Vallhundar iFokus

Vallhundar

Etikett: rasfrågor
Läst 6429 ggr
Soeffia
0

Australian shepherd till oss?

Hallå alla glada! Jag tillhör en familj med hundvan mor och två relativt hundvana barn på 13 och 10. Det har blivit mycket prat om hund och nu letar vi aktivt efter passande ras. Australian shepherd ligger nu överst på listan. Om någon ägare/fd skulle kunna svara på om aussie passar oss hade det vart snällt. Vi tänker aktivera hunden främst med agility, lydnad och självklart långa dagliga skogs promenader. Bruks kan ev senare komma på tal. Passar denna rasen för oss? Varför/varför inte? Några andra alternativ? Villen typ skulle passa oss bäst, briks eller utställning? Och till sist, en bra kennel nära Göteborg. Tack på förhand!

Lita aldrig på pannkakor i luften.

Soeffia
0

Glömde säga att vi bor i lägenhet (bv) med tillgång till STOR gräsplan direkt utanför altandörren.

monstermash
0

Har ni kollat på Sheltie? Väldigt populär ras att använda till främst agility men kräver inte lika mycket som en aussie.

Hur ofta hade ni tänkt träna agility etc med hunden etc?

Soeffia
0

Shelties är lite för små för vår smak. Agility en till två gånger i veckan kanske plus lite hinder i trädgård, lydnad en gång i veckan samt dagligen eftersom vi anser att hund bör vara vara väluppfostrad och att det loksom blir träning rent naturligt sätt eftersom man berömmer hunden när den gör rätt osv.

monstermash
2

Jag tror dock inte en aussie kommer nöja sig med vad kommer erbjuda hunden. Jag är visserligen inte jätte insatt i rasen, men för mig låter det för lite iallafall. Hobby nivå eller vill ni tävla i agility som småningom?

Soeffia
0

Tävling hade vart kul, men i första hand hobby. Tänkte även träna en hel del freestyle och även tävla i detta om hunden lämpar sig för det.

vallhund
4

Australian Shepherd är tyvärr en ras som är för vacker för sitt eget bästa o precis som andra raser i den kategorin så avlas det på en massa skräp pga efterfrågan, tyvärr. Mentaliteten blir därefter, dvs väldigt spretig.

Rasen är uppdelad i bruks o utställningsvariant, av de bruksavlade är en liten del vallavlade.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

MikkansBuse
3

Val av aussie är mycket viktig när det gäller vad man ska göra med hunden i framtiden. Den är som sagt MYCKET "spretig" som Vallhund beskriver, därför svårt att hitta rätt.

Det finns många kennlar runt om i nedre delen utav detta avlånga land. Mitt tips är att kontakta en SERIÖS uppfödare som vill ge sin valp det allra bästa, som kan ge dig råd vad för typ av aussie ni kan tänkas att ha.
I eran sits med aktiviteter låter en aning "lågt" för en sådan intilligent hund. Skulle råda en utställningsvariant då. Men även den kräver mycket stimulans även fast den är avlad mycket för utseende.

Känner ni minsta lilla osäkerhet i rasen, avråder jag. Val av ras ska kännas rätt i ALLT! När känslan finns där, varför tveka och inte bara köra?

reverse
4

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Fysiskt kommer ni i princip inte kunna trötta ut en (vuxen) aussie. Även med långa promenader (som naturligtvis krävs). Den måste få arbeta mycket med huvudet för att bli nöjd. Alla mest harmonisk har min aussie varit till exempel då vi cyklade runt på Gotland en vecka i augusti och han var med till 90% på allt vi gjorde. (Det han inte var med på var några restaurangbesök och andra aktiviteter som inte tillät hundar). Annars travade han bredvid cykeln minst några mil varje dag vi rörde på oss, plus att vi promenerade runt flera timmar och upptäckte varje ny plats vi stannade på. På det var det "hjärngympa" flera av dagarna den veckan, i vårt fall främst vidareutvecklande av trick (free shaping). Notera att inget av det jag nämnt har varit något hysteriskt springande eller så, utan relativt lugna aktiviteter (främst trav bredvid cykeln, korta sträckor i galopp om underlaget var bra) men däremot ganska utdragna och fokuskrävande. Springa runt i full fart kan möjligtvis göra en aussie tillfälligt trött i kroppen, men de återhämtar sig snabbt. Nu säger jag inte att man ska cykla med sin hund alla dagar i veckan, men kanske ger en bild av exakt hur mycket kapacitet dessa hundar har. För han var alltså vad jag skulle kalla ¤helnöjd¤ den veckan, men inte slutkörd på något vis, föreslog jag en träningsstund var han genast på, men var också ok med att bara ligga och slappa i brist på annat.

