att han är samarbesvillig och älskar att jobba. En pojke som älskar at hålla igång ! Finns inget speciellt negativt. Krävande är rasen men jag älskart! (:
Border Collie, 3år, Ebba. Engelsk, slät. Svart, vit, lite brunt.
Vi har alltid hundar. Behöver vallhund pga fåren och hagarna/(vägen). Får är ju "korkad". Men inte vallhund. Det har då och då. Eller alltid. Att det behöver "någon" att arbeta också. Bearder Collie Gaja är nästan rädd för fåren.
Jag hittade en bra BC kennel i SV skåne. Med bra vallhundar. NÖ Skåne har BC kennel men bara familjehundar. Ebba är nästan köpt till Norge. Men jag köpt Ebba istället…
Vi hade 3 hundar. Bearder Collie Gaja, Dansk/Svensk Råttehund Flisan och nu Border Collie Ebba.