Vallhundar iFokus

Vallhundar

Etikett: hundträning
Läst 2964 ggr
SSB
7

Vallhundskurser för blandras?

Hej!

Jag skulle gärna vilja vallhundsträna mina hundar men har ingen erfarenhet av vallning eller får för den delen:-) Vet ngn någonting om var man kan kanske gå på vallhundskurs i västra götaland där blandraser av vallhundtyp är accepterade. Mina hundar är blandning av Briard/BC.

//SSBGlad

hundflocken
10

För det första måste du fråga dig varför du vill valla?

Har du någon nytta av att göra det?

Har du inte egna djur eller tillgång till det finns det ingen som helst anledning att ens göra det. Du vallar på bekostnad av de djuren som blir vallade på, fåren. De har inte bett om att bli runtvallade av hundar och tycker inte att det är kul, men att utbilda en hund för att den ska kunna klara av ett arbete är en annan sak.

Sen om man väl tänder upp en hund att börja valla så väcker du hundens (förhopningsvis om den har några) instinkter att valla och att då bara göra för skojs skull är inte schysst.

Jag tror inte att du kommer kunna hitta någon som vill ta emot dig och dina hundar att valla. Det är svårt att komma in och valla med en oreggad border och varför skulle någon då vilja ta in någon som har en blandras? Border collien okej, men briard tror jag har ett annat sätt att valla än en BC och det kan bli knas i huvudet då. Och sen har man inte avlat på de sk vallegenskaperna på dessa hundar så de har ungeför lika med noll intresse kvar för att kunna valla.

Riskerna är för stora för de vallande djuren för att man som djurägare ska vilja "testa" bara för att du vill det, hemskt ledsen att säga det.

Jag som har både BC och Working kelpie, de enda rasrerna i sverige som man aktivt endast avlar på vallegenskaperna och inget annat samt även fårägare själv kan säga att jag skulle aldrig släppa in dina hundar till mina djur, just för att man inte vet vad den hunden kan vara kapabel till att göra. Det vet man kanske inte heller så bra ens på en unghund av ex BC eller WK, de kan ha mkt jakt mm så man är alltid försiktig och lite avvisande mot nya individer och hundar för man vill inte att sina djur ska råka illa ut. En ordentlig skada på ett/flera får kostar mkt och då vill man hellre ta det säkra före det osäkra.

Ska man valla bör man enligt mig då se till att ha en rasren hund eller hundar som i så fall kanske är mer lika varann i raserna (ex border/wk vet jag en hund som arbetar som arbetshund), men dina hundar har för olika raser i sig….

Man har som sagt avlat bort så mkt av vallegenskaperna på de "vallande" raserna så det finns inte kvar och då kan jakten slå över istället (vallning är en slags jakt..).

Okej… flummigt. Sorry.

Om du nu trots mitt väldigt negativa inställning till din idé att valla ändå vill göra det ta kontakt med kroppsvallarna så kanske de kan hjälpa dig. Sök på dem. Svenska vallhundsklubben (SVAK, som är rasklubb för BCs är det inte ngn ide att kontakta för de kommer säga samma sak som jag….)

/Lisa med Dusty och Bowie

www.hundflocken.se