Vallhundar iFokus

Vallhundar

Etiketthundträning
Läst 7121 ggr
stallostby
0

Valla bollar?

Någon som provat?

Hur fungerar det?

Är det alternativ till djurvallning?

Futurity
0

Det har diskuterats förut, här kan du titta Länk!

dino-08
0

Min BC har alltid vallat boll.

CelsiusT
0

Det är skillnad på att valla bollar (alltså att en bc står och illstirrar på bollen och försöker få den att flytta sig eller att den springer okontrollerat med bollar) och att spela bollvallning där hunden föser stora bollar i mål med hjälp av förarens dirigering.

kolla www.treibball.tk

Medarbetare på westernridning.ifokus

HarrietKiara
1

Det låter som en mycket bra aktivering för alla hundar. Det krävs mycket tankeverksamhet. Glad

Love my Kelpie!

dino-08
0

Det ligger i generna hos bc att valla tex bollar små barn i fam

och även cycklister, bilar. Min bc vallar bara sin boll, brys sig inte

om något annat.

CelsiusT
1

#5 Fast den typen av vallning är ju oftast inte så önskad och jag vill bara förtydliga att det inte alls har något med "bollvallning"/treibball osv att göra.

#0 Jag vill inte påstå att det rakt av är ett substitut till djurvallning. Men många männikor har vallhundar utan att äga djur att valla på, eller inte är intresserade av att valla djur. Då är treibball en bra aktiveringsform, inte för att det är ett substitut till djurvallning utan för att en icke djurvallande vallhund behöver mkt mental stimulering, vilket den får i treibball. Treibball består av både fysisk aktivitet med mkt rörelse och endel hastighet, mycket samarbete med föraren och att lyssna på direktiv och en viss form av "jakt" (hunden springer efter bollen, även djurvallning är en form av jakt på vallning och treibball är "jakt" i väldigt kontrollerad form) och slutligen väldigt mycket mental träning (består väldigt mkt av självbehärskning).

stallostby
0

jag förstår, ett bra komplement till övrig träning om man har en hund med mkt vall i sig kanske…

CelsiusT
1

#7 Ja det passar ju alla hundar så det är ju inte bara för vallhundar.

monicany
1

#5 de du beskriver är tjuvvallning och är ett icke önskvärt beteende, för sök att träna bort de.

dino-08
0

#9 Ska jag träna bort bort hans vallning av boll?

CelsiusT
0

#10 Hur gör han när han vallar bollen? Står och och tittar på bollen?

dino-08
0

#11 Nej han står inte o tittar på bollen, han puttar bollen med näsan

o springer hela tiden o fort går det, Tills bollen stannat börjar han om igen.

CelsiusT
0

#12 Okej.. Gör han det tillsamman med dig för att du ber om det eller är det eget påhitt som han gör för att aktivera sig på egen hand?

dino-08
0

Aktivering på egen hand, han har gjort så sen liten valp.

monicany
0

#14 alltså ett icke önskvärt betende. Kan du komendera honom under tide han knuffar bollen? De ska ske på dina villkår att han leker. Försök att sätta en kona på en plan å försök honnom att styra bollen mot konan  belöna  när han träffar.

CelsiusT
1

#14 I USA har man tagit fram en speciell boll som man kallar herding ball, som man låter hundne leka med fritt och det är lika stor som en gymboll (50cm). Jag själv är emot denna variant för det jag har sett av det är att stressen lätt slår över eftersom hunden då gör hur mkt den vill (vilket, iaf hos bc, är hur mkt som helst eller till man avbryter), medan treibballen lärs in hur hunden puttar (bla att dne inte får bita eftersom vi har gymbollar som går sönder då) och du varierar arbetet med att putta bollar med att styra, utskick, runtskick mellan bollar osv. Hunden måste här lära sig att behärska sig, självkontroll, och det medför att stressen går att hålla kontroll på. Jag tror dessutom att hunden får ut mer av treibball än av herding ball.

vallhund
0

# 5

Nej det ligger inte i generna att valla bollar.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Ronja06
0

Någon som provat?

Inte vi i alla fall.

Hur fungerar det?

Inte fruktansvärt insatt. Hunden ska "putta in" en boll till ett mål?

Är det alternativ till djurvallning?

Absolut inte. Snarare en lek för hunden. Ett träningsmoment uppfattar jag det snarare som som.

Mvh Emelie Förlägen

sagaindia
6

Men det skule vara skönt om jag kunde byta ut min fårflock mot några bollarObestämd

Ingen tidiga mornar med hö och vatten, inget stängselbyggande och tänk vad billigt det skulle bli. När vi har tränat klart stoppar jag undan bollarna i en garderob, busenkeltOskyldig

Nä skojar bara! Hör ganska ofta att man vill ha BC med alla dess fina sidor men inte vallningen. Får hade jag innan jag skaffade BC (tog dock ett uppehåll när India var ung) men vad det gäller vallningen har jag faktiskt KÄMPAT! Ska jag ha en BC så ska jag lär mig att valla. Jag har inte mina får bara för Indias skull men ska jag sluta med får i framtiden så blir det nog en annan ras för min del.

BC ska valla, inte bollar utan djur. Är man inte beredd att lägga tid och pengar på detta så skaffa en annan ras.

Inte riktigt till TS utan min åsikt i största allmänhetSkrattande

CelsiusT
1

Ja, det finns ju väldigt starka åsikter om det här med BC och vallning. Att tänka på är att BC är bara EN av alla vallhundar som finns. Treibball är dessutom en gren som fungerar fint för alla raser. Bolltokiga hundar brukar bli riktigt skickliga och verkar må riktigt bra av treibball då dom får utlopp för leken med bollen, men på ett kontrollerat sätt som en arbetssituation tillsammans med matte.

#18 Ja det är ett träningsmoment. Allting vi gör med våra hundar kan vara ett träningsmoment. Agility, lydnad, bruks, vallning, vardagslydnad osv osv, allt är träningsmoment, ett sätt för oss att arbeta med och sysselsätta hunden, en lek.

[Aremea]
4

@ # 20:

Det är en j-la skillnad på aktivering och berikning. Vallning är berikning, dvs utlopp för ett naturligt behov, en instinkt. Allt annat du räknar upp är ren aktivering.

Vallningen är långt ifrån en lek för hunden. Lika lite som parning, födosök eller jakt är en lek.

Visst är BCn en av många gamla vallhundsraser, skillnaden är att det i modern tid enbart är BC och i viss mån WK som avlas på sin vallning, de andra raserna har til stora delar tappat de anlag och den drift som behövs.

Att lära en BC "valla" bollar är ren idioti, och absolut inget som kan ersätta de levande vallningsdjuren.

Vet dock att du och jag har haft den här diskussionen förut, och du verkar helt ointresserad av att ta till dig information.

[Aremea]
3

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Lätt ersatt av bollar? Jomenvisst Cool

[Aremea]
4

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tror ni på allvar att hundar som sen hundratals år är framavlade speciellt för den här typen av extremt arbete, är nöjda med lite lydnadsträning och att flytta på en boll? Då har ni verkligen inte fattat vad en vallhund är för något!!

Jag rekommenderar verkligen att man åker ut till stora gårdar och tittar på hundarna i arbete. Efter att ha sett det är det svårt att komma med påståenden om att de inte behöver valla!!

CelsiusT
1

#21 Ja vi har haft diskusionen förr, men det handlar inte om att jag är ointresserad av att ta till mig information. Det handlar nog om att vi ser saker och ting på helt olika sätt. Och det är vi inte ensama om, det finns många olika synsätt inom hundvärlden.

hundflocken
4

Håller med Aremna till 1000 %!!!!

Det går inte att ersätta vallning med något annat än vallning…..

Jag som även håller på med en del agility(men nu gått över till att mestadels valla) kan bara säga så här….

De sporterna som ex agility, lydnad, freestyle bollvallning mm.

Det är trix, eller cirkuskonster kan man säga som man lär hunden, det är ett inlärt beteende som man lär in.

Vallning däremot, eller ta jakt för den delen med (men de sporterna är jag inte så insatt i). Där avlar du på de bästa hundarna som man plockat fram de instinkterna på som har bäst anlag. Instikterna är större än ex parningsdriften….

Kan ju ta som exempel som när jag var på en valltävling förra hösten vet jag att min kompis tik som även hon tävla höglöpte och min hanhund mf brydde sig inte om henne över huvud taget för de var bara intresserade av fåren som var på banan…..

Den instinkten kan slå över om man inte är försiktig att ex en BC börjar valla bilar (som min Wk gjorde när han var liten, men plocka bort det på honom med resultatet att han tycker bilar är läskiga….), de börjar valla skuggor (vet flera hundar som gjort/gör det), valla bollar (ffa eyar dem (min WK gör det= därför får han inte ha bollar/liknande framme), katter, smådjur, barn (Börjar nafsa kan de göra) mm………

De gör det för att driften är så stark, de måste göra något som sitter så djupt rotat i dem.

Att putta en boll kan ALDRIG ersätta riktiga vallningsdjur!

Av de raser som finns så säger jag bara så här…. ska man inte valla tycker jag INTE man ska skaffa en BC eller WK. Då finns det många andra bra raser.

Jag skulle inte låta mina hundar hålla på med bollvallning för har man stresskänsliga hundar som många BCs ex är är tröskeln ofta ganksa låg och det är helt enkelt inte värt det enligt min åsikt.

Jag har som jag skrev tävlat mkt agility med ffa min WK men min tanke var även att min BC skulle göra det, men eftersom han stressar upp sig för mycket har jag lagt ner tävlingsambitionerna med honom (vallningen stressar han inte i…)

Sånt är även viktigt att tänka på….

Man kan aktivera hundarna med diverse aktiviteter…. men de kan aldrig ersätta riktig vallning….

Som en kompis till mig sa som har en stor fårgård….

Du kan träna hur mkt som helst med andra sporter…. men ta två tre 15 min pass i fårhagen så har du en mycket mer nöjd hund än annars… Och tycker det stämmer.

/Lisa med Dusty och Bowie

www.hundflocken.se

CelsiusT
3

Alltså, det är ju ingen som säger att bollvallning är detsamma som fårvallning eller att det skulle ge hunden detsamma eller vara en ersättning för fårvallning. Men det är en bra aktivering för HUNDAR. Både för vallhundar och andra hundar. Jag förstår ärligt talat inte varför vallhundsfolk stressar upp sig så över detta.

[Aremea]
1

För att det inte är någon bra aktivering, eftersom det är otroligt stresshöjande - precis som flyball. Det krävs en duktig förare för att kunna hålla nere stressnivån hos en taggad vallhund i de grenarna.

Tråden handlar dessutom om huruvida man kan träna bollvallning istället för annan vallning, så att diskussionen kommer upp är inte konstigt.

CelsiusT
3

#27 Onej!! Då har du inte sett riktigt vettigt tränad treibball!! Så sett så kan det vara klurigt att kontrollera stressnivån hos en vallhund inom flera olika grenar, men jag skulle inte säga att bollvallning är någon av dom "värre" varianterna. Bollvallning är absolut en vettig aktivitet, men det liksom allting annat bör utföras på ett sätt som gynnar hunden.

Jo fast då gick ju diskussionen plötsligt över till hurivida BC mår bra av att användas till anant än vallning. Där håller jag med om att vi har skilda åsikter, och det kommer vi alltid ha. Men bollvallning är inte sämre än varken lydnad eller agility så som aktivering, oavsett om du vallar eller ej. Bollvallningen ska inte jämföras så som utbyte mot vallning som berikning, men däremot så kan det gott ses så som aktivering. Jag anser att en BC kan fungera fint utan att få valla (jag har ett levande bevis här, dock inte bestämt mig för att alla bc klarar det) men en icke vallande bc måste aktiveras, vi köra agility och bollvallning och vi har inte något som helst problem med stress och en klockren av/på-knapp. Likväl om man vallar med sin BC så kan det vara kul att göra något tillsammans vid sidan av, tex lydnad, agility eller bollvallning.

Om man nu anser att bollvallning inte är utbyte mot vanlig vallning så kan man skriva det (det har jag skrivit tidigare i tråden), men man måste ju inte förkasta grenen bara för det. Hurivida just en BC måste få valla eller ej är ju en helt annan duskission och behöver i sin tur inte heller förkasta bollvallning som gren.

Du har dessutom begränsat dig till att se till enbart en ras. Vilken ras frågar TS om? Jag har ingen aning om vad TS har för ras, därför svarar jag utifrån att TS kan ha vilken ras som helst. Även om BC är en av vallhundarna (vi är ju trots allt inne på vallhundar ifokus) så innebär det inte att det är den enda vallhundsrasen som finns och inte heller den enda rasen som används/kan användas till vallning.

[Aremea]
3

INgen vallhundsras med bevarad vallningsdrift (BC, WK)kan träna bollvallning istället för vallning. De övriga raserna har så liten drift att det är meningslöst att öht försöka träna vallning med dem, och således blir inte bollvallningen ett alternativ till vanlig vallning.

Jag tycker det är olyckligt att man valt att kalla sporten för bollvallning. Det har liksom inget med vallning att göra.

CelsiusT
4

#29 För det första finns det fler raser än dom två du nämner som faktiskt används till vallning i dag, så att säga att alla andra raser har för liten drift för att valla är ju lite tokigt (och okunnigt och trångsynt i mina ögon). Många som har andra vallhundsraser funderar ju även på hur dom ska aktivera sina hundar (vet många med andra vallhundsraser som frågar om djurvallning då dom inte lyckas aktivera sina hundar), för dom har det stora behovet av aktivering och stimulering, treibball är då en trevlig gren att välja (liksom vissa väljer bruks eller agility).

Jag tycker också det är olyckligt att man valt att kalla grenen för bollvallning, problemet är att alternativnamnet är det tyska Treibball vilket är svårt för folk att uttala och förstå. Nästa tanke är ju att vallning faktiskt inte behöver ha ensamrätt för att användas till fårvallning med hund. Vallning betyder ju att förflytta något över en vall (äng) genom att driva det vilket ju faktiskt är precis vad man gör i treibball, hunden driver bollar över en äng. Men hade jag fått bestämma så hade vi inte kallat det för bollvallning, tyvärr har jag inget bra alternativt namn förutom det tyska som tydligen ligger svårt i folks munnar. Hade uppe bolldrivning som namnförslag, men det var inget som fick fäste.

[Aremea]
2

Men det är ju jättebra. Jag ska nog uppfinna en gren och kalla det för agility. Den befintliga sporten kan ju inte ha ensamrätt på ett ord som betyder smidighet! Det kommer nog inte förvirra för nån! och nej, det finns inte massor av vallhundsraser som används till vallning. Det är enbart BC och WK som avlas på vallanlaget och som kan användas med någon form av systematik.

CelsiusT
2

#31 Eh, fast fårvallning och bollvallning, det är väl ändå inte samma ord? Tex som att det från början finns en gren som hette lydnad/tävlingslydnad och nu finns det även rallylydnad, dom har flera moment som är motsägelsefulla och absolut inget som ska blandas ihop, väldigt olika grenar. Eller som att det finns en gren som hette Rallylydnad, nu finns det även en gren som heter Rallymix. Det är väl inte så konstigt? Saker och ting utvecklas.

Det mest tråkiga med bollvallning/treibball är ju lanseringen där många skriver att det är ett substitut för fårvallning (främst då tyska sidor, men även en del svenska). Fast det gjorde dom iof även när dom tog fram rallylydnaden, dom jämförde mycket mot den vanliga lydnaden. Skillnaden till treibball är väl där att vallhundsfolket blir så hetsiga och måste smutskasta hela grenen bara för att dom är rädda att det ska inkräkta på deras fårvallning.

[Aremea]
3

Att vi skulle vara "rädda" för att bollvallning ska inkräkta är ren bullshit. Om du inte har bättre argument än att du måste börja med förlöjligande och halmgubbar så känns den här diskussionen rätt meningslös.

CelsiusT
2

#33 Jag ber om ursäkt. Var absolut inte meningen att du skulle ta illa vid dig. Men det är så jag uppfattat det och uttryckte bara att jag tycker det är tråkigt att det tagit den vägen.

Vad är det som gör att ni vallningsfolk blir så hatiska mot bollvallning om jag då får lov att fråga? Om det nu inte är för att ni tycker det inkräktar på fårvallningen?

[Aremea]
3

Mig veterligen är ingen hatisk. Däremot slår vi hårt mot att det påstås vara ett substitut eller ersättning till vallning - det är det INTE! Ändå är det ofta som frågan dyker upp, och ofta jag hör från instruktörer på andra områden att de rekommenderar bollvallning till ägare till vallningstokiga BCs och WK, i tron att detta ska ta bort vallningslusten.

För min del får folk gärna lära sina hundar att rulla bollar, men kalla det inte vallning och tryck hårt på att det INTE är en ersättning för arbete med djur hos de hundar (BC och WK) som faktiskt är gjorda för att valla.

Jag är dock starkt kritisk till att använda BC till både flyball, treibball, amatöragility och andra sporter som lyfter hundarnas stressnivå. Det krävs ytterst duktiga förare för att hunden inte ska gå upp i en ohälsosam intensitetsnivå.

CelsiusT
3

#35 Ja det är ju tokigt av dom instruktörerna. För oavsett vad du vallar med din vallhund så tar det inte bort vallningslusten. Det finns mycket okunnigt folk inom hundvärlden, alla kan ju inte kunna allt.

Det som är praktiskt med treibball i det läget är att om hundens stressnivå stiger så brukar det oftast resultera i att bollen går sönder ;P Så det är normalt sett inte särskilt lätt att hålla på med treibball med en stressad hund. Däremot så har jag sett förare som då byter ut bollen mot en basketboll, och det är inte särskilt bra få då finns det utrymme för hunden att stressa! Men jag tror inte det är så vanligt, inte vad jag sett iaf.

hundflocken
3

Kan fortfarande bara hålla med Armena till 100 %!!!!

En del hundar klarar av att träna andra sporter som jag skrev ovan. Jag har absolit inget mot det eftersom jag själv i grund och botten är en agilitynörd….

Men när som jag insåg att min BC går i alldeles för mycket stress för att det ska vara bra, då la jag av med den sporten. Och satsa bara på vallning för att det var det han är bra på….

Man får anpassa sig för hunden….

Men håller fortfarande fast vid att ska man nu köpa en BC/WK de enda raser i Sverige som man avlar på vallningsegenskaperna och där man medvetet inom klubbarna vill behålla de unika vallningsegenskaperna och vidareutveckla dem för att de ska kunna fungera på gårdar och med djur då ska man valla med dem. Sen hur mycket du gör det, om du gör det på hobbynivå, arbetsnivå, tävlingsnivå eller vad, det spelar ingen roll, huvudsaken är att hunden och förare gör det.

Och inget kan ersätta det. De andra vallhundsraserna har visserligen från början vallat/varit herdehundar (icke att förknippa med ex den vallning som BC/WK gör). Men där har man inte bevarat de egenskaper och det ser man tydligt. Nu finns det visserligen en del personer som vill förssöka avla fram det igen… Och det är väl en annan disskussion…

Men du kan ju bara ta som AK/WK…. det är enorm skillnad på dem… Just för att AKn sluta man avla på vallningsegenskaperna….. Och vad hände…. På de korta årtionden som gått sen dess har de tappat… Och kom inte och säg att de AKna som vallar idag är bra….. Kanske ngn enstaka här i Sverige… men WK/AK var tills för bara några år sen reggade (inte i Australien) som samma ras och därmed finns det en hel del WK blod i AK linjerna….

Vad jag vill ha fram är att det inte finns några andra raser utom kanske enstaka individer av olika raser som kan klara av det en WK/BC kan. Och då ligger ändå WK lite i lä för BC på de svenska gårdarna…..

Sorry, riktig avstickare….

Men för att gå tillbaka….. Du har en BC….. Du kan inte valla med den… du aktiverar den… Visst det är bra….. Om den inte stressas för mkt av den aktiviteten… För det är inte heller bra att stressa kroppen med en massa stresshorom….

Visst kan en hund som vallar riktiga djur (får/nöt) även valla annat. Jag vet för min WK gör det….

Men skulle han inte få utlopp för att valla skulle han klättra på väggarna…. bollvallnings skulle inte räcka… Olika hundar behöver olika mycket….

Och visst. För en BC som inte är tänd på får (vilket ofta tar ett tag och fler gånger för att den ska tända till rejält och inte bara en gång i fårhagen) kanske det "räcker" med sk bollvallning….

Men inte något jag skulle rekommendera…..

/Lisa

Ägare av en flock egna får/sommarjobbar åt Sthlms största 4Hgård där mina hundar får vara just riktiga vallhundar och det de är avlade för… valla får och nöt….

/Lisa med Dusty och Bowie

www.hundflocken.se

stallostby
0

Jag startade tråden för hundra år sedan…. Hunden är såld sedan länge. (tyvärr)

Saknar allt mitt glada yrväder Ronja, en Groendendael. Men men, vet att hon har det bra i Överkalix med sin kullsyster och en till av samma ras.

#22 Aremena Vilken härlig video!! Jag var dock rädd hunden skulle bli ihjälsparkad!

Tycker vi avslutar denna tråd och den som vill kan starta en ny!

(Men kul att den fortfarande var vid liv Obestämd)