Agility en eller ett par dagar i veckan, hjärngympa så gott som alla dagar i veckan, (tex nyinlärning/fortsatt inlärning av trick ((för ex freestyle)) och lydnadsmoment, godissök, spår etc), dagliga långpromenader och även några dagar i veckan med cykling/kickbike är nog på en lagom nivå för många aussies, men sedan finns det ju alltid individer inom varje ras. Jag har hört om andra vars hundar skulle klättra på väggarna av så ¤lite¤ aktivitet. Och så talar jag om en vuxen individ här. Det är mer troligt att ni får en arbetskrävande hund inom denna bruksras än att ni får en soffpotatis, oavsett om ni väljer "bruks- eller showlinje". Känns det i magtrakten att så mycket tid kommer ni inte vilja lägga ner för en hunds skull, så välj en annan ras. Flört

//Lina

JenniferG
4

#8 Bra skrivet :) Tycker det var ett bra exempel på aktivitetsnivå för en aussie också.

När jag skulle köpa min första egna hund hade jag sedan lääänge bestämt mig för en aussie. Det började med att jag ville ha en vallhund och tänkte först på border collie, sen satt jag och läste om andra vallhundar och fastnade för aussien. Jag hade dock aldrig träffat en i verkligheten så jag visste inte riktigt hur de var. Då kontaktade jag en uppfödare som erbjöd mig att komma förbi och hälsa på. Jag berättade om hur min vardag skulle se ut och vad jag kunde erbjuda hunden och hon tyckte det lät utmärkt för en aussie. Det slutade med att jag köpte en av hennes valpar som hon hade just då.

Min vardag ser ut som så att jag är ung och studerar samt har ett eget företag så jag är hemma mest hela tiden. Därför kan jag aktivera honom så ofta och så länge jag vill. Vi har testat på agility och han är väldigt duktig på det, förutom att han blir lite för exalterad och får för bråttom ibland. Det är ett problem jag och vovven har fått kämpa med. Han är så otroligt smart och kvicktänkt och har därför lätt för att gå upp i varv. Det är något jag vet att flera ägare till aussies har lite bekymmer med.

I övrigt cyklar vi mycket, är i hundgården och leker och kör sök, går långpromenader (långpromenader för mig är ca 7-10km), träffar andra hundar, kör mycket passivitetsträning och massor med lydnadsövningar.

Om mamman är hundvan och känner att hon har massor med tid att ge en hund (har man inte det så passar ju i och för sig ingen ras) så kan ju absolut aussien vara en hund för er. Det kan ju funka om kanske du själv kan aktivera hunden i trädgården med sök eller spår och lydnadsövningar (korta stunder och ofta, hellre än långa stunder), och sen att mamman kanske tar med hunden ut på en eller två längre promenad varje dag. Min aussie kan med lätthet gå 1,5 mil i rask takt utan att egentligen bli särskilt trött ;)

Och sen på helger och kanske också någon vardag kanske ni tillsammans kan åka och köra lite agility. Men jag vet inte, alla aussies är ju olika som sagt. Jag har träffat på några som är riktigt lugna även vid aktivitet och några som är som min ;)

Det kan väl vara en bra idé att göra som jag gjorde - kontakta en uppfödare och berätta hur erat liv ser ut och vad ni kan erbjuda hunden. Så kan nog uppfödaren hjälpa er att komma fram till om aussien är rätt för er.

Hör av dig om hur det går och om du har några frågor får du gärna skicka PM också :)

Soeffia
0

Tack för alla svaren! Tror nog att en aussie kan passa bra för oss. Verkar vara väldigt smart att kontakta uppfödare. Du kanske vet en bra uppfödare vi kan kontakta? Gärna i närheten av Göteborg!

Soeffia
0

Har ni med aussie upplevt att era hundar vaktar mycket?

reverse
0

Vaktbenägenhet är ganska individuellt och har även att göra med vad man lär sin valp, om det förstärks (medvetet eller omedvetet), men detta är en ras som kan visa mycket skärpa.

//Lina