Vallhundar iFokus

Vallhundar

Etiketthundträning
Läst 1218 ggr
Jetaime
0

När, var och hur?

Dethär med vallning är heeelt nytt för mig och jag har inga tidigare erfarenheter av det, men är intresserad av att börja valla med min aussie-tik. Hon är nu strax över fyra månader.

När börjar man igentligen? Och vad är första steget så att säga?

[Aremea]
0

Gå en grundkurs!

Instruktörer och lokalklubbar hittar du här: www.svak.se

Tina
0

Det finns också många instruktörer som erbjuder privatträning, det kan ibland vara mer givande än en grundkurs tycker jag.

Försök hitta en instruktör som har erfarenhet av vallning med aussies. Jag gick kurs för en instruktör som inte förstod varför min hund betedde sig som han gjorde i fållan, vilket resulterade i att han skrek och gormade på hunden tills hunden vägrade gå ut i fållan med honom och lade sig platt på marken. Jag bytte förstås instruktör, en instruktör som såg varför det inte funkade och lade om träningen - då gick det galant. 
Att instruktören passar för mig och min hund är jätteviktigt, har jag erfarat. Både att denne vet hur träningen ska läggas upp för mig och min hund som individ och ras på bästa sätt, samt att denne använder sig av metoder som jag tycker är okej.

Det är också viktigt att ha någonstans att träna mellan kurstillfällerna för att komma någon vart, annars står man i princips bara och stampar på samma punkt. För mig har det funkat dåligt att valla hos andra fårägare, jag kommer skaffa egna får till våren.

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com