Vallhundar iFokus

Vallhundar

Etiketthundträning
Läst 9268 ggr
fredrikaa
0

Vallar bilar?

Varför börjar en del bordrar att valla bilar?!

Hunden är din bästa vän

ristrom.blogg.se

[IsabelleA]
4

För att motivationen till att valla en flock rörliga djur stiger så pass mycket och blir så hög att tomgångshandlingar sker. 

Det vill säga att beteendet utlöses utan retning utifrån (som det kallas). Och hunden börjar därför utföra beteendet utan att i detta fall ha en flock med får/nöt som "sätter igång" motivationen till att valla.

Det räcker då alltså med att bilar rör sig och sätter igång hundens vilja. Då hunden inte fått utlopp för detta tidigare.

Däremot - Det finns Border Collies som vallar får dagligen och sliter hårt men som utöver detta även vallar annat. Alla individer är olika.

fredrikaa
0

Om hunden börjaar med det? Går det att "träna bort?"

Hunden är din bästa vän

ristrom.blogg.se

[IsabelleA]
6

#2 Det går att lära hunden att inte valla annat än det man vill att den ska valla (dvs. får/nöt). Men man får tänka på att det alltid finns en närliggande orsak till att hunden vallar. 
Det du har i kopplet är ju faktiskt en vallhund. En rent avlad sådan som har vallinstinkter som är starkt belagda i hundens gener. Det går liksom inte att fly ifrån. 

Vill man inte att hunden ska valla så är det ytterst dumt förslag att köpa en Border Collie.  För Border Collies vallar. 

Att hålla på och trassla med instinkter är svårt och det är otrolig skillnad på mefödda och inlärda beteenden.

Det är lätt att till exempel få hunden att sluta tigga eller öpnna dörrar (dessa är inlärda beteenden - dvs. hunden utför ett bettende och blir självbelönad av utförandet, dörren öppnas eller det lönar sig att tigga.)
… Men att få en Border Collie att sluta valla - sorry .. men good luck with that……. Dumt låter det också.

Sedan är alla hundar olika individer. Alla Border Collies vallar inte annat än får.

vallhund
3

Värt att notera är att vallningsdriften är starkare än driften att para, samt att om de egenutsedda vallningsobjekten inte gör som hunden vill så kan de bli bitna/nafsade eller så kan man få sig en överkörd hund.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Perly
2

Enklaste sättet (enligt mig) att bli av med detta betende är att aktivera hunden mer, gå vallkruser med får eller liknande sen gäller det att vara konsekvent med att vissa vad som är rätt eller fel

Alltid Oavsett

fredrikaa
0

Tack alla! Tänkte bara allmänt. Fick hem igår min valp så jag tänkte bara! :)

Hunden är din bästa vän

ristrom.blogg.se

Ronja06
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#6: Måste fråga… från somollis? Oskyldig

Ang. valla bilar kan jag säga att min BC Yim vallade både bilar och allt möjligt som valp. (kan mycket snabbt säga att det inte var speciellt trevligt när Yim som 8,5 veckors valp plötsligt började valla bilar som körde mot oss. Eller skulle valla in och hämta våra andra hundar i skogen. Eller skulle efter barn som cyklade osv.) Nu var det inte något sådant där oskyldigt som att "springa runt" flocken, utan det var en ordentlig djup instinkt som fanns inom honom redan från dag 1 hemma hos oss. En instinkt som inte godis, lek eller annat kunde avbryta. Så det fick bli koppel då våra andra hundar var lösa, i närhet av bilar osv. Yim kunde gå igång på i princip allt under en period (2-5 månader ungefär) Ett valpbeteende som på mänga sätt växte bort, det märktes dock en AVSEVÄRD skillnad på honom som hund då vi tände honom på får. (fick träffa får "på riktigt" vid 5 månaders ålder för första gången) Efter det blev han en annan hund. Tacka vet jag vallningen, jag ska vara ärlig och säga att Yim antagligen varit helt knäpp om han inte fått vallningen. Trotts aktiv agility, klickerträning och lydnadsträning.

I dagens läge kan han få sina "knäppar" någon gång - trotts fårvallning. Detta sker dock ENBART i koppel, och ej då han är lös. Tack och lov.

Mvh Emelie Förlägen

Ronja06
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är förresten en bild på 8 veckors gamla Yim. Dag 2 hemma hos oss. Vallningen är djuuupt rotad i en BC av valllinjer.

Mvh Emelie Förlägen

vallhund
0

# 8

Finns det icke vallande BC linjer i Sverige?

Ronja06
0

#9: Beror på hur man ser det… Det finns ju importer av utställningslinjer av BCs. (hundar som är framavlade specifikt för att vara bra i vänstervarvet) Dessa som jag sett har inte haft de djupt rotade och naturliga vallningstendenserna som jag sett många av "vallande" linjer ha. (nu har jag iof. träffat mestadels border collies avlade för vallning med vallningsmeriterade föräldrar osv. Så att dra alla hundar över en kam känns väll kanske lite dumt)

Mvh Emelie Förlägen

vallhund
0

# 10

Visst finns det enstaka schowavlade importer i landet (Pikkupainens pälsmonster t ex) men de påverkar knappast hundarna i landet eftersom de knappast lär få registrerbar avkomma.

Jag oroar mig mer för bruksaveln av BCs, dvs de som avlar på hundar som med nöd o näppe klarar registreringsreglerna o sen bruks/agility/lydnadsmeriterar hundarna till max.

Ronja06
1

#11: Vet tyvärr inget själv om dessa linjer då jag aldrig sett sådana i arbete. Träffat en valp en gång av s.k. brukslinjer och ja - det var en fin hund utan tvekan. Ägaren hade sedan tidigare BCs som hon använde i arbetet med fåren. Men som hon sade om denna importvalp redan från början som hon hade köpt - den blir ingen VALLhund. Men en fantastisk arbetshund utöver. En brukshund. Som hon var ute efter, en hund med inte så mycket vall i sig.

Hon berättade nu då hunden blivit vuxen att hon givetvis låtit hunden träffa får och så vidare. Men att det aldrig riktigt blir detsamma som med en renavlad BC av valllinjer. Den har aldrig riktigt tänt till på fåren.

Det är lite tråkigt att höra enligt mitt eget tycke, då vallningen gör BCn till den unika ras den är enligt mig. Denna hund ska dock inte gå i avel vad jag vet.

Border collien är en numrärt stor ras och det finns många fantastiska linjer att välja mellan i avelsarbetet. Rasen hade inte drabbats negativt av att man inte avlar på en hund som "nätt och jämnt klarar registreringsreglerna" för sina avkommor. Enligt mig själv. Men så är det i alla raser… Man ska ju främja rasen till det bättre. Vallning = border collie.

På tal om linjer… Har även hört av en vän att det finns IPO linjer av border collie i Italien. (?) *ler*

(sorry för lite OT. trådskaparen)

Mvh Emelie Förlägen

fredrikaa
3

Ronja06 Jo det är en herre från Somollis!: )

Hunden är din bästa vän

ristrom.blogg.se

CelsiusT
0

Min BC hade en period i sitt unghundsliv (typ runt 5 mån kanske) där han testade sin vallning på saker och ting. Han började valla alla möjliga saker (cyklar, bilar, hundar, folk osv). Visst hade han alltid visat vallinstinkten, redan i valplådan, men den här perioden så blev han som tokig på att valla allt möjligt. Satte tydligt stopp för allt redan på första försöket. Inga som helst problem med vallning av något annat än det jag ber honom om.

Jag vet inte om jag tror att BC egentligen har i instinkten att det är just får dom ska valla (kanske i vissa fall?) utan jag tror det är vallning av rörlig flock som är instinkten, jag upplever det som att dom vallar det man tänder dom på. Tänder man dom på får så vallar dom får, tänder man dom på kor så vallar dom kor, tänder man dom på ankor så vallar dom ankor. Kanske är det så att det är en tidsperiod i den unga hundens liv då den vill lära sig vad den ska valla och därför "testar"?

Jag har sett många aktivt vallande BCs som inte klarar av att släppa vallningen. Även när jobbet är slut så hittar dom på egna grejer att valla så som myror, solkatter, katter och andra djur på gården, cyklar osv osv. Så bara för att man vallar med hunden aktivt betyder det inte att hunden låter bli att valla annat, jag tror helt enkelt att man måste vara tydlig och visa hunden vad den får valla och vad den inte får valla redan från början.

Medarbetare på westernridning.ifokus