Vallhundar iFokus

Vallhundar

Etiketthundträning
Läst 1808 ggr
Tina
0

Får utan vallhund

Hur funkar det egentligen att ha en mindre fårbesättning utan hjälp av en utbildad vallhund?

Jag har flyttat till gård och tanken är att jag, när jag fixat fårhuset, ska skaffa en mindre fårbesättning. 15 får har jag planerat för, men förmodligen kommer jag börja med ca 7 och sedan öka antalet i den mån ekonomin tillåter.

Anledningen till att jag skaffar får är att jag är mycket intresserad av lantbruksdjur och har planer på att utbilda mig inom djurskyddet. Dessutom är jag mycket intresserad av vallning och har en aussie som jag planerar att utbilda så långt det går. Vi har vallat vid ett 10-tal utströdda tillfällen under våren/sommaren/hösten så speciellt långt har vi inte kommit.

Ni som har erfarenhet, funkar det bra att ha får utan vallhund? Tänker på in- och utsläpp, om någon rymt mm.

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

sagaindia
0

Jag hade får ganska många år innan jag skaffade vallhund. Det gick alldeles utmärkt men det märkliga är att nu när jag har en duktig vallhund som hjälper mig fattar jag knappt hur jag klarade mig utan innanSkrattande Så svar - ja! Det går bra att ha får utan vallhund men vallhunden är en underbar kompanjon och hjälp, både i stort och i smått!

[Luppa]
0

Svar ja. Med grindar och/eller foderhink går det mesta. Det som skiljer är väl tidsåtgången